גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רכבת קשה

סאגת הרכבת הקלה בתל-אביב רשמה השבוע עוד שיא של איוולת

מגדל לוינשטיין והעבודות על הרכבת הקלה / צילומים: איל יצהר
מגדל לוינשטיין והעבודות על הרכבת הקלה / צילומים: איל יצהר

סאגת הרכבת הקלה בתל-אביב רשמה השבוע עוד שיא של איוולת, עם סיום הליך הבוררות בין המדינה לבין הזכיינית שהייתה אמורה להקים את הפרויקט. הליך בוררות מיותר, שנמשך לא פחות מ-5.5 שנים, ועלה למדינה מיליונים. הוא נולד כתוצאה מחשדנות של פקידים, שגובתה באווירה ציבורית מתלהמת ובתקשורת פופוליסטית, ולא הייתה אלא הד קלוש שקדם ובישר את מה שהתחולל לימים סביב פרשיות הגז. אבל אם מישהו בממשלה הפנים ויפנים, שמהלכים פופוליסטיים וכוחניים אינם מביאים לציבור תועלת, ורק עולים לנו כסף ומספקים פרנסה לעורכי-הדין - אז אולי המהלך החלמאי הזה לא היה לריק.

שלשום (ב'), בזמן שהעבודות על הרכבת הקלה משנות את מראה הרחובות במרכז תל-אביב ללא היכר, הודעה שפרסם משרד האוצר החזירה אותי 5 שנים לאחור לעידן אחר; לימים שבהם חשבו שיזמים פרטיים יבנו את הרכבת הקלה בתל-אביב. קבוצת MTS, בראשות, אפריקה-ישראל שבשליטת לב לבייב וסימנס הגרמנית, זכתה ב-2006 במכרז להקמת הרכבת. בהסכם הזיכיון, שנחתם במאי 2007, התחייבו לבייב, סימנס ושותפיהם, להקים את הפרויקט בתמורה למענק מדינה בסך 7.1 מיליארד שקל.

להזכירכם, היום עומד תג המחיר של הרכבת על 10 מיליארד שקל יותר, כלומר 17.1 מיליארד שקל. תאריך הסיום הצפוי הוא כמעט 10 שנים אחרי התאריך המקורי - שנת 2022.

מדוע נכשל הניסיון להקים את הרכבת הקלה באמצעות יזמים פרטיים? מסיבה אחת ויחידה: חוסר אמון מצד פקידים. סגן החשב-הכללי באוצר גיל שבתאי, לא האמין שהיזמים מסוגלים באמת להקים את הפרויקט - וטען שהם רק מחפשים תירוצים כדי למשוך זמן, ולסחוט עוד ועוד הקלות. שבתאי קיבל גיבוי מלא מהחשב-הכללי עצמו, שוקי אורן, שגם לקח אותו לאחר פרישתו לעבוד עימו בסקטור הפרטי.

החשדנות הפקידותית זכתה לרוח גבית מעיתונות מתלהמת, שקראה למדינה לא להתקפל מול דרישות הזכיינית, ולהפגין את ריבונותה בדרך שתשדר ליזמים מסר ברור, שהמדינה איננה פראיירית. התוצאות היו הרסניות, משום שללא אמון בסיסי לא יכול היה להיווצר שיתוף-הפעולה בין המדינה ליזם - נשמת אפו של פרויקט BOT של שותפות ציבורית-פרטית.

בשנת 2010, אחרי משא-ומתן עקר שנמשך שנתיים, החליטה המדינה לבטל את הסכם הזיכיון עם קבוצת MTS, ולהלאים את הפרויקט. בשלב הזה, היזמים המיואשים כבר היו מוכנים להסתפק בהחזרת ערבויות הביצוע שהפקידו, בסך 140 מיליון שקל, ולסגור את הפרשה סופית. אחד מהם אמר אז בצורה מפורשת, שהמדינה לא תקבל דבר מעבר לערבויות, מכיוון שחברת MTS חדלה למעשה להתקיים.

אבל לא. הראש הפקידותי לא יכול היה לסבול את המחשבה שהמדינה תוותר, תתקפל, תפתח רגליים, ושמישהו עוד יגיד "שיצאנו פראיירים". הזכיינים ישלמו על הפיאסקו, הכריזו הפקידים.

