גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"המטרה של יוטיוב היא להמציא מחדש את הטלוויזיה"

סוזן ווצ'יסקי, מנכ"לית יוטיוב, מספרת על הקשר המיוחד עם סרגי ברין ולארי פייג' מגוגל, על אימהות וקריירה ועל התוכניות לעתיד ■ "אני מסתכלת על יוטיוב, ואני חשה שהוא כמו גוגל לפני 10 שנים - ורואה את הפוטנציאל שלו לצמוח"

סוזן ווצ'יסקי. "אנחנו חושבים איך הטלוויזיה תעבוד עבור הדור החדש" / צילום: בלומברג
סוזן ווצ'יסקי. "אנחנו חושבים איך הטלוויזיה תעבוד עבור הדור החדש" / צילום: בלומברג

כשגוגל שילמה לפני 10 שנים 1.65 מיליארד דולר תמורת יוטיוב, שהיה אז בן שנה בלבד, תוארה העסקה כ"אידיוטית" בידי מארק קיובן, יזם הדוט.קום הוותיק. כיום, המילה "נבואית" נראית מתאימה יותר לתיאור העסקה.

מדי דקה מועלים לאתר שיתוף קובצי הווידאו 400 שעות וידאו, שנצפות בידי יותר מ-1 מיליארד אנשים - כשליש מסך תושבי כדור הארץ המחוברים לאינטרנט. הודות ליוטיוב הפכו ילדים, שהחלו לשחק בבית עם מצלמות וידאו, לכוכבים עם מיליוני צופים, ובכמה מקרים גם עם תוכניות טלוויזיה, ספרים ומותגי ביגוד משלהם. מספר האנשים המשתמשים ביוטיוב להזרמת מוזיקה גבוה ממספר המשתמשים בספוטיפיי ואפל מיוזיק גם יחד.

אני מציינת בפני סוזן ווצ'יסקי, שהתמנתה למנכ"לית יוטיוב ב-2014, כי למעשה יוטיוב מעצב את התרבות הפופולרית ומשבש תעשיות ברחבי העולם באופן שגורם לו להיראות דומה מאוד לגוגל. "גוגל גדולה למדי", אומרת ווצ'יסקי. "אבל אני מסתכלת על יוטיוב ואני חשה שהוא כמו גוגל לפני 10 שנים - ואני רואה את הפוטנציאל שלו לצמוח".

אנו נפגשים ב"תמרין", מסעדה וייטנאמית יוקרתית בפאלו אלטו, שדומה לבר בבית מלון. ווצ'יסקי, לבושה חולצה שחורה ללא שרוולים ועונדת עגילי חישוק משושים, מנופפת בעד החלון הפנורמי לפני כניסתה למקום, וקורנת כשהיא מברכת אותי לשלום. המסעדה נמצאת במקום שקט ביוניברסיטי אווניו, שבו מתחפשת ליבת תעשיית הטכנולוגיה לרחוב מסחרי בפרבר מגורים. ווצ'יסקי בת ה-47 אכלה לראשונה ברחוב הזה לפני 17 שנה, כשגוגל, אז סטארט-אפ שפעל מהגראז' בביתה, עברה למשרדיה הראשונים בקרבת מקום.

אין ספק שהג'וב של ווצ'יסקי הוא מקור קנאה לכל בני העשרה בעולם, אפילו אם מרביתם מעולם לא שמעו על המנהיגה בעלת הפרופיל הנמוך בעולם ההיי-טק. במשך שנים הסתתרה במשרדיה הראשיים של החברה וניהלה את פעילות הפרסום של גוגל - אחד התפקידים החשובים ביותר באחת החברות הגדולות ביותר בעולם. אך ווצ'יסקי אומרת כי מכיוון שהיא אישה אנשים הניחו שהיא עובדת במכירות של פרסום ולא בפיתוח מוצר הפרסום.

