תשואות שליליות לקופה"ג ולקרנות ההשתלמות ברבעון

קרנות ההשתלמות רשמו ברבעון תשואה נומינלית ברוטו של מינוס 0.6%, ובשנה החולפת כמינוס 2.6%, בעוד שקופות הגמל רשמו בתקופות אלה תשואות של מינוס 0.6% ומינוס 2.2%, בהתאמה ■ ילין לפידות מוביל את הדירוגים בשני התחומים ■ מדריך קופת הגמל החדשה

2016 החלה בירידות שערים בשווקים הגלובליים וחששות כבדים למומנטום שלילי במיוחד בשוקי ההון. עם הזמן הירידות התמתנו אמנם, אך בסיכומו של הרבעון הראשון עולה כי בשלושת החודשים הראשונים של השנה איבדו המשקיעים, שחוסכים באמצעות קרנות ההשתלמות וקופות הגמל לתגמולים, מכספם לנוכח תשואות שליליות של כ-0.6% וכ-0.4%, בהתאמה. כאמור, בתחילת השנה נראה היה שאנו בדרך לתשואות שליליות חדות אף יותר, בהמשך ישיר למגמה שאפיינה חלק ניכר מ-2015.

כך, נכון לסוף הרבעון הראשון מנוהלים בקרנות ההשתלמות כ-170 מיליארד שקל, שרשמו במהלך הרבעון תשואה נומינלית ברוטו שלילית של כ-0.6%, שהובילה את הקרנות להציג ב-12 החודשים האחרונים (אפריל 2015-עד סוף מארס) תשואה מצטברת ממוצעת של יותר ממינוס 2.6%.

בקופות הגמל לתגמולים התמונה אינה שונה מהותית, כשתשואות רבעוניות שליליות של 0.4% בממוצע הובילו את השוק כולו - שבו מנוהלים כיום נכסים בהיקף כולל של כ-192 מיליארד שקל - להציג תשואות ממוצעות שליליות של כ-2.1% בשנה האחרונה.

כך, החוסכים מקרב הציבור הרחב צריכים לבחון את עצמם ואת הקופה או הקרן שבאמצעותה הם חוסכים, לא לפי התשואה הגבוהה ביותר, אלא לפי ההפסד הנמוך ביותר, כפועל יוצא של המתרחש בשווקים כאן ובעולם. למעשה, כל הגופים אותם בחנו רשמו רשמו בשנה האחרונה תשואה נומינלית ברוטו שלילית.

בכל אופן, מיהם הגופים המנהלים שבולטים לחיוב בשוק קרנות ההשתלמות נכון לסוף הרבעון הראשון בשנת 2016? מבדיקת התשואות כפי שפורסמו באתר הגמל-נט של משרד האוצר עולה כי בית ההשקעות ילין לפידות, כמו גם אנליסט, נמצאים בצמרת דירוג התשואות ל-12 החודשים האחרונים מקרב הקרנות שמנהלות מעל 2 מיליארד שקל.

בקרן ילין לפידות השתלמות מסלול אג"ח עד 25% מניות (לשעבר קרן ילין לפידות השתלמות) נרשמה תשואה של -0.6% בתקופה זו, ובאנליסט השתלמות כללי (לשעבר קרן השתלמות כללי ב') נרשמה ב-12 החודשים האחרונים תשואה של כ-1%-.

מקרב הקרנות שמנהלות סכומים בהיקף שנמוך מ-2 מיליארד שקל, בולטת במעלה הדירוג הראל השתלמות אג"ח עד 20% מניות (לשעבר הראל גילעד), עם תשואה של כמינוס חצי אחוז, כשאחריה הפניקס השתלמות כללי עם תשואה של כ-0.6% מינוס ב-12 החודשים האחרונים.

מנגד, כמה מקרנות ההשתלמות הגדולות בשוק בלטו דווקא בתשואות שליליות חדות בשנה האחרונה. מדובר בקרנות אומגה של מנורה מבטחים והמהנדסים, פסגות שיא השתלמות כללי, אקסלנס השתלמות כללי קרן להבה כללי של מנורה מבטחים, מיטב דש כללי, מגדל השתלמות כללי, אלטשולר שחם השתלמות כללי וכלל ביטוח השתלמות כללי, שרשמו תשואות (בסדר יורד) של בין מינוס 2.8% למינוס 3.5% בתקופה האמורה.

