ביהמ"ש הכריע: רשת מגה תימכר ליינות ביתן

(עדכון) - בדיון היום הודיעו רמי לוי, בן-משה וטיב טעם כי הם מוכנים לשפר את הצעתם לרכישת מגה, אך השופט קבע כי לא תיערך התמחרות והורה לנאמנים לחתום על ההסכם עם יינות ביתן

השופט אילן שילה מבית המשפט המחוזי מרכז הורה הערב (ב') לנאמני מגה לחתום על ההסכם למכירת הרשת ליינות ביתן בתיקונים שהוסכמו ולכנס אסיפות נושים תוך 10 ימים. בנוסף, השופט ביקש מהממונה על ההגבלים לתת את עמדתו בנושא בתוך 15 ימים. המשמעות: השופט החליט כי לא תהיה התמחרות על רכישת מגה, וכי היא תימכר לרשת יינות ביתן של נחום ביתן. 

בבית המשפט המחוזי מרכז התקיים היום דיון גורלי בעתידה של רשת מגה, בעקבות פנייתו של בנק מזרחי-טפחות לבית המשפט בבקשה כי יכריע בבקשת הנאמנים לאשר את מכירת הרשת ליינות ביתן. לטענת הבנק, מגה ערבה יחד עם אלון רבוע כחול, החברה-האם, לחובות כלפי הבנק העומדים על כ-150 מיליון שקל. 

במהלך הדיון הודיעו רמי לוי, מוטי בן-משה וטיב טעם כי הם מוכנים לשפר את הצעתם לרכישת מגה, אך השופט שילה קבע כאמור כי לא תיערך התמחרות וקיבל את הצעת יינות ביתן בתיקונים שהוסכמו. 

השופט שילה הגדיר את הצעת יינות ביתן, שתביא לתמורה של 405 עד 450 מיליון שקל (כולל המלאי המוערך ב-130 מיליון שקל), ככזו שתאפשר את תשלום מלוא החוב לנושים בדין קדימה ולנושים מובטחים (כ-150 מיליון שקל) ולפחות 36% תשלום מחוב לנושים הרגילים. 

הצעת טיב טעם - "שנייה בערכה" 

את הצעת טיב טעם הגדיר השופט כ"שנייה בערכה" ואמר כי היא "ראויה ביותר והקרובה ביותר לזו של יינות ביתן, אך נופלת בטיבה הכלכלי מהצעת יינות ביתן" (כהגדרת הנאמנים). הצעה זו תביא לתמורה של 354 מיליון שקל עד 434 מיליון שקל. עוד הוא ציין כי הרשת לא שיפרה את הצעתה, וכי טענותיה נגד התנהלות הנאמנים אינן מקובלות על השופט. 

הצעתו של בן-משה, שלא צורפה לה ערבות בנקאית כנדרש, לא עמדה על הפרק; והצעת רמי לוי בסך של 452 שקל לאחר תיקונים (כולל מלאי) - נטען על-ידי הנאמנים כי היא נופלת בערכה מההצעות של יינות ביתן ושל טיב טעם, אולם הנאמנים סבורים כי הממונה על ההגבלים העסקיים לא תתיר את מכירת החברה ללוי.

על העובדה שרמי לוי בתחילה סירב לשפר את הצעתו ושיפר אותה רק לאחר חשיפת ההצעות האחרות, ציין השופט כי "אם תתקבל ההצעה, יהיה בכך לפגוע בהגינות ובהליך שנוהל", זאת למרות שבסיום הדיון הציע לוי להגדיל את הצעתו ל-359 מיליון שקל (לפני מלאי). הצעה זו לא התקבלה, משום שזמן הגשת ההצעות חלף, ומשום ש"היא נדרקה לחלל האולם לאחר שהסתיים הדיון". 

ההסתדרות תמכה 

עוד ציין השופט את תמיכת ההסתדרות הכללית בהצעת יינות ביתן לאחר כריתת ההסכם עם העובדים, הסכם המבטיח לעובדים (למעט 70 עובדי המטה והמרלו"ג) את המשך העסקתם, כאשר יינות ביתן יכולה לפטר 50 עובדים מתוך 3,500 עובדי מגה, וזאת תמורת מענק פרישה מיוחד.