"פשוט לא התאמתי לסטריאוטיפ שלהם בשום אופן, ולכן הם התבלבלו", מספרת ווצ'יסקי. "ואז כשהייתי אומרת שיש לי 5 ילדים, הם התבלבלו עוד יותר". ווצ'יסקי, שהייתה בהיריון הראשון שלה כשהצטרפה לגוגל ב-1999, ילדה את צעיר ילדיה לאחר מינויה למנכ"לית יוטיוב. במהלך הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס בינואר השנה, היא העלתה לטוויטר תמונה של חלב אם ששאבה ואפסנה במרפסת כדי לשמור אותו במקום קריר.

כשהגיעה ליוטיוב, משימתה הייתה לבנות עסק באמצעות פיתוי מפרסמים מהטלוויזיה והרחבת האתר. החדשנויות שלה כללו מינויים, תכנים מקוריים ומציאות מדומה. "זה בהחלט שונה מתפקיד הפרסומות, ללא ספק, אבל אני אוהבת את היצירתיות של התפקיד ביוטיוב. זה כיף. אני מאמצת את זה בכל לב, ואני אוהבת להכיר את כל היוצרים", אומרת ווצ'יסקי.

אז איך היא מסתדרת עם אנשי יוטיוב כמו טיילר אוקלי, הבדרן ההומו בעל הרגשות המתפרצים ו-8 מיליון המנויים? או הגיימר השבדי PewDiePie, שבסיס האוהדים שלו מגיע ל-43.6 מיליון? "אני חושבת שהמון אנשים פשוט לא מבינים שזו בעצם חברה שמנהלים אותה אנשים - מנכ"לית אמיתית", צוחקת ווצ'יסקי. "אבל אני חושבת שהם נלהבים, הם עצבניים, הם רוצים לדעת איך אנחנו יכולים לעזור להם. לפעמים יש בדיחות קטנות כמו 'אל תסגרו לי את הערוץ'".

"מבוגרים לומדים לתקן מכשירים ביוטיוב"

אנשים מבחוץ שהופתעו ממעברה של ווצ'יסקי ליוטיוב, לא היו מודעים לכך שהיא הייתה אחד הכוחות שפעלו לקידום עסקת הרכישה של יוטיוב בידי גוגל. באותה עת הכתה יוטיוב את אתר שיתוף קובצי הווידאו של גוגל, שאותו ניהלה ווצ'יסקי. כשהתברר שאין קונים אחרים, פעלה גוגל במהירות. ווצ'יסקי חיברה את המודל העסקי שיצדיק את הרכישה. "הייתי חייבת ליצור את המודל ההוא ממש ממש מהר. קרוב לוודאי שהקדשתי לזה שעה", מספרת ווצ'יסקי.

היא נזכרת באותו רגע ב-2005, כשהבינה שיש פוטנציאל עסקי בסרטונים ביתיים. "ילדים שרו במעונות לצלילי הבקסטריט בויז בסין וראו את השותף שלהם לחדר ברקע מכין שיעורי-בית, וזה היה הלהיט הגדול הראשון של יוטיוב. זה היה וואו - אנשים אחרים רצו לצפות בזה".

כיום יש ליוטיוב יותר צופים בגיל 18-49 מאשר לכל רשת כבלים אמריקאית. השאלה היא כיצד תמשוך ווצ'יסקי צופים מבוגרים יותר. תשובתה: ללמד אותם איך לתקן דברים. "בדרך-כלל כשאני נפגשת עם אנשים מקטגוריית גיל מבוגרת יותר, הם מספרים לי 'למדתי איך לתקן את המכונית שלי', או 'בעלי נפטר, והייתי צריכה ללמוד איך לתקן דברים בבית, כי לפני כן אף פעם לא עשיתי את זה'". היא עצמה, היא אומרת, נעזרה לאחרונה מיוטיוב כשהסוללה במפתח הטויוטה ההיברידית שלה שבקה והיא לא הצליחה להתניע את המכונית.

- עלה בדעתך אי-פעם להשיק ערוץ יוטיוב שלך?

ווצ'יסקי עונה בהתלהבות: "כן, בעצם חשבתי שזה יהיה ממש כיף לעשות תוכנית על נשים בעסקים כי זה מה שאני עושה, ויש נשים בעסקים אחרים שיהיו מעוניינות. אבל המציאות היא שפשוט אין לי מספיק זמן לעשות את זה טוב. אולי כשאהיה במצב של פרישה למחצה".