בעקבות זאת, MTS הגישה נגד המדינה תביעת פיצויים בסך 2.7 מיליארד שקל. המדינה תבעה את MTS על 3.5 מיליארד שקל. 5.5 שנים של תהליך בוררות יקר, שהזרים מיליונים לכיסי הבוררים, ולחשבונות הבנק של עורכי-הדין שייצגו את המדינה ולמומחים החיצוניים שהם שכרו. ביולי אשתקד העניקו הבוררים למדינה ניצחון משפטי סמלי. הם דחו את תביעת MTS, ופתחו את הדרך למדינה לתבוע מ-MTS פיצויים בסך 720 מיליון שקם.

הבעיה היחידה הייתה - מי בדיוק ישלם? הפתרון שנמצא היה הסדר הפשרה הגאוני הבא: המדינה תקבל את ערבויות הביצוע, בתוספת 5 מיליון שקל - כיסוי חלקי על הוצאות עורכי-הדין והמומחים. 

השבוע אמרו באוצר ש"המדינה התבגרה". שיש הבנה טובה יותר של חסרונות מודל ה-BOT, ושטעויות כאלה לא יחזרו על עצמן בעתיד. אבל נראה שהבעיה הבסיסית של חוסר אמון, רק העמיקה והתרחבה לתחומים נוספים. ייתכן שרק בעוד מספר שנים נבין שהפיאסקו של הרכבת הקלה חזר על עצמו במתווה הגז, רק בהיקף גדול הרבה יותר.

עוד כתבות

נשיא ארה''ב, דונלד טראמפ / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דד־ליין המכסים של טראמפ מתקרב, אך הסכמי הסחר שהובטחו לא נראים באופק

התקופה שהגדיר נשיא ארה"ב טראמפ למשא ומתן על הסכמי סחר מתקרבת לסיומה ללא תוצאות, והאיומים במכסים כבדים על שותפות כמו יפן והאיחוד האירופי מתחדשים ● בכירים בממשל מנסים לרכך את הדד־ליין שנקבע, ה־9 ביולי ● בינתיים, השווקים לא מתרגשים מהבאות

לחיזבאללה יש דרישות מישראל בתמורה להתפרקות מנשקו

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הפרשן שמסביר איך פוטין הרוויח מהמלחמה באיראן; "בגידה"- בכירים באיראן כועסים על רוסיה; איראן מסרבת לשתף פעולה עם האו"ם בנושא הגרעין;  וגם: הדרישות של חיזבאללה כדי שיתפרק מנשקו • כותרות העיתונים בעולם

מטוסים בנתב''ג / צילום: תמונה פרטית

מחירי הטיסות יקרים היום? חכו שתראו מה מצפה לכם בעוד עשור

נתב"ג צפוי להגיע לקצה גבול הקיבולת שלו בשנת 2035, והפתרון הנדרש הוא הקמת שדה תעופה חדש ● בעוד שהמומחים מסכימים שהמיקום המתאים ביותר הוא ברמת דוד, סגן השר אלמוג כהן מנסה לקדם במקום שדה בנבטים ● כעת גם נתניהו נכנס לתמונה, ודחה את הדיון בשדה הצפוני ● אם המשחקים הפוליטיים לא יפסקו, התוצאה תהיה שאף אחד משדות התעופה לא יוקם, והציבור ישלם את המחיר

אילוסטרציה: Shutterstock

פסק הדין החדש שכל זוג נשוי צריך להכיר. וההשלכות

בית המשפט העליון קבע השבוע באופן תקדימי כי ניתן לחלק בין בני זוג המתגרשים גם נכס שהיה שייך לאחד מהם לפני הנישואים ● כל מה שכדאי לדעת על הסכסוך שמאחורי ההלכה החדשה, ההשלכות וגם - למה מעכשיו "חייבים לעשות הסכם ממון"

מטוסים בנתב''ג / צילום: Shutterstock, Dmitry Pistrov

חברות התעופה מבקשות פטור רטרואקטיבי על הטיסות שבוטלו, איך זה ישפיע עליכם?

חברות התעופה פנו בבקשה דחופה להעניק להם פטור רטרואקטיבי מחובת מתן הטבות לנוסעים שטיסותיהם בוטלו או שונו בעקבות מבצע "עם כלביא" ● במקביל, אלפי ישראלים כבר תובעים את חברות התעופה על הפרת זכויותיהם במהלך תקופת המבצע ● נראה כי בחברות התעופה מנסים לדחוף לשינויים רגולטוריים כדי להימנע מתביעות הענק ● ומה קבעו בתי המשפט במשברי תעופה עולמיים?

