פסח פושר: מכירות מתונות בשוק המזון

הצרכנים שילמו מחירים גבוהים מבעבר עבור רוב המוצרים ■ גם מכירות חומרי הניקוי טרום החג רשמו צניחה ביחס לשנים קודמות

מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי
מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי

חג הפסח הסתיים עם מכירות מתונות בשוק המזון והצריכה ועם מחירים גבוהים יחסית לצרכן במרבית המוצרים. הסיבה המרכזית לכך היא היעלמותן של מלחמות המחירים הארציות, כמו גם היעלמות התחרות העזה בין רשתות השיווק. מלחמות המחיר היו נקודתיות בלבד, הסתכמו במספר מועט יחסית של פריטים ונמשכו ימים ספורים בלבד.

גם מכירות חומרי הניקוי טרום החג רשמו צניחה ביחס לשנים עברו. "הלקוח כבר הבין שאין צורך לקנות 20 תרסיסים לחלונות, לכיור ועוד, כאשר אפשר לקנות חומר ניקוי אחד מרוכז שעושה את העבודה לכל מה שנדרש", אומר אחד הקמעונאים.

לדברי קמעונאי, "פסח השנה היה יחסית חלש מאוד מול שנים קודמות. הקניות לחג התרכזו בסך-הכול בשבוע האחרון ובמשך 3 ימים חזקים. ביחד לאשתקד, הפדיון בחנויות זהות ירד גם בגלל קניבליזציה בין סניפים. הייתה מעין הסכמה שקטה בין הרשתות שהשנה לא משתגעים עם מחירים. השנה לא הייתה תחרות חזקה כמו בעבר, והיו בסך-הכול אולי 20 מוצרים שהמחירים שלהם ירדו - אבל מעבר לזה הסל היה יחסית יקר.

"לדוגמה: בשנה שעברה הייתה תחרות קשה בין אושר עד לרמי לוי שיווק השקמה, כשיינות כרמל מזרחי נמכרו במחירים מצחיקים. יין סלקטד נמכר אשתקד לצרכן ב-14.9 שקל, ואילו השנה הוא נמכר ב-24.90 שקל. מצות יהודה נמכרו בשנה שעברה ב-18.9 שקל, לעומת 22.9 שקל השנה.

"היו מלחמות בין יינות ביתן לרמי לוי שיווק השקמה, ושופרסל השנה כלל לא נכנסה למלחמות האלה. בתחילת אפריל, למשל, שבו המכירות מתרכזות בחומרי ניקוי, ברמי לוי וביינות ביתן מכרו תרסיסי ניקוי של סנו ב-4.9 שקלים, ואילו בשופרסל מכרו אותם ב-8.9 שקלים. ויקטורי ניסה להכנס למלחמות בין רמי לוי ליינות ביתן בחומרי הניקוי, ומכר את התרסיסים הללו ב-3.9 שקלים לתקופה קצרה".

בחול המועד ולקראת חג שביעי של פסח, המחירים ברוב רשתות השיווק עלו, וההיצע של מוצרים שנמכרו במבצע טרם החג - כמו בשר טרי מפולין - הצטמצם ואף נעלם מסניפי סופרמרקט רבים. במשרד האוצר הכריזו אמנם על מכירות סטייק אנטריקוט מפולין במחיר של 80 שקל לק"ג לצרכן, אבל בפועל כבר מחול המועד כמעט ולא היה ניתן למצוא אנטריקוט במחיר הזה, היות שמלאי הבשר הטרי מפולין אזל.

הנחות - לא על חשבון הספקים

גם מחירי ירקות סנפרוסט, שנמכרו לקמעונאים בהנחה של 50% למשך שבועיים, עלו ברוב הרשתות בחג השני. תנובה הציעה הנחה על שורת מוצרים, בהם אפונה, שעועית ירוקה ותירס. ההנחה הביאה לגידול של 35% במכירות סנפרוסט לקמעונאים באותה תקופה, אך אם אלה משכו מלאי גדול של סחורה תחת מבצע, חלק מהרשתות בחרו לגלגל את הפער לכיסן לקראת החג השני.

לדברי אייל רביד, מנכ"ל ומבעלי השליטה ברשת ויקטורי, "בעבר, כאשר הקמעונאים הורידו מחיר, הם הכניסו את היד לכיס של הספק. השנה אי-אפשר לעשות את זה. הרשת מבחינה חוקית לא יכולה לחייב אותו בדיעבד. אז מי ייקח את ההוזלות על עצמו? היין עלה לנו גם השנה וגם בשנה שעברה 16.5 שקל לפני מע"מ. אנחנו מכרנו יין אשתקד והשנה ב-21.90 שקל. מי שירד למחיר של 14.90 שקל, ידע מאיפה הוא משלים את הפער הזה, מן הסתם מהספק, והשנה הוא ידע שהוא לא יכול להשלים את הפער. אבל היו מוקדי תחרות, כמו שיש תמיד: כשראיתי שרמי לוי ויינות ביתן הורידו את התרסיסים של סנו, ירדתי למחיר הכי נמוך שהיה באזור".

לדבריו, "נכון ששופרסל לא נכנסה לתחרות, ואני מבין למה. כשיש לך מתנה שנקראת תווי שי של מגה, שבאופן אוטומטי עברו אליהם, זה אומר שנכנסו לשופרסל 100 מיליון שקל בלי מאמץ, אז למה היא הייתה צריכה להשתגע, כשהיא קיבלה מכירות וקהל שבוי בלי לשבור את הראש?".

רביד אומר כי ברשת ויקטורי "הפדיון בחנויות זהות החג היה מקביל לשנה שעברה. הרשת צמחה הודות לסניפים חדשים. הרשת מונה 42 סניפים לעומת 29 בפסח אשתקד. חול המועד היה טוב יותר משנה קודמת. שני תחומים הפתיעו לטובה: הבקר הטרי ועולם תחליפי הלחם. הייתה צמיחה גבוהה במכירות עוגיות לפסח. מכרנו את אותה כמות מצות, אבל מכרנו כמות הזויה ובלתי נתפסת של לחמניות וטורטיות לפסח. המחיר של מצות יהודה עלה בשוק, כי הספק העלה את המחיר ב-19.5%".

משופרסל נמסר בתגובה: "שופרסל הציעה ללקוחותיה סל חג מצוין ואטרקטיבי, ולקוחותיה נהנו מכך והצביעו ברגליהם".