התוכנית הסעודית לגמילה מנפט: זה מה שמתכנן הנסיך הסעודי

הנסיך הסעודי הציג תוכנית שאפתנית הכוללת הפרטה חלקית של חברת הנפט הממלכתית ארמקו ושינויים במבנה החברתי של הממלכה השמרנית

הנסיך הסעודי  מוחמד בן סלמאן / צילום: רויטרס
הנסיך הסעודי מוחמד בן סלמאן / צילום: רויטרס

הנסיך הסעודי שאחראי על כלכלת הממלכה חשף אתמול (ב') תוכנית שאפתנית ל"גמילת" סעודיה מ"ההתמכרות" לנפט והפיכתה למעצמת השקעות עולמית. סגן יורש העצר, הנסיך מוחמד בן סלמאן, אמר עוד שארצו מצפה שחברת הנפט הלאומית ארמקו תוערך ביותר מ-2 טריליון דולר ופחות מ-5% ממנה יוצאו להנפקה ראשונית לציבור. הוא הוסיף שסעודיה תגדיל את הון קרן ההשקעות הממשלתית שלה ל-2 טריליון דולר מ-160 מיליארד דולר כעת.

התוכנית כוללת גם שינויים במבנה החברתי של הממלכה המוסלמית האולטרה-שמרנית. נשים יקבלו תפקיד כלכלי גדול יותר ותושבי חוץ יזכו למעמד משופר. "לא נניח למדינה שלנו להיות בת-ערובה בידי התנודתיות של מחירי חומרי הגלם או השווקים החיצוניים", אמר הנסיך מוחמד בן ה-31 במסיבת העיתונאים הראשונה שלו עם נציגי תקשורת עולמית, שהוזמנו לארמון בריאד לרגל האירוע. "פיתחנו התמכרות לנפט בסעודיה".

תוכנית "חזון 2030" של הנסיך, בן הזקונים של המלך סלמאן, כוללת העלאה של הכנסות המדינה שלא מנפט ל-160 מיליארד דולר בשנת 2020 ול-267 מיליארד דולר בשנת 2030 לעומת 43.5 מיליארד דולר בשנה שעברה. אבל נמסרו מעט פרטים על אופן הביצוע של התוכנית, מה שכבר פגע בעבר ברפורמות דומות.

עוד לפני קריסת מחירי הנפט ב-2014, כלכלנים הגדירו את המדיניות התקציבית ואת המבנה הכלכלי בסעודיה נטולי קיימות, אך הירידה בהכנסות הנפט הפכה את הצורך ברפורמות לדחוף הרבה יותר. הצגת התוכנית עזרה כנראה לבורסה הסעודית לעלות. מדד המניות TASI עלה ב-2.5% במחזור המסחר הגבוה ביותר בשמונת חודשים האחרונים.

ליבת תוכנית הרפורמות היא ארגון מחדש של קרן ההשקעות הציבורית, PIF, שלפי הנסיך מוחמד תרכז השקעות סעודיות בחו"ל, בין היתר באמצעות גיוס הון ממכירת מניות בחברת הנפט הענקית ארמקו. "אנחנו מדברים על יותר מ-2 טריליון דולר", אמר הנסיך הסעודי, "אנחנו מצפים לשווי גדול מזה לארמקו. בנוסף יהיו לקרן נכסים נוספים, שחלקם כבר הועברו אליה". לדבריו, הקרן תוכל להפוך לקרן השקעות עולמית עם נכסים בשווי 3 טריליון דולר.

ההפרטה החלקית של ארמקו תהיה גם היא נדבך מרכזי בתוכנית הרפורמות. ארמקו תהפוך לחברת אנרגיה בשווי 2-3 טריליון דולר, ופחות מ-5% ממנה ייסחרו בבורסה הסעודית. לדברי הנסיך, אפילו הנפקה של 1% מארמקו תהפוך להנפקה הראשונית הגדולה בהיסטוריה, מפני שהחברה מחזיקה בזכויות לכל יתרות הנפט הגולמי של סעודיה. בנוסף יונפקו לציבור גם חברות בנות של ארמקו וחברות ממשלתיות נוספות. אחד היתרונות של ההנפקות הללו יהיה שקיפות מוגברת והגבלה של השחיתות. "אנשים נהגו להתלונן על כך שהנתונים והחשבונות של ארמקו היו לא מדווחים, לא ברורים ולא שקופים. כעת הם יהיו שקופים. אם ארמקו תונפק, פירוש הדבר יהיה שהיא תפרסם את הדוחות הכספיים שלה", אמר הנסיך.

הנסיך מוחמד הפגין טיפוס מהיר לצמרת מאז הוכתר אביו למלך סעודיה לפני 15 חודשים. הוא היה אלמוני יחסית בציבור הסעודי והפך לכוח המניע של תוכניות הממלכה להיערכות לעידן שאחרי הנפט.

 

הרפורמה תתבצע הפעם? יש סיבה לאופטימיות

נסיך הכתר הסעודי, מוחמד בן סלמאן בן ה-30, שהבטיח לשים קץ בתוך ארבע שנים בלבד לתלות של סעודיה בנפט, מנסה לבצע טרנספורמציה בממלכה השמרנית. היעדים ארוכי הטווח של חזונו ל-2030 - קיצוץ הוצאות הממשלה הבזבזניות, פיתוח כלכלה שאינה מבוססת על נפט וקידום יצירת מקומות עבודה במגזר הפרטי - הם היעדים הנכונים. אך שליטי סעודיה מדברים על גיוון כלכלי זה עשרות שנים בלי להגשים זאת. השאלה היא אם ל-MbS, הכינוי שבו נודע בנו רב-העוצמה של המלך סלמאן, יש סיכוי גדול יותר לגבור על ההתנגדות מצד הביורוקרטיה, מצד יריביו במאבק על השלטון בקרב המשפחה המלכותית, ומצד אנשי הדת הסופר-שמרנים.