משרד הפרסום העתידי, כפי שנוצר באמצעות ChatGPT / צילום: ChatGPT

סוף עידן משרדי הפרסום? כך ייראה הענף בעוד חמש שנים

אמיר גיא, יו"ר איגוד חברות הפרסום לשעבר, קורא למשרדים להתעורר: אנחנו פועלים בעולם שמתערער, עם שיבוש מוחלט של המודל הכלכלי, תהליך העבודה והיחסים עם המותגים ● מי שישרוד הוא זה שימזג קריאייטיב, דאטה ונרטיב למוצר אחד, ויהפוך לשותף טכנולוגי של הלקוח

נזק כתוצאה מהמטח מאיראן / צילום: כב''ה

פתרון לבירוקרטיה ולמאבקי הדיירים? הממשלה שוקלת לקנות את הדירות ההרוסות

על פי הערכות, קיימות כיום כ-3,000 משפחות שביתן נהרס כליל בעקבות המלחמה, וכי ייקח שנים עד שישוקמו או שבתים אחרים יוקמו במקומם ● משרד האוצר, משרד הבינוי והשיכון, רשות המסים והתאחדות הקבלנים, הודיעו על מסלול שיסייע לתושבים בהתנהלות מול הרשויות, במסגרתו כל התהליך ינוהל על ידי המדינה, לרבות מימון, פיקוח וביצוע

דירה שנפגעה מטיל איראני ברמת גן / צילום: ap, Oded Balilty

הסיפורים והסכסוכים שחושפים את החורים במתווה לפיצוי המפונים מביתם

המלחמה שמטה את הקרקע תחת רגליהם של בעלי דירות ושוכרים רבים, ובשטח מצטברים מקרים שמתווה הסיוע לא נותן להם מענה ● חוזים מתבטלים ומשכירים נאלצים לשלם משכנתא על נכסים שלא ראויים למגורים ● מפונים מתקשים למצוא דיור חלופי באזורים שנהרסו, עקב הביקוש הגבוה ● האם אנחנו בדרך לגל תביעות? ● הזדמנות לבנות מחדש, פרויקט מיוחד

תשואות קרנות הפנסיה והגמל / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

זו הייתה מחצית פנומנלית לחוסכים לפנסיה, חוץ ממסלול אחד

למרות המכסים, המלחמות, הנפט והיחלשות הדולר - הקפיצה של הבורסה המקומית סידרה לחוסכים תשואות נאות מאוד ● גם הקאמבק של וול סטריט מהשפל של תחילת אפריל סייעה ● היחלשות הדולר פגעה בכולם אך בפרט במסלולים מחקי מדד ה-S&P 500

דן ברונר מנכ''ל חברת ורינט פותח את יום המסחר בנאסד''ק / צילום: יח''צ

דיווח: קרן תומא בראבו מנהלת משא ומתן לרכישת ורינט

על פי דיווח שפורסם בבלומברג, קרן תומא בראבו מנהלת משא ומתן לרכישת ורינט, המספקת פתרונות למוקדי שירות ● מטעם החברות סירבו להגיב

תקיפות צה''ל ברחבי איראן / צילום: Reuters, SOCIAL MEDIA

סיפקו מפת מודיעין עשירה: הלווינים הכינו את מכת הפתיחה באיראן

המראות של האיראנים מצלמים מל"טים בשמי טהרן שיקפו במהלך המערכה סיטואציה שבה צה"ל, במידה כזו או אחרת, הפך את איראן לרצועת עזה ● כעת משרד הביטחון חושף את הנתונים שהובילו לשליטה של צה"ל בשמי איראן

אוטובוס בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מראים: "צדק תחבורתי" של מירי רגב הביאה לעלייה במחירי הנסיעה

במשרד התחבורה טוענים כי רפורמת "צדק תחבורתי" מקזזת את עליית המחירים ומיטיבה עם רוב אזרחי המדינה, אלא שבדיקת גלובס מגלה תמונה שונה ● גורמי מקצוע מתריעים: שיפור התדירות והשירות הוא הסוגיה החשובה ביותר