ומי בלט ברבעון הראשון של 2016? מבדיקת נתוני האוצר עולה כי היו חמישה גופים עם תשואה רבעונית חיובית, בניגוד למגמה השלטת, והם אלו שבולטים במעלה דירוג התשואות השנתיות. התשואה הגבוהה ביותר מתחילת השנה נרשמה בקרן ילין לפידות השתלמות מסלול כללי (לשעבר קרן ילין לפידות השתלמות ב') - כ-1.1%. הקרן הזו, נציין, מציגה את מדד השארפ הגבוה ביותר ביחס לריבית חסרת סיכון בקרנות שבחנו (0.94 נקודות האחוז).

בלגן בחסות וביוזמת האוצר

אם התפלאתם לראות את מספר הקרנות ששינו שם וכבר אינן אותן קרנות שהורגלתם בהן, הרי שהמצב החדש בשוק קופות הגמל לתגמולים יפליא אתכם עד בלבול מוחלט. חוסר יכולת ממשי להשוות תשואות ברמה אפקטיבית. וזאת מדוע? בשל הוראות האוצר, שבצעד הגיוני וראוי לכשעצמו הורה לשנות את אופן ניהול החיסכון הפנסיוני למסלולים תלויי גיל. כלומר, 'גיור' של המודל הצ'יליאני שלפיו הסיכון בתיקי ההשקעות פוחת עם התבגרות החוסך.

במסגרת זו הורה האוצר לכלל הגופים הפועלים בחיסכון הפנסיוני לנהל בגמל כמה קבוצות שנבדלות ביניהן לפי גילאי החוסכים, וזאת בניגוד למצב הקודם שבו הרוב המכריע של הכסף נוהל במסלולים כלליים, שהיו משותפים לבני 20 ולחוסכים שנמצאים ערב פרישתם לגמלאות.

הוראות אלה נכנסו לתוקף השנה ויצרו בלגן בשוק, שנובע מאופן הטמעת הוראות האוצר (מבלי לגרוע מהצידוק שבעצם ביצוע השינוי ושל מטרות האוצר). זאת, די בדומה לבלגן אדיר אחר שהאוצר גורם בימים אלה בהוראותיו במסגרת הליך אימוץ ויישום ממשק המעסיקים, שם עשה המשרד "אחורה פנה" אדיר, לאחר שכבר יצר בלגן אדיר ממדים כשמיליארדי שקלים אינם משויכים לחוסכים וחונים בחשבונות מעבר. זה פיאסקו, שאמנם ייפתר בעתיד, אבל בינתיים מקשה על חוסכים ועל השוק המוסדי, ושניתן היה להימנע ממנו.

כעת, כאמור, ישנו עוד בלגן שניתן היה לצפות שיקרה, בעקבות הוראות האוצר, בעיקר בתשואות בשוק הגמל לתגמולים - היעלמות התשואות של קופות גדולות רבות, והיווצרות קופות חדשות ללא טרק רקורד (היסטוריית ביצועים) להשוואה.

ומיהם המסלולים שנעלמו? כיצד קרה שמדירוג תשואות שכלל קופות שניהלו את חלק הארי של השוק הפרטי שפתוח לכלל הציבור, נשארנו רק עם נתח מינורי מהשוק שמספק תשואות ויכולת השוואה, בעוד שלגבי כמה מאריות השוק אין ממש נתונים? ובכן, גרמו לכך הוראות האוצר לגבי המודל הצ'יליאני והחופש שניתן לכל גוף לפעול ביחס לתשואות עבר.

כך, יש גופים ששינו שם למסלול ונותרו עם תשואת עבר, יש כאלה שלא שינו ונותרו גם הם עם תשואת העבר, ויש גם את אלה ששינו מסלולים כדי לשנות את ההיסטוריה. אנחנו בינתיים בחרנו לפעול בהתאם למה שהאוצר עצמו קבע, וכפי שהוא פועל באתר הגמל-נט שהוא מפעיל.