לעומת זאת, ציין השופט, "המתחרים האחרים לא התחייבו להמשיך להעסיק את העובדים בכמות ובתנאים שבהסכם הקיבוצי המיוחד, וכאמור העובדים מתנגדים להצעות האחרות". 

במהלך הדיון היום הסכימה יינות ביתן שלא לעמוד בתנאי בהצעתה, שלפיו תוחזר לה הערבות הבנקאית שנתנה במועד מוקדם יותר - זו תוחזר לה רק לאחר שתעביר לקופת הנאמנים סכום של 110 מיליון שקל.

אסיפת נושים תתכנס כאמור בתוך 10 ימים, ואישור המכירה כפוף לה, לבית המשפט ולממונה על הגבלים העסקיים. 

תגובות מעורבות

נחום ביתן, בעלי רשת יינות ביתן, מסר בתגובה: "אני מברך על החלטת בית המשפט. אנו שמחים לצרף את עובדי מגה למשפחת יינות ביתן, יחד נעצים את הרשת ונפעל לצמיחתה ופריחתה. אני מודה לעובדים המסורים שלי שתמכו במהלך".

ארז אייזנברג, סמנכ"ל השיווק של יינות ביתן, מסר: "כבר בימים הקרובים נתכנס ליישום תוכניות עבודה עבור רשת מגה, כאשר המטרה היא להפעיל את הרשת בהקדם האפשרי".

רמי לוי מסר בתגובה: "נלמד היטב את ההחלטה. בכל מקרה, אני מאחל הצלחה ליינות ביתן". 

עדי כהן, מנכל קבוצת טיב טעם, מסר: "מדובר בהחלטה אומללה שגורמת לנזק אדיר לנושי החברה, ואנו נשקול את המשך צעדינו". 

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, מסר כי "הערב אפשר לברך על המוגמר ולומר בלב שלם - הצלנו את רשת מגה! הבאנו בשורה ל-3,500 משפחות ולענף הקמעונאות בישראל. זה היה מסע קשה בראש ובראשונה לעובדי מגה וליו"ר הוועד, אלי אייל, שגילה מנהיגות לאורך כל הדרך בגבורה ובנחישות רבה. עובדי מגה יכולים להיות בטוחים במקום עבודתם. אני סמוך ובטוח שהרשת תצעד אל עבר ההצלחה". 

איציק אלרוב, מייסד "תנועת הצרכנים" הנאבקת ביוקר המחיה, מסר בתגובה כי "אישור מכירת מגה ליינות ביתן הוא הפספוס הצרכני של העשור. החלטת בית המשפט מגבירה דה-פקטו את הריכוזיות בענף הסופרמרקטים. מכירת מגה בחלקים למספר שחקנים שונים הייתה מחוללת תחרות בענף ומוזילה את המחירים לציבור הרחב. חבל שבית המשפט בהחלטתו לא ראה את טובת ציבור הצרכנים לנגד עיניו. חבל במיוחד שהצרכנים יהיו אלה שישלמו את מחיר ההחלטה". 

"הסחורה הכי חמה בעיר" 

"הבסיס לדיון היום הוא 180 מעלות ממה שהיינו לפני מספר חודשים. מגה היא הסחורה הכי חמה בעיר", כך פתח הבוקר נאמן מגה, עו"ד אהוד גינדס, את הדיון בבית המשפט המחוזי מרכז.

גינדס טען ארוכות כי קיימת עדיפות לאשר את הצעת יינות ביתן על פני הצעות שאר המציעים. "יינות ביתן חתמה אתמול (א') בערב על הסכם קיבוצי עם ההסתדרות, שהוא מצוין לעובדים, עם הסכמות על שכר ראוי וביטחון תעסוקתי. זה מלמד שמי שאמר בתחילת הדרך שהעובדים הם נטל לקבוצה, טעה".

"הסיבה המרכזית לכשל ברשת היא ניהול כושל וניגוד עניינים בתוך הקבוצה", הוסיף עו"ד גינדס. "אם תאושר הצעת יינות ביתן, הסכם קיבוצי כבר יש לנו, ותוך שבועיים-שלושה ניתן לכנס הסדר נושים. אנחנו רוצים כמה שיותר מהר להעביר את הספינה הגדולה והמורכבת הזאת לבעל בית ולהתחיל במגה דרך חדשה. יש ודאות, ויש סופיות".