אלכסנדר ואנג, מייסד scale AI / צילום: ap, Jeff Chiu

ילד פלא, גאון מתמטי בלי תואר ומיליארדר: המינוי שהביא לצוקרברג שיא חדש

אלכסנדר ואנג בן ה־28, מייסד חברת הדאטה Scale AI ותופעה בעמק הסיליקון הוא המינוי שמטא מקווה שיביא לה את הניצחון במירוץ ה־AI ● מהדירה שחלק עם סם אלטמן ועד למעמד של אחד האנשים המקושרים בתעשייה: הכירו את האיש שצוקרברג מהמר עליו במיליארדים

ראש ממשלת בריטניה קיר סטארמר ושרת האוצר רייצ'ל ריבס / צילום: ap, POOL

הטבת מס בת 200 שנה בוטלה והמיליונרים נוטשים את בריטניה

כ־16 אלף מיליונרים זרים עזבו את בריטניה מאז תחילת השנה, בעקבות ביטול הטבת המס בת 200 שנה שפטרה אותם מתשלום על הכנסות מחוץ למדינה ● כעת שרת האוצר רייצ'ל ריבס שוקלת לצמצם את הרפורמה - שהייתה הבטחת בחירות מרכזית של מפלגת הלייבור

בניין האיחוד האירופי / צילום: Shutterstock

אירופה מוכנה להסכם סחר עם ארה"ב, אך לא ללא תמורה

האיחוד שואף שהסכם הסחר עם ארה"ב יכלול מכס אחיד של 10% על חלק נרחב מהיצוא האירופי, אך מבקש מהאמריקאים התחייבויות להפחתת מכסים בתחומים מרכזיים כמו תרופות, אלכוהול, שבבים ומטוסי נוסעים

בעלי סוכנות נטו פיננסים וקרן וולת'סטון, מימין: עידן כץ, אילן בן-ישי וירון פיטארו / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: תמר מצפי, אתר החברה, שאטרסטוק

רשות ני"ע מאשימה את בעלי וולת'סטון: "גייסו כסף במרמה, בהיקף של 1.6 מיליארד שקל"

הרשות מאשימה את הבעלים של קרן ההשקעות בנדל"ן וולת'סטון, ירון פיטארו, אילן בן ישי ועידן כץ, בגיוס כספים במרמה, בהיקף של 1.6 מיליארד שקל ● לפי החשד, השלושה הציעו השקעות בסיכון גבוה, שלא על־פי תשקיף, תוך הטעיית המשקיעים והצגת מצגי שווא באשר לניגוד העניינים בו היו מצויים

שלמה אליהו, אהרון פרנקל, אלון עמרם / צילום: עמית באום מתוך ויקיפדיה, עינת לברון, תמר מצפי

האחים שמכרו מניות של חברת נדל״ן והבעלים שמימש אחרי זינוק של 80% בשנה: גל המימושים החריג בבורסה

עליות השערים החדות בבורסה הובילו בשבועיים האחרונים לגל מימושים ע"י בעלי שליטה ומנהלים, בעיקר בחברות נדל"ן ופיננסים ● האם מדובר באיתות למשקיעים הקטנים שהשוק עלה יותר מדי וגם להם כדאי לממש? לא כולם מסכימים: "גם בעלי עניין יכולים להיות מופתעים"

מנכ''ל בלקרוק, לארי פינק / צילום: בלקרוק

ענקית ההשקעות שממליצה: תשכחו מהטווח הארוך. הכללים בשווקים השתנו

בבלקרוק סבורים שקשה היום יותר מבעבר, לחזות את העתיד הכלכלי, בשל השינויים המבניים שמובילה ארה"ב ושינוי זה "מחייב גישה חדשה כלפי סיכון" ● במקום שבע המופלאות, ענקית ההשקעות ממליצה על יצרניות החומרה ועל מגזר שירותי התשתיות

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

הרשימה הרבעונית של ענקית ההשקעות: אלה המניות המבטיחות

הבנק האמריקאי מפרסם רשימה של מניות מעניינות להשקעה שצפויות לרכז עניין ברבעון השלישי של 2025 ● במקביל מפרסם הבנק שתי מניות שצפויות לרדת

מנכ''ל הבורסה לני''ע, איתי בן זאב / צילום: ניקי וסטהפל

שתי בעלות המניות הגדולות בבורסה לני"ע מוכרות מניות ב-700 מיליון שקל

קרן מאניקיי האוסטרלית וקרן נובו נורדיסק, שתי בעלות המניות הגדולות של הבורסה לניירות ערך, מוכרות חלק גדול מהחזקותיהן בסכום מצטבר של 700 מיליון שקל