ולמרות זאת, האוצר לא יצר טבלת המרה של המסלולים לפני ואחרי, על מנת להבהיר לחוסכים היכן היו ולאן עברו (אמנם נשלחו מכתבים ללקוחות, אולם עדיין האוצר צריך לייצר טבלאות מעודכנות, על מנת להגביר את השקיפות).

עקב כך, נעדרות מהרשימה כמה מהקופות המרכזיות שמנוהלים בהן עשרות רבות של מיליארדי שקלים של ישראלים רבים, בהן גדיש כללי של פסגות (הגדולה בשוק), הגמל של אקסלנס, גמל כללי של אנליסט, הכללי של אלטשולר שחם ונוספות.

עוד נציין בהקשר זה, כי אופן יישום המודל תלוי הגיל משתנה בין הגופים השונים, ולכן גם יכולת ההשוואה בעתיד לא תהיה קיימת.

מה מגלה לנו רבע משוק הגמל?

על כל פנים, זה מה שניתן להסיק מהנתונים שפרסם האוצר באתר הגמל-נט לגבי תשואות קופות הגמל לתגמולים ברבעון הראשון ב-2016 וב-12 החודשים האחרונים:

הקופות שנבחנו מנהלות יחדיו פחות מ-49 מיליארד שקל - כרבע משוק הגמל לתגמולים. כך, בעוד שהשוק כולו, כולל קופות ענפיות ומפעליות, רשם מתחילת השנה תשואה של מינוס 0.4% לערך בממוצע, הקופות שבחנו רשמו ברבעון תשואה שלילית של כ-0.6% בממוצע.

ב-12 החודשים האחרונים רשמו הקופות שהשתתפו תמיד בדירוגי התשואות שלנו, ושמייצגות את המסלולים המרכזיים של הגופים הפרטיים שפותחים את דלתותיהם לכלל הציבור (ולא רק לאוכלוסיות מסוימות), תשואה שנתית ממוצעת של מינוס 2.2%. הכוונה כמובן לקופות הגמל לתגמולים שהשווינו דרך קבע בעבר, ששרדו את השינוי שהוביל האוצר ושיש לגביהן נתונים באתר הגמל-נט.

המובילה בדירוג קופות הגמל שמנהלות נכסים מעל לרף של 2 מיליארד שקל היא ילין לפידות קופת גמל מסלול אג"ח עד 25% מניות (לשעבר קופת גמל כללי), שהציגה ב-12 החודשים החולפים תשואה שלילית של פחות מ-0.5%. זאת, בעיקר הודות לכך שברבעון הראשון היא רשמה תשואה חיובית של כ-0.9% - הרחק מעל היתר. אבל, התשואה האמורה גם באה עם מדד שארפ ביחס לריבית חסרת סיכון גבוה מאוד, ברמה של 0.94 נקודות האחוז - הרבה מעל ליתר הקופות שבחנו הפועלות לצידה בשוק.

במקום השני אחריה, בדירוג החלקי של הקופות הגדולות, ניצבת הראל אג"ח עד 25% מניות (לשעבר קופת עצמה תעוז) שבה מנוהלים קצת פחות מ-12 מיליארד שקל. מקרב הקופות הקטנות יותר, אלה שמנוהלים בהן נכסים בהיקף של פחות מ-2 מיליארד שקל, מובילה את הדירוג קופת אנליסט גמל ישראל (לשעבר אנליסט גמל ב'), עם תשואה שלילית של קצת יותר ממחצית האחוז ב-12 החודשים האחרונים.

נציין כי רק ארבע קופות גמל לתגמולים מבין אלה שבדקנו הציגו ברבעון הראשון תשואה חיובית: אנליסט גמל ישראל, אקסלנס גמל אג"ח ללא מניות (לשעבר יסודות), פסגות גדיש אג"ח עד 10% מניות וילין לפידות קופת גמל מסלול אג"ח עד 25% מניות (לשעבר גמל כללי).

תשואות קופות הגמל 26.4.16
 תשואות קופות הגמל 26.4.16