גינדס תקף גם את התנהלותם של חלק מהמציעים שניסו לסכל את מכירת הרשת, לדבריו. "ההליכים אופיינו בניסיונות של גורמים אינטרסנטיים לפגוע בתהליך. חלק מהניסיונות האלה נמשכים גם כעת בניסיון להניא את ההסתדרות לחתום על הסכם קיבוצי ועשיית פעולות בדרכים שיקשו על הליכי המכירה".

לדבריו, אין לאפשר למציעים לעשות מקצה שיפורים להצעותיהם, לאחר שלכולם ניתנה הזדמנות שווה להגיש הצעות לרכישת מגה. "לאחר שהוגשה הצעת הנאמנים לבית המשפט לאשר את המכירה ליינות ביתן, המציעים נחשפו להצעות האחרות, ומן הסתם חלקם לא מרוצים מתוצאות המכר", אמר עו"ד גינדס והוסיף כי "חלקם אינם מתביישים לטעון שהנאמנים הסתירו מהם את ההצעות האחרות. לכל המציעים ניתנה האפשרות לתת את ההצעה המיטבית מבחינתם, ומי שלקח סיכון ולא נתן את ההצעה הטובה ביותר - אין לו אלא להלין על עצמו".

גינדס התייחס לחלק מן ההצעות ואמר כי "ליינות ביתן, שהשתתפה בהליך המכירה ונתנה הצעה רצינית ומכובדת, יש כיום אינטרס הסתמכות וציפייה שבית המשפט יאשר את ההצעה. עמדתם של הנאמנים ברורה, והם סבורים כי האינטרס של סופיות הדיון בחברה תפעולית כמו מגה חשוב יותר משיפור בהצעה כזה או אחר. ברגע שיש הצעה טובה ואיכותית של יינות ביתן, הנאמנים סבורים כי לצד הסיכוי בתוספת תמורה מסוימת קיים סיכון רב לחברה. מגה מעסיקה אלפי עובדים אלפי ספקים ומאוד רגישה בנושא הוודאות ובנושא הסופיות. העולם הכלכלי שונא אי-ודאות, ואנחנו רואים את זה כל יום מחדש".

באשר לסיכונים הכרוכים בהצעות האחרות, אמר גינדס כי "החולשה המרכזית של ההצעה של רמי לוי היא הסיכון הרגולטורי. עמדת הממונה בעניינו של רמי לוי, שניתנה כבר בתחילת ההליך, היא לצערנו מאוד נוקשה. בין אם התנגדות זאת מוצדקת ובין אם לאו, ברור שעמדת הממונה בקשר לרמי לוי מהווה סיכון משמעותי להליך המכירה. גם אם העסקה תאושר בסופו של דבר, סביר להניח שרכישה כזאת תסויג בכך שרמי לוי לא ירכוש הרבה סניפים, למעשה כמחצית מהרשת. ברור שרמי לוי רוצה שניקח על עצמנו את הסיכון, אבל עלינו לשאול את עצמנו מה יקרה אם הממונה יתנגד למיזוג בעוד חודשיים-שלושה, והמיזוג לא יאושר. במקרה כזה איבדנו את שאר המציעים, ונצטרך להתחיל את הכול מחדש".

לדברי עו"ד גינדס, "סיכון כזה לא שווה את תוספת התמורה המוצעת על-ידי רמי לוי, בהיקף 40 מיליון שקל".

באשר להצעת איש העסקים מוטי בן-משה, אמר הנאמן כי היא "משקפת תמורה נמוכה גם לאחר השיפורים שהוגשו אל תוך הלילה, והיא מסויגת בתנאים מסחריים שיפגעו בתמורה הסופית. 60 מיליון שקל מתוך התמורה הם במניות של הרבוע הכחול. זה מעורר קושי וסימני שאלה. אנחנו מעדיפים תמורה כספים. גם נוסחת החישוב של התמורה שתחושב בגין המלאי לא מקובלת בשוק. בהצעת בן-משה אין ביטחונות. אבל הכי חשוב זה נושא הסיכון.

