עושים סדר: זכויות העובדים בתקופת חג הפסח

שאלות ותשובות עם עו"ד אושרת שדה, ראש מחלקת דיני עבודה במשרד עו"ד גרינברג-אלוני; ועו"ד קליה קליין, ראש מחלקת דיני עבודה במשרד פרל-כהן-צדק-לצר-ברץ ■ חישוב דמי הבראה

קריירה / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
קריירה / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

חג הפסח הוא לא רק חג החירות והאביב אלא גם חג שבו רבים מהעובדים במשק צריכים להתפנות מעבודתם כדי לדאוג לילדיהם שנמצאים בחופשה ארוכה מבתי הספר, למטלות הניקיון בבית ולהכנות לליל הסדר. בסיוען של עו"ד אושרת שדה, ראש מחלקת דיני עבודה במשרד עו"ד גרינברג-אלוני, ושל עו"ד קליה קליין, ראש מחלקת דיני עבודה במשרד פרל-כהן-צדק-לצר-ברץ, ביקשנו לעשות סדר בזכויות העובדים בתקופת חג.

- האם העובדים זכאים לחופשה בערב פסח?

"ערב החג נחשב יום עבודה מקוצר. במקומות עבודה שבהם עובדים 6 ימים בשבוע, אורכו של יום העבודה בערב החג יהיה 7 שעות, ואילו במקומות עבודה שבהם עובדים 5 ימים בשבוע, אורכו של יום העבודה בערב החג יעמוד על 8 שעות. השנה יחול ערב החג ביום שישי, ולכן מי שמועסק 5 ימי עבודה בשבוע לא מחויב לעבוד בו, כבכל יום שישי אחר. אין זכות לתוספת שכר בגין עבודה בערב החג. חופשה בערב החג, בין אם ביוזמת העובד ובין אם ביוזמת המעביד, תחייב את העובד ביום חופשה מלא".

- האם מותר לחייב עובד לעבוד ביום החג?

"על-פי הוראות חוק שעות עבודה ומנוחה, דין יום חג הוא כדין שבת, ולכן העסקה ביום החג אסורה - אלא אם כן המעסיק קיבל היתר לכך מראש ממשרד הכלכלה. ישנם סוגי עסקים וסוגי עובדים, כגון בתי-מלון, מסעדות וכדומה, שיש להם היתר כללי או מיוחד להעסקה בשבת, החל גם על עבודה בחג".

- האם על עבודה בחג מגיעה תוספת שכר?

"אם העובד בחר לעבוד ביום החג, הוא יהיה זכאי לשכר בגובה 150% משכרו הרגיל. אם העובד אולץ לעבוד בחג אף שלא רצה בכך, הוא יהיה זכאי לשכר בגובה 250% משכרו הרגיל. עובד שלא עבד בחג זכאי לדמי חגים, כלומר לתשלום בגין יום החג אף שלא עבד בפועל.

"עובד המשתכר שכר חודשי, יקבל את שכרו הרגיל. עובד המשתכר שכר יומי/שעתי, יקבל את שכרו הרגיל בגין יום החג, בכפוף לקיומם של 4 תנאים מצטברים: העובד מועסק במקום העבודה 3 חודשים לפחות; העובד עבד יום לפני ויום אחרי החג; העובד אמור היה לעבוד ביום החג; החג אינו חל ביום שבת. השנה, היות והחג הוא גם יום שבת, העובד השעתי אינו זכאי לדמי חג".

- האם יום עבודה בחול המועד הוא יום עבודה מקוצר?

"מבחינת חוקי העבודה, ימי חול המועד הם ימי עבודה רגילים, ולא מגיעה עליהם תוספת שכר".

- האם למעסיק מותר להחליט על חופשה מרוכזת במהלך הפסח?

"כן. קביעת מועדי החופשה לעובדים היא בסמכותו של המעסיק. לכן בסמכותו להחליט על חופשה מרוכזת לעובדיו, אך עליו להודיע להם זאת לפחות שבועיים מראש, אם החופשה עולה על 7 ימים. כאשר מתקיימת חופשה מרוכזת, אך לחלק מהעובדים לא נותרו מספיק ימי חופשה לנצל באותה שנה - אז זו הבעיה של המעסיק.

"כאשר מעסיק אינו מאפשר לעובד להגיע למקום העבודה במהלך החופשה המרוכזת, עליו לשלם שכר בגין הימים הללו ולהימנע מרישום יתרת חופשה שלילית על חשבון ימי חופשה עתידיים, אלא אם כן קיימת הסכמה בין העובד למעסיק לצבור יתרת חופשה שלילית".

- במהלך חג הפסח הילדים נמצאים בחופשה ארוכה. האם מעסיק יכול להתנגד להבאת ילדי לעבודה?

"בהחלט. ימי חול המועד הם ימי עבודה רגילים לכל דבר ועניין, והמעסיק רשאי לקבוע את הנהלים במקום העבודה".

- מקובל לתת לעובדים מתנה לחג. האם מדובר בחובה חוקית?

"לא, החוק אינו מחייב את המעסיקים לתת מתנה לחג. ישנם הסכמים קיבוציים בענפים שונים שמעניקים שי לחג לעובדים שעליהם הם חלים. יצוין כי על-פי פסיקת בתי הדין לעבודה, חל איסור להפלות בין העובדים במתן מתנה לחג, ואין להשתמש במתנה לחג כאמצעי לתגמל עובדים ספציפיים בלבד (פסק דין אבו עסלה חסן נ' מועצה מקומית בית ג'אן).

"בנוסף, בית הדין לעבודה קבע כי המעסיק אינו רשאי לקבוע את שווי המתנה בהתאם לעמידת העובד ביעדי מכירות שנתיים. בית הדין האזורי לעבודה בחיפה פסק כי 'שי לחגים אינו, ולא יכול להיות, אלא זכות כללית אחידה במקום העבודה, לכל העובדים וללא כל הבדלים, והוא לא הכלי הנכון לתגמל עובדים ראויים'. ניתן להסיק כי קביעת שווי המתנה לפי עמידה של העובד ביעדי מכירות אינה הדרך הנכונה וראויה לתגמל את העובדים".

- האם עובדת בחופשת לידה זכאית לשי לחג?

"אם היא בתקופה שבה היא זכאית לדמי לידה, אז בהחלט כן. כיוון שהתקופה שבה עובדת זכאית לדמי לידה נחשבת חלק מתקופת העבודה לצורך זכויות שונות, למשל לצורך חישוב התקופה המזכה בפיצויי פיטורים - ניתן לומר שמדובר בתקופה שבה היא זכאית גם למתנה לחג".

- בחג עולה הביקוש להעסקת בני-נוער. כמה שעות מותר להעסיק בני-נוער?

"מותר להעסיק בני-נוער עד 8 שעות ביום, 40 שעות עבודה בשבוע. אם מלאו לבני-הנוער 16 שנים, וניתן היתר להעסקתם, מותר להעסיקם 9 שעות עד למכסה של 40 שעות בשבוע. החוק מחייב לתת לבני-נוער 36 שעות רציפות במנוחה השבועית.

"חשוב לומר שעל נושא משרה בחברה מוטלת החובה לפקח ולעשות ככל שניתן למניעת עבירות על חוק העסקת בני-נוער בידי התאגיד או בידי עובדיו. המפר חובה זו צפוי לקנסות".