בעוד יוטיוב עורכת ניסויים בתחום הווידאו - החל בשירות המנויים החדש שלה, Red, שבמסגרתו משלמים המשתמשים 9.90 דולרים בחודש תמורת צפייה ללא פרסומות, וכלה בסדרת Red Originals, כגון Prank Academy, שבמסגרתה לומדים אורחים מפורסמים איך לעשות מתיחות לאנשים - מבהירה ווצ'יסקי כי מטרתה של החברה היא "להמציא מחדש את הטלוויזיה". כשהטלוויזיה תהיה בכיס של יוטיוב, ניתן יהיה להגדיל את 3-5 שעות הצפייה של האמריקאים, שיוכלו לצפות גם כשהם יהיו ברכבת התחתית או בסופרמרקט, היא מסבירה בהתרגשות.

"אנחנו חושבים איך הטלוויזיה תעבוד עבור הדור החדש. כיום יש לנו דרכי הפצה חדשות, האינטרנט קיים. איך תיראה הטלוויזיה? אנחנו הולכים לאפשר לזה להיות עולמי, וחברתי, ולחצות מחיצות, ולהיות לפי הזמנת הלקוח - זה תחום גדול".

הוליווד ותעשיית המוזיקה מחשיבות את יוטיוב ליריבה. אולפני הסרטים הגדולים מנסים להיפטר מהאיום באמצעות השקעה ברשתות מקוונות מרובות ערוצים שמציגות לראווה את הכוכבים שלהן. חברות מוזיקה משמיצות את יוטיוב, ומתלוננות שהן עושות רווחים זעומים מהקליפים שמוזרמים בפלטפורמה. הן מותחות ביקורת על המערכת שבה משתמשת יוטיוב לאיתור קליפים שזכויות היוצרים שלהם מוגנות, ושאותם מעלים המשתמשים.

ווצ'יסקי מפסיקה לאכול ברגע שמוזכרות בעיותיה של יוטיוב עם תעשיית המוזיקה, על רקע המשא-ומתן המתוח שצפוי להיפתח בקרוב על עסקאות רישוי חדשות, ומניחה את מקלות האכילה שלה. היא מעדיפה להתמקד במה שהיא רואה כהזדמנויות חדשות לתעשיית המוזיקה. "עסק הפרסומות, למשל, הוא חדש לתעשיית המוזיקה. היתרון שאנו מזהים הוא שכעת הם יכולים למעשה להפיק הכנסות מכל המשתמשים שלהם, בעוד שבעבר ההכנסות שלהם באו בעיקר מ-20% העליונים שמשלמים עבור מוזיקה".

היא אינה טוענת כי הפרסומות ביוטיוב יפצו על הירידה במכירות האלבומים, אך מציינת כי שירות המנויים נטול הפרסומות החדש הוא "ממש גדול מבחינתנו".

בגראז' עם פייג' וברין

ווצ'יסקי עדיין לא סיימה את המתאבנים, אך המנות העיקריות כבר הגיעו. אני מקבלת נתח קטן של דג אוקונוס בציפוי עשב לימון ושום, עם אטריות, מנגו וכוסברה. היא מקבלת הר של טופו. "וואו! זה המון טופו!" היא אומרת בקול רם. היא מחזיקה בקערת אורז קוקוס מעל הטופו, ושואלת: "אני אמורה לשים את זה על הטופו? אני אהיה יצירתית".

פורבס אומד את הונה של ווצ'יסקי ב-300 מיליון דולר, אך פגישתה הראשונה בסוף שנות ה-90 עם מייסדי גוגל, לארי פייג' וסרגיי ברין, התרחשה כי היו לה חששות לגבי תשלום המשכנתא. באותה עת סיימה ווצ'יסקי את לימודיה בבית ספר לעסקים, והיא הייתה צריכה לפרוע את הלוואות הסטודנטים שנטלה, והיא התחתנה לאחרונה, אז היא השכירה את הגראז' שלה וכמה חדרים לפייג' וברין, תמורת מה שהיא מודה היו דמי שכירות "קצת מעל המקובל בשוק" בסך 1,700 דולר בחודש. "זה היה הוגן. כולנו הסכמנו".