"הצעת בן-משה מותנית בתנאי מתלה של הסדר נושים שתלוי בשחקנים ואינטרסים רבים, ועל כן ההצעה כוללת שני עמודים של תנאים שמאפשרים לו לחזור בו מהעסקה. נשאלת השאלה מה יקרה אם עוד חודשיים או שלושה בן-משה יעמוד על אחד התנאים שהציב. אנחנו סבורים כי נושי מגה לא צריכים להיכנס להרפתקה סבוכה ומורכבת. יש לנו הצעה שלמה וטובה".

עוד התייחס גינדס לדרישתו של בן-משה במסגרת ההצעה כי יינתן פטור מתביעות לנושאי המשרה ברבוע הכחול. "אין סיבה שדודי ויסמן, שרגא בירן ונושאי משרה ברבוע הכחול ייצאו בלי שום אחריות, מבלי ששילמו שקל לקופת מגה", אמר גינדס. הנאמנים הבהירו לא פעם כי הם רואים בנושאי המשרה ובעלי השליטה אחראים לכשלים שהתגלו ברשת, וכי בכוונתם להגיש נגדם תביעות על-מנת שיישאו באחריות.

על ההצעה שהגישה רשת טיב טעם אמר גינדס כי היא בסך-הכול הצעה טובה, אך היא כוללת סיכונים רבים מדי.

נציג רשות ההגבלים העסקיים בדיון, אנדרי ניקל, ראש צוות תחום המזון ברשות, הבהיר כי הרשות עדיין לא יכולה לתת עמדה ברורה באשר למיזוג בין מגה לרשת יינות ביתן. "קיבלנו אתמול הודעת מיזוג מהנאמנים והרשת, וההודעה הזאת תיבחן", אמר והוסיף כי "מדובר בעסקה לא פשוטה שמחייבת בדיקה מעמיקה. יום אחרי הגשת הודעת המיזוג אני לא יכול לדבר על התוצאות העתידיות של הבדיקה".

סגן נשיא בית המשפט המחוזי מרכז, השופט אילן שילה, שאל את נציג רשות ההגבלים: "האם לא בדקתם בדיקה מוקדמת?", וניקל השיב: "יינות ביתן פנו אלינו לפני מספר חודשים לקבל איזושהי עמדה, ואנחנו הבהרנו שהדלת לא סגורה. הבהרנו שהדבר מחייב בדיקה. הבדיקה צריכה להיעשות. אנחנו מכירים את הנתונים. למדנו על העסקה עם יינות ביתן בשבוע שעבר, והתחלנו על בדיקות ראשוניות, אבל אין לי כרגע אפשרות לתת קריאת כיוון לגבי העסקה. מדובר על מיזוג אופקי בין שני מתחרים, ואני לא יכול להגיד כרגע שהעסקה תאושר או לא תאושר".

לגבי עמדת הרשות בנוגע למכירה לרמי לוי, אמר ניקל: "אנחנו נתנו בשלבים מוקדמים יותר של ההליך, בשלב הראשוני שבו הוגשה ההצעה הראשונית של רמי לוי, חוות-דעת ראשונית שמעלה חששות מהמיזוג. היא ניתנה כדי להציב תמרור אזהרה בפני רמי לוי והנאמנים".

לשאלה כמה זמן ייקח לערוך את הבדיקה בנוגע למיזוג עם יינות ביתן, השיב ניקל כי הגם שעל-פי חוק מיזוג אמור להיבחן כפרק זמן של 30 ימים, "בגלל המורכבות אנחנו מעריכים שנוכל לבדוק את ההצעה של יינות ביתן בסדר גודל של 6 שבועות. זה תהליך שלוקח זמן. זו הערכה זהירה. יש הרבה מאוד מידע שאנחנו צריכים לשקול. אנחנו מודעים היטב ללחץ הזמנים וחשיבות ההליך, ומשקיעים את כל המשאבים שיכולים להשקיע במיזוג הזה. אנחנו לא מתייחסים לזה כעסקה רגילה, אבל זה הליך שייקח זמן". 