אחד הגורמים הפועלים לטובתו הוא הכורח הפיננסי לבצע רפורמה. קריסת מחירי הנפט הבהירה כי התנהלותה הפיננסית של סעודיה אינה בת-קיימא. הגירעון התקציבי צפוי לתפוח השנה לרמה של 19% מהתמ"ג, למרות הקיצוצים שבוצעו לאחרונה בסובסידיות האנרגיה. בעבר התמסמסו הרפורמות ברגע שהתאוששו מחירי הנפט, אך כעת ייתכן שחוסנה של תעשיית פצלי השמן האמריקאית תבלום באופן בלתי מוגבל את התאוששות מחירי הנפט. התוכנית ל-2030 מבוססות על הנחת מחיר של 30 דולר לחבית, והכוונה היא ליישמה בכל רמת מחיר שהיא, לטענת מוחמד בן סלמאן.

הסיבה השנייה לאופטימיות היא ריכוז הכוח חסר התקדים בידי הנסיך. בתמיכת אביו, שולט כעת מוחמד בכל היבטי הכלכלה באמצעות המועצה שבראשה הוא עומד. ניתן היה לחזות במידת השפעתו בפגישת אופ"ק האחרונה, שבה הוא הדף את הטכנוקרטים כדי לטעון שסעודיה לא תקפיא את תפוקתה ללא איראן. הימורים כאלה בסגנון "הכול או לא כלום" עלולים להתגלות כגישה עתירת סיכון בתחום יחסי החוץ, אך בתחום מדיניות הפנים ייתכן שגישה כזאת היא בדיוק מה שצריך כדי לחולל שינוי.

הצעדים שפורטו אתמול, ובהם הפרטה חלקית של חברת הנפט הממלכתית ארמקו ושינויים בקרן ההשקעות הריבונית של הממלכה, מוכיחים עד כמה גדולות שאיפותיו של הנסיך. אך עיצובה מחדש של הכלכלה הסעודית תדרוש גם שינוי מרחיק לכת בחברה הסעודית השמרנית מאוד, שהתרגלה לנדיבותה המופלגת של הממשלה.

סכנה מדור הממורמרים

כדי להסדיר את מצבה הפיננסי של סעודיה, יש צורך לבצע קיצוצים מכאיבים נוספים בסובסידיות, להטיל מסים חדשים ולשים קץ למינויי מקורבים למשרות שאינן דורשות עבודה ומכניסות כסף רב לבעליהן. זהו שינוי מהותי בחוזה החברתי שבמסגרתו מעניק המשטר מקומות עבודה והטבות נדיבות בתמורה לנאמנות.

עד כה הסכימו הסעודים על כך שיש צורך בצנע (יחסי), אך קיצוצים נוספים עלולים למתוח עד הקצה את סבלנותם גם אם תגן הממשלה על האזרחים העניים ביותר מפגיעתם המלאה של צעדי הצנע, וגם אם תפעל הממשלה לפתור בעיות אחרות כגון המחסור הכרוני בדיור. כדי שהרפורמות יהיו אמינות, יש צורך דחוף בשקיפות רבה יותר לגבי מצבה הפיננסי של משפחת המלוכה המורחבת. בניית מגזר פרטי דינמי יותר עשויה להתגלות כאתגר גדול עוד יותר. בטווח הקצר, ישחקו ההשקעות הזרות תפקיד חיוני - ומערכת הגרין קארד שהתווה הנסיך מוחמד נועדה לעודד השקעות אלה. אך בעתיד הרחוק יותר יהיה זה חיוני לשים קץ לתלותה של הממלכה בעובדים זרים בשכר נמוך. פירושו של דבר הוא התמקדות מחודשת בחינוך, וכן הרחבת השתתפות הנשים בכוח העבודה.

סעודים צעירים רבים מקווים שהטרנספורמציה הכלכלית תתרום להיווצרותה של חברה מחניקה פחות והוגנת יותר. אם הם יתאכזבו, זה עלול להיות מסוכן. גילה של יותר ממחצית האוכלוסיה נמוך מ-25 שנים. ללא יצירה מהירה של מקומות עבודה חדשים, קיים סיכון ממשי שדור הממורמרים יבחר בקו פעולה לוחמני.

יש לקוות שחזונו של הנסיך מוחמד יוכתר בהצלחה. אך זה יקרה רק אם יכיר המשטר בצורך לשינויים חברתיים ופוליטיים שיעלו בקנה אחד עם השאיפה לרפורמה כלכלית.

סעודיה-הכנסות הממשלה מנפט-תמג-מאזן תקציבי-יצוא
 סעודיה-הכנסות הממשלה מנפט-תמג-מאזן תקציבי-יצוא

סעודיה-הכנסות הממשלה מנפט-תמג-מאזן תקציבי-יצוא
 סעודיה-הכנסות הממשלה מנפט-תמג-מאזן תקציבי-יצוא