אף שגוגל פעלה מהגראז' של ווצ'יסקי 5 חודשים בלבד לפני שעברה לפאלו אלטו, התלהבה ווצ'יסקי מהפוטנציאל של האינטרנט ועזבה את מקום עבודתה באינטל כדי להצטרף לגוגל. "התחלתי לבדוק חברות אינטרנט שהיו חדשניות, שהיו מלהיבות, שעשו משהו שנראה לי משמעותי, וברור שהכרתי את גוגל כי הם היו בבית שלי".

- מה היה מיוחד בפייג' וברין שגם לך לרצות לעבוד איתם?

"כשהגעתי לשם בפעם הראשונה, הייתי יותר מבוגרת מהם והיה לי תואר במינהל עסקים, וכבר עבדתי. אז הייתי קצת זהירה לגבי עבודה עבור שני סטודנטים. כך ראיתי אותם בזמנו: סטודנטים שמקימים את החברה הראשונה שלהם". אבל כעת, לאחר שנים של עבודה משותפת, היא מספרת שלעתים קרובות היא שומעת את הקולות שלהם כשהיא ניצבת בפני החלטות קשות.

אף שגדלה בעמק הסיליקון, הקשר היחידי של ווצ'יסקי לתעשיית הטכנולוגיה היה קיצור דרך שנהגה לעשות בדרכה לבית הספר, כשחצתה את מגרש החניה של HP. משפחתה לא הייתה קשורה לטכנולוגיה. אביה, סטנלי, היה פרופסור לפיזיקה באוניברסיטת סטנפורד. סבתה ניהלה את המחלקה הסלאבית בספריית הקונגרס בתקופת המלחמה הקרה. אך ווצ'יסקי מחשיבה את העבודה בגוגל כהיצמדות למסורת המשפחתית שמייחסת ערך רב למידע חופשי.

גוגל הפכה לחלק מהמשפחה שלה. בעלה, דניס, עבד בגוגל, ואחותה, אן, מנכ"לית הסטארט-אפ 23andme, הפועל בתחום הגנטיקה, הייתה נשואה לברין לפני פרידתם ב-2013. כשהיא נשאלת אם הייתה זו תקופה קשה עבורה, שומרת ווצ'יסקי על קור רוח, ועונה כי אינה נוהגת לערב עבודה עם חיים אישיים, וכי זה "פשוט נוהל טוב". בנוסף לכך, היא הייתה כפופה לפייג', לא לברין. "כל פרידה היא עניין קשה לכל משפחה שהיא, אך מבחינת העבודה באמת לא היה הבדל".

- מה הגישה שלך בכל הנוגע לדיבור על משפחתך?

"אני כן מדברת על העובדה שיש לי 5 ילדים, כי אני חושבת שהמון נשים חשות מבוכה ואינן רוצות לדבר על זה, כי הן חוששות שזה עלול לפגוע בקריירה שלהן - וזה באמת לא הוגן כלפי הנשים".

- זה לא הוגן, אבל קרוב לוודאי שיש לך יותר משאבים מאשר למרבית הנשים, ושמשאבים אלה מסייעים לך לשלב עבודה ומשפחה.

"כן, זה נכון, אבל זה לא היה נכון לגביי כשהתחלתי את הקריירה: לא היו לי משאבים מיוחדים - השכרתי חלק מהבית שלי. נכון שעכשיו יש לי יותר משאבים, אבל יש לי גם הרבה יותר ילדים מאשר למרבית האנשים".

עולם של מציאות מדומה

מנהיגות חברות הן תופעה נדירה בתעשיית הטכנולוגיה, שבה מהוות הנשים בדרך-כלל פחות מחמישית מהעובדים הטכניים בחברות גדולות. ווצ'יסקי מונה את שמותיהן של המנהיגות על אצבעותיה: מג וויטמן ב-HP, ג'יני רומטי ביבמ, והקולגות שלה לשעבר בגוגל: מריסה מאייר ביאהו ושריל סנדברג בפייסבוק.