 

הנאמנים: לא לאפשר דחייה; הכול יכול להתהפך

במהלך הדיון הביעו הנאמנים של רשת מגה התנגדות לבקשת חלק מהנושים והמציעים כי ההחלטה לגבי אישור ההצעה הזוכה תידחה ב-3 ימים ותאפשר למציעים המעוניינים בכך - בהם מוטי בן-משה, רמי לוי וטיב טעם - לשפר את הצעותיהם. הנאמנים הביעו חשש כי דחיית אישור המכירה ליינות ביתן תגרום להפחתת ערך החברה.

עו"ד אמיר ברטוב טען כי "אנחנו במצב שהעסק לא נשחק, אך אם תתחיל שחיקה, היא תשפיע לא רק על קופת החברה ועל הערך של הנושים אלא על ערך החברה. המחיר של החברה לא נקבע לפי מה שהפסדנו היום. כל מי שנמצא פה ומציע הצעות לא יהיה פה בסיבוב הבא. אנחנו נקבל הצעות של 100-150 מיליון. ההערכה המקצועית שלנו היא שכל אותן הצעות כרגע הן הצעות מסוכנות. הכול יכול להתהפך. הקופה הוא לא הערך המרכזי אלא השווי של החברה".

רו"ח גבי טרבלסי הוסיף כי "אם לא מחליטים היום, בעצם ההליך ייפתח מחדש, והסיכונים גדולים. עוד 30 מיליון שקל לא הם המהות. המהות היא האם יוצאים מפה עכשיו עם רשת שנמצאת בשיאה - או שבעוד חודש ימים נמצא את עצמנו במקום אחר".

לשאלת השופט שילה מה יקרה אם ההחלטה תידחה ב-3 ימים, השיב רו"ח טרבלסי כי "השאלה היא האם בעוד 3 ימים נמצא את עצמנו במומנטום של ירידה, וההצעות יירדו. יתחיל פה תהליך שלא ייגמר ב-3 ימים, אלא יבקשו עוד יומיים-שלושה, ועוד דיון, ונמצא את עצמנו במקום אחר".

גם בא-כוחה של רשת יינות ביתן התנגד לדחייה ואמר כי "יינות ביתן הסתמכה על כך שהצעתה היא ההצעה הזוכה, והיא קיימה את כל החיובים שנדרשו ממנה בימים האחרונים כדי שתנאי ההסכם יקוימו. כך למשל, היה חיוב להיפגש עם ההסתדרות ולהגיע להסדרים לגבי העובדים, וזה בוצע... כל הניסיון הוא לעשות את הדברים במהירות האפשרית. כאשר התקבלה הודעת הזכייה, יינות ביתן הסתמכה על כך שהיא תציע את ההצעה הטובה ביותר מבחינתה, הגבוהה ביותר מבחינתה, והיא לא חשבה שהיא תידרש בהמשך הדרך להיכנס להליך שבו היא תצטרך לשפר את הצעה. אין לזה מקום". 

השופט שילה שאל: "כמה אתם הולכים להשקיע במגה בזמן הקרוב?", ובא-כוחה של יינות ביתן השיב: "אנחנו מבצעים את ההשקעה בלי התחייבויות. אנחנו נשקיע השקעה אדירה, אבל אנחנו לא מתחייבים לגבי היקף ההשקעה. יש תוכנית עבודה, ויש לנו ניסיון שנעשה בעבר במסגרת הרכישה של חצי חינם. מי שרוכש את מגה לצורך העניין מביע את העמדה שלו שהוא יודע מה לעשות עם הרשת. יש פה מוניטין עצום עם השקעות עצומות, אנחנו קולטים 3,500 עובדים ומתחילים לעבוד ולנהל רשת. ברור לחלוטין שהסכום הראשוני שיושקע הוא הרבה מעבר ל-40 מיליון שקל".

עו"ד רענן קליר, המייצג את מוטי בן-משה, טען בדיון כי מי שצריך לקבל את ההחלטה לגבי ההצעה הזוכה הם הנושים, ועל כן לשיטתו יש לכנס אסיפת נושים ולהציג בפני הנושים את ההצעות השונות, כולל את זו של בן-משה.

