לופטהנזה תפצה נוסעים שטיסתם בוטלה בצוק איתן

ביהמ"ש פסק: 5 נוסעים ישראלים ששבו לישראל בעיכוב של כ-16 שעות ממועד הנחיתה המתוכנן, יפוצו בסכום של 3,560 שקל כל אחד ■ לופטהנזה: "השיקול שהוביל לביטול הטיסה הוא שיקול פוליטי"

פסק דין תקדימי /צילום:  Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
פסק דין תקדימי /צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

לופטהנזה תפצה נוסעים שטיסתם בוטלה במהלך מבצע צוק איתן, כך פסק בית משפט השלום ברחובות בתביעה שהגישו חמישה נוסעים נגד חברת התעופה הגרמנית, אחרי ששבו לישראל בעיכוב של כ-16 שעות ממועד הנחיתה המתוכנן. כל נוסע יפוצה בסכום של 3,560 שקל.

התובעים, אותם ייצג עוה"ד אשר רוטבאום רכשו כרטיסי טיסה בקו ת"א-פרנקפורט. הטיסה יועדה ל-2 באוגוסט 2014, כשטיסת החזור אמורה הייתה להמריא מפרנקפורט בשעה 21:35 ולנחות בבן גוריון בשעה 02:40 לפנות בוקר של יום המחרת. במהלך קיץ 2014 התקיים כזכור מבצע צוק איתן שהוביל לשיבושים בטיסות מישראל ואליה. כשבוע לפני הטיסה האמורה, הודיעה לופטהנזה לנוסעיה על ביטול טיסת החזור המתוכננת, וכי טיסת החזור לתל אביב תצא ממינכן באותו היום בשעה 23:00. כאשר הגיעו הנוסעים לנמל התעופה, התברר כי הטיסה תמריא לבסוף בשעה 6:00 לפנות בוקר, כך שהנוסעים שבו לישראל לקראת השעה 23:00 של ה-3 באוגוסט - למעלה מ-16 שעות אחרי מועד הנחיתה המקורי.

לטענת הנוסעים הם פנו ללופטהנזה לשם קבלת פיצוי לאור העיכוב, אלא שלאור דחיית בקשתם החליטו לתבוע את החברה. סכום התביעה עמד על כ-35,000 שקל לחמשת הנוסעים. השופט איל באומגרט שפסק כי הנוסעים זכאים לפיצוי מתח ביקורת על נימוקי לופטהנזה לביטול הטיסה כפי שפורט במכתב שקיבלו הנוסעים.

"הנתבעת ציינה כי השיקול שהוביל לביטול הטיסה הוא שיקול פוליטי. ככל הידוע לבית המשפט, המצב הפוליטי במדינת ישראל, מאז הקמתה, היה יציב ואינו מהווה ולא יכול להוות שיקול לביטול טיסה". יצוין כי נציגת לופטהנזה בבית המשפט נימקה, כי השיקול לביטול הטיסה היה בטחוני, אלא שהחברה לא סיפקה לבית המשפט כל מסמך המגבה החלטה זו. בסופו של דבר פסק פיצוי של 3,560 שקל לכל נוסע, בסך הכול 17,800 שקל. מתוך הפיצוי של כל אחד מהנוסעים, סכום של 1,500 שקל משקף פיצוי לדוגמה - השופט מציין כי לא מדובר אמנם בהפרה חמורה של החוק, וכי הנוסעים קיבלו מזון ומשקאות בזמן ההמתנה לטיסה -אולם, מטרת הפיצוי הזה היא לעודד נוסעים לממש זכויותיהם. עוד קבע כי לופטהנזה תשלם כ-4,200 שקל כשכר טרחה לבא כוחם של התובעים.