בעוד שסנדברג יצרה פלטפורמה שמעודדת נשים "לפרוץ קדימה" במקום העבודה, להביע את דעתן ולנהל משא-ומתן קשוח, משתמשת ווצ'יסקי במעמדה כדי לנהל קמפיין לקידום חופשת לידה בתשלום לגברים, וטוענת ש"זה מטורף" שחופשה כזאת לא הפכה לדרישה חוקית בארה"ב. כמו כן היא פועלת לעידוד כניסת נשים לתחום הנדסת התוכנה.

ווצ'יסקי למדה היסטוריה וספרות באוניברסיטת הרווארד, וממש לפני תחילת שנת הלימודים האחרונה שלה גילתה שמה שהיא בעצם רוצה ללמוד זה כתיבת קודים, ונרשמה לקורס בהנדסת תוכנה. "חיבור קודים זה כמו כתיבה, ואנחנו חיים בתקופה של מהפכה תעשייתית חדשה. מה שקרה זה שכולם אולי יודעים כיום להשתמש במחשבים, כמו שהם יודעים לקרוא, אבל הם לא יודעים איך לכתוב. אז איך הייתה הספרות נראית אם רק 20% מהסופרים היו נשים? היו לנו הרבה פחות יצירות גדולות".

אנחנו מדברות כבר שעה וחצי, ואפילו שהיא נראית רגועה, אני מודעת לכך שהיא צריכה להיות במקום אחר. לפני שהיא הולכת, אני מעוניינת לשמוע מה היא חושבת על עתיד הווידאו המקוון - האם נחיה כולנו בעולם מציאות מדומה שתצולם ב-360 מעלות ותוזרם בשידור חי?

יוטיוב משקיעה בכל 3 הטכנולוגיות האלה, אך ווצ'יסקי מציאותית. המציאות המדומה יכולה להיות "באמת מרתקת", אך בהתחלה היא תהיה חידוש, לא נורמה. "אנחנו לא הולכים כל הזמן לאולם הקולנוע, אבל זה משפיע על הדעות שלנו. אנחנו לא הולכים לפארקי שעשועים, אבל כשאנחנו כן הולכים זו חוויה נפלאה. אני חושבת שהמציאות המדומה יכולה באמת להעביר אותנו לעולם אחר כמו שקורה בטיול או בביקור לקולנוע, ואני מאמינה שזה יהיה חלק באמת חשוב של סיפור סיפורים בעתיד". היוצרים הנלהבים-עד-כדי-צווחנות של יוטיוב יהיו מרתקים בתחום המציאות המדומה. יכול להיות שהם גם יהיו קצת מפחידים.

ווצ'יסקי מקפלת בקפדנות את המפית שלה, ומודה לי ולמלצר. אנו דנות בפגישה נוספת ב-VidCon, כנס שנתי שנערך בקליפורניה, מעין גרסה מודרנית של "שיגעון הביטלס", שאליו נוהרים המוני בני עשרה כדי לפגוש את כוכבי היוטיוב החביבים עליהם. אני שואלת אם היא מביאה אטמי אוזניים, ומספרת איך כנופיה של חובבי יוטיוב בגיל העשרה מחצה אותי על אחד מקירות מעלית. "לא. יש לי בני עשרה צרחניים בבית", היא צוחקת.

תפקיד: מנכ"לית יוטיוב

אישי: בת 47, נשואה+5

תפקידים קודמים: מנהלת השיווק של גוגל, ממתכנני אד סנס ואדוורדס

השכלה: תואר שני בכלכלה ובמינהל עסקים

עוד משהו: גוגל הוקמה בגראז' שלה, ואחותה הייתה נשואה לסרגיי ברין

שנייה רק לגוגל

עוד כתבות

שלט של גינדי שמציעה פטור ממס רכישה / צילום: כדיה לוי

המבצעים למכירת דירות: מי באמת הנהנה העיקרי?

