שוק האג"ח הקונצרני בקיפאון: "רוב הגיוסים הם למימון מחדש"

רונית הראל בן זאב, מנכ"לית S&P מעלות: "יש תחושה ששוק האג"ח מאוד אקטיבי, אבל הנתונים מראים אחרת - בפועל השוק כמעט לא מתרחב"

הראל בן זאב / צילום: תמר מצפי
הראל בן זאב / צילום: תמר מצפי

למרות שבוע הפעילות האינטנסיבי שעבר על שוק האג"ח הקונצרני המקומי, ולמרות הכותרות הרבות שתופסים גיוסי החוב בתקופה האחרונה, נתוני חברת S&P מעלות מראים כי צמיחת פעילות שוק זה מתונה, ואינה משקפת את תנאי השוק הנוחים התומכים בפעילות.

לפי נתוני מעלות, ערך השוק של כל האג"ח הקונצרניות צמח מאז 2013 בכ-6% בלבד, ועמד בסוף הרבעון הראשון של השנה על 285 מיליארד שקל, ומאז 2011, אז עמד על 241 מיליארד שקל, גדל ב-18%.

בנטרול הבנקים המגמה בולטת יותר, וערך שוק האג"ח של הסקטור הלא פיננסי, שעמד בסוף הרבעון הראשון על 180 מיליארד שקל, מציג צמיחה של 3.5% בלבד מאז 2013, ושל 13% מ-2011 - אז עמד על 159 מיליארד שקל.

הגיוסים: בהובלת הבנקים והנדל"ן

רונית הראל בן זאב, מנכ"לית S&P מעלות, אומרת כי "לא פעם יש תחושה ששוק האקוויטי בארץ כמעט לא קיים, ושוק האג"ח מאוד אקטיבי. אבל הנתונים מראים אחרת. כשמסתכלים על ערך שוק האג"ח של הסקטור הלא פיננסי בארבע השנים האחרונות, הוא לא גדל כמעט בכלל. כל זאת בתקופה שבה תנאי השוק תומכים ומעודדים כל כך את שוק הנפקות - ריבית אפסית, נזילות עצומה של המוסדיים, הנפקות אג"ח ממשלתיות בהיקפים נמוכים יחסית ומרווחים נמוכים - תנאים אופטימליים לגיוסי אג"ח להשקעות, לצמיחה ולגידול בהיקף הפעילות בשוק".

"בפועל", היא מוסיפה, "כאמור, אנחנו רואים יציבות ואין התרחבות של השוק, ורוב רובם של הגיוסים מיועדים למימון מחדש. אחד הדברים הנגרמים ממצב זה הוא יציאת הגופים המוסדיים להשקיע מחוץ לישראל".

עוד מוסיפה הראל בן זאב, כי "המרווחים בארץ מאוד נמוכים, בשונה ממצב השוק האמריקאי, שם אפשר לראות שב-2015 ובתחילת 2016 המרווחים עלו בכל רמות הדירוג. לכן באופן יחסי, עלות הגיוס פה מאוד זולה".

הראל בן זאב מעריכה, כי מצב זה נוצר "כתוצאה מהיקפי הנזילות והעדר אלטרנטיבות ההשקעה בשוק האג"ח המקומי".

בחינת נתוני הבנקים מעלה כי ערך השוק שלהם, שעמד בסוף הרבעון הראשון על 105 מיליארד שקל, צמח בקרוב ל-12% בשלוש השנים האחרונות, וב-28% מאז 2011, אז הוא עמד על 82 מיליארד שקל.

בעניינם אומרת הראל בן זאב, כי "עלייה מ-94 מיליארד שקל ב-2012 ל-105 מיליארד שקל היום היא לא עלייה משמעותית. צריך לזכור שחלק מהבנקים נמנעו מלגייס בשנים קודמות בגלל דרישות הרגולציה ודרישות ההון של בנק ישראל".

עוד עולה מנתוני מעלות כי את עיקר הגיוסים האחרונים ביצעו הבנקים וחברות הנדל"ן, שהובילו יחד 75% מגיוסי החוב ב-2015 והשנה.

מפילוח נתוני ההנפקות של ארבעת החודשים הראשונים של 2016 עולה, כי סקטור הפיננסים היה אחראי ל-51% מגיוסי החוב מתחילת השנה, אחרי שהוביל 40% מגיוסי החוב ב-2015. ענף הנדל"ן, בתמיכת חברות הנדל"ן האמריקאיות, גייס 24% מכלל החוב בין ינואר לאפריל, אחרי 36% מסך הגיוסים בסיכום 2015.

- למה השוק לא צומח כפי שניתן היה לצפות ממנו?

הראל בן זאב: "אני חושבת שזה קשור גם לאי-ודאות וגם לעובדה שחברות לא רוצות להגדיל את רמות המינוף שלהן, ואף רוצות להפחית אותה, ולכן מבצעות בעיקר מהלכים של החלפת מימון יקר במימון זול".

"תנאי הרקע תומכים בגיוסים"

לדבריה, "בגלל שתנאי הרקע תומכים בגיוסים, היינו מצפים להשקעות ולגידול בגיוסים כדי לבצע השקעות חדשות. תנאי הריבית המינימלית והנזילות בשווקים תומכים בכך, אבל במקביל צריך לנקוט צעדים מעודדי צמיחה ולבצע רפורמות שיתמכו בצמיחה. לכן תנאי השוק כשלעצמם, של נזילות וריבית נמוכה, לא יכולים להוביל לאותן השקעות ולעודד צמיחה אם לא יהיו מלווים בצעדים שיתמכו בכך. במבט קדימה אני לא רואה שינוי, ולכן ניתן להעריך שהבנקים ימשיכו להיות הדומיננטיים בפעילות בשוק עד סוף השנה, ולצדם סקטור הנדל"ן".

בלי אגח הבנקים
 בלי אגח הבנקים