יציבות חיובית

מסתמן שילוב טכני מרתק של פרשות דרכים חשובות בין וול סטריט והבורסה בת"א

בורסת תל אביב / צילום: תמר מצפי
בורסת תל אביב / צילום: תמר מצפי

שילוב טכני מרתק של פרשות דרכים חשובות מתחיל להסתמן בשתי הזירות המנייתיות הנצפות אצלנו: זו האמריקאית, וזו הישראלית. סקירה זו דנה בישראלית, אולם אקצר ואומר שסביבת רמת המחיר של 2030 במדד S&P500, היא הרמה בה כל העיניים נשואות בהקשר הזה.

ומה לגבי השוק שלנו? הדברים מתחלקים לשלושה חלקים: התמונה הפונדמנטלית, התמונה הטכנית היחסית לזירה ההשוואה, כאמור זו האמריקאית, ולבסוף, התמונה הטכנית המקומית נטו. בחלק הפונדמנטלי אין הרבה חידושים, כי אין הרבה שינויים במהות של גורמי ההשפעה:

• הריבית עדיין מהווה את הזרז לסקטור הנדל"ני
• נתוני המאקרו הכלליים חלשים, אך עומדים כמגדלור של עוצמה בהשוואה לאלו הדומים באירופה, אסיה, ואף ארה"ב
• עקב עובדה זו, חברות הדירוג ממשיכות לתת ציון לשבח לכלכלה שלנו, ובכך ממשיכות לגרום לכניסה של הון, או ליתר דיוק משאירות את ההשקעות הזרות במקומותינו
• ולבסוף, המצב הביטחוני מתחמם, אך לא עד כדי חשש פיננסי. מה גם שמבצע "צוק איתן" הוכיח כמה היה שגוי לקחת גורם זה בחשבון ההשקעות הכללי

לסיכום: תמונה של יציבות חיובית.

בחלק העוסק בהשוואה שבין השוק שלנו לחו"ל, מספיק לציין שמלחמת הביקוש וההיצע מתנהלת שם די קרוב לשיאים של כל הזמנים, כאשר אצלנו אנו נמצאים כ-300 נקודות מדד (כ-23%) משם! נקודה טכנית זו אומרת הכול ביחס למסלול שעברו המשקיעים מאז התחתיות של סוף שנה שעברה.

ניתוח מקומי נטו? הנה גרף שבועי עדכני להצגת האלמנטים הטכניים המעניינים ביותר:

משה-שלום-תא-10-05
 משה-שלום-תא-10-05

כפי שציינתי לעיל, המדד מגיע לאזור הכרעה חשוב ביותר, אולם, יקח כמה דקות לבחון את שקרה עד כה?

• מאז השיא, סביב 1730, המדד תיקון כמעט חצי (2) מן העלייה האחרונה, זו שהחלה סביב 1050, ברבעון השלישי של 2013.
• מאז תחילת החצי השני של 2015 המדד תחום מתחת לקו מגמה קשיח, קו המגמה מספר 1, צמוד מאוד לממוצע הנע 200 יום. אזכיר שממוצע נע זה הוא הקובע לטווח הרחוק עבור מנהלי כספים רבים ומכובדים (6).
• מאז תחילת הירידה, המומנטום (5) נמצא בטריטוריה שלילית כאשר לאחרונה אנו עדים להאטה בשינוי החיובי שבתאוצה החיובית. זו שהייתה מאז תחילת השנה הנוכחית.
• בזרימת ההון (4) המצב חזר להצביע על יציאה של הון מן המדד. דבר זה ידוע כ"מכין מצב" לשינוי שלילי.

כל הרקע הזה אכן מכין אותנו להכרעה הנוכחית: המדד מתקרב לסביבת 1380-90, שוב. כאן, הוא יפגוש את קו המגמה האסטרטגי (3), אשר תמך בעלייה הגדולה מאז אמצע 2011! כאן יש פתח לשני תסריטים: שבירה מטה, או ליצירת תחתית כפולה חיובית מדהימה (1). שימו לב שיש כאן גם התכנסות של קווי המגמה המשפיעים (1-3) כאשר אופי תבנית משולש כזו מחייב הכרעה קרובה מעצם תורתה הגיאומטרית של התבנית.

כמו שציינתי לעיל: אין אנו יכולים לדעת מה יהיה, אף פעם. מה שאנו יכולים לעשות הוא להתכונן, באזורים החשובים של התנועה. ולפנינו, לעניות דעתי, אחד מן המעניינים והקובעים שפגשתי.

 

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.