הקיפאון בשוק הנדל"ן גורם ליזמים להציע הנחות בכל מיני צורות על דירות, אך האם הקונים באמת מרוויחים בהם?

ד''ר משה כהן / צילום: תמונה פרטית

האם בקרוב יוקם בית ספר נוסף לרפואה במיקום מפתיע?

ד"ר משה כהן פועל בימים אלה מול המל"ג להגשמת החזון שלו -  בית ספר בינלאומי לרפואה באילת, בהשקעה של 250 מיליון שקל ● התוכנית כוללת שיתוף־פעולה הדוק עם אוניברסיטאות בעולם וחיזוק לבית החולים יוספטל ● האם יצליח היכן שרייכמן נתקל בהתנגדות, ומי המלונאי שרתם לגיוס הכסף?

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר ● ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת הלב של רשות ניירות ערך?

צוות המייסדים של מנטי רובוטיקס / צילום: Mentee Robotics

ישטוף כלים ויעשה כביסה? אמנון שעשוע משיק רובוט דמוי אדם

הרובוט המכונה "מנטיבוט", פותח במסגרת חברה שהקים שעשוע לפני כשנתיים עם פרופ' ליאור וולף, שבעבר היה חוקר בינה מלאכותית במטא ● מדובר ברובוט דמוי אדם המיועד לבצע מטלות בסיסיות במשקי הבית או במחסנים תעשייתיים

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

מדפי דבש בסופר / צילום: טלי בוגדנובסקי

בשמן זית, בדבש ובקרוב ביין: המותג ישראלי, התוצרת - אירופית

החיבה לתוצרת מקומית, לובי חקלאי חזק וחסמי יבוא, מציפה את המדפים במותגים ותיקים שמשווקים "בלנד": ערבוב מותג ישראל עם תוצרת אירופית, מבלי לחשוף מאיזו מדינה הוא מגיע ● את השיטה הפופולרית שעובדת בעיקר בשמן ובדבש, רוצה הממשלה להרחיב כעת גם ליין

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

חברת ארמיס / צילום: שלומי יוסף

ארמיס רוכשת חברת סייבר ישראלית ב-150 מיליון דולר

סילק מפתחת פלטפורמה המאפשרת למנהלי אבטחת מידע לזהות ולתעדף שלל חולשות ואף לתקן אותן ● לאחר הרכישה, ארמיס תטמיע את הפלטפורמה של החברה בתוך המערכות והפלטפורמה שלה

מערכת חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הזמנות בשיא וביקוש מקומי: האם החברות הביטחוניות ירוויחו מהתקיפה האיראנית?

מערכות ההגנה האוויריות בישראל קיבלו חותמת משמעותית כאשר הדפו 99% מהאיומים במתקפה האיראנית ● כעת העניין במערכות מצד ממשלות מסביב לעולם מזנק, והביקושים עולים ● בתעשייה האווירית מרגיעים: "יודעים לתת איזון בין צרכי מדינת ישראל לבין הלקוחות"

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

זה שני עשורים שאין השקעות מספקות במתקני כריית הנחושת / צילום: Shutterstock

ההיצע בירידה והביקוש צפוי לזנק: האם זה קץ הדשדוש במחיר הנחושת?

מחיר המתכת מטפס בעקביות בחודשים האחרונים, ואנליסטים חוזים שהוא יזנק בעוד 70% במהלך השנתיים הקרובות ● בין הסיבות: שיבושים בכריית הנחושת שעלולים להביא לירידה בהיצע

רצפת המסחר בבורסות וול סטריט בניו יורק. זו לא בועה, אבל יש סיבה לדאגה / צילום: ap, Seth Wenig

תגובת השוק למתקפה באיראן מוכיחה שהמניות אינן בבועה

העליות והמורדות בימי שישי ושני בוול סטריט הקלו זמנית על החששות לגבי היווצרות בועה אפשרית ● המשקיעים אולי נותנים הערכות שווי גבוהות על מניות, אבל הם עדיין מסוגלים לקבל החלטות מנומקות