קליר העלה טענות כלפי התנהלות הנאמנים ובין היתר טען כי "ההליך שהיה עד כה, זה שהנאמנים ניסו לעשות הליך של מכר, אבל לא הייתה התמחרות. ההליך עד כה לא היה סדור, ויש לנו טענות בנוגע להתנהלות. הנאמנים בוחנים את ההצעות ועושים שקלול, אבל אי-אפשר להשוות תפוח מול אגס. הנושה הוא זה שצריך להחליט. ובאי-כוח הנושים אומרים דברים שהם לא נכונים, כי לא זכינו לבוא בהליך סדור, להציג את הדברים".

אל דברי קליר התפרץ הנאמן, עו"ד גינדס, שאמר: "גם במצב שמקבלים את עמדתך, הצעתך לא זוכה", ועו"ד קליר השיב לו: "כשבאים לקבל החלטה, כדאי להתפשר. עדיפה הצעה שמורידה את הנשייה במיליוני השקלים מזו שמוותרת על תביעה נגד בעלי המשרה ברבוע הכחול. אין לנו קשר אליהם. לא ביקשנו ולא נבקש מהם פטור לתביעות. גם אם נכתוב זאת, לא יהיה לזה תוקף". 

בן-משה נגד הנאמנים

איש העסקים מוטי בן-משה ביקש מבית המשפט לדבר בעצמו, ותקף את הנאמנים על כך שאינם מתייחסים להצעתו ברצינות. "אני, שלא כמו אחרים, עומד ואומר שאני מוכן להפקיד הרבה כספים. הפקדתי כספים רבים גם לטובת הרבוע הכחול וגם לטובת הדבר הזה. אני לא הסתמכתי על אשראי ספקים כזה או אחר. ראיתי את ההשקעות האדירות שהרשת הזאת צריכה, ואני מתכוון - חוץ מהתשלומים של הספקים - להכניס עשרות מיליוני שקלים למגה, וגם להתחייב בערבות אישית אפילו לטובת כל החובות. זה לא הובהר כאן בשום צורה".

עוד אמר בן-משה כי "הנאמנים לאורך כל הדרך אמרו בצורה מאוד ברורה לכל המציעים שבן-משה לא ייקח כאן. לפי מה שהנאמנים אמרו, 'אנחנו בעצם לא סופרים את ההצעה הזאת'. זה ברור שההצעה שלנו כרוכה בהצעה של הרבוע הכחול, אבל אני אמרתי שאני מוכן לקבל לידי את מגה גם לפני ההשלמה של עסקת הרבוע הכחול. המשמעות היא שאני מוכן לקחת על עצמי את הסיכון של מה יקרה אם העסקה של הרבוע הכחול לא תצא לפועל".

השופט התעכב על נקודה זו ושאל את בן-משה: "האם אתה מוכן לקנות את מגה גם אם לא תרכוש את הרבוע הכחול?". בן-משה לא השיב על כך, אך בא-כוחו, עו"ד קליר, השיב במקומו ואמר: "אנחנו ניקח את מגה גם לפני שיאושר ההסדר של הרבוע הכחול. הם כרוכים זה בזה". 

מוטי בן משה / צילום: איל יצהר
 מוטי בן משה / צילום: איל יצהר

בן-משה המשיך ואמר כי "הנאמנים עשו כל לאל ידם כדי לחבל (ככל הנראה בהצעתו, א' ל"ו)", והבהיר כי אין בכוונתו לפטר אלפי עובדים כפי שנטען שיעשה. "אנחנו לא אומרים שלא נעשה צעדי התייעלות כאלה ואחרים, אבל מן הסתם הצעתנו לעובדים גם בחוזה אישי וגם בחוזה קיבוצי לא תפחת מההצעות האחרות. כבר הבהרנו ליו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, כי הכללים המנחים שאותם הוא הציב בפנינו מקובלים עלינו".

בשלב זה חזר השופט על שאלתו האם בן-משה מוכן לרכוש את מגה גם אם עסקת הרבוע הכחול תיכשל, ועל כך השיב בן-משה: "אני מוכן לקנות את מגה בכל מקרה, אבל אני כן צריך לקחת בחשבון את המשמעות של הדברים".

השופט שילה הפנה אל בן-משה את השאלה: "האם אתה מוכן לעלות במחיר ב-25%?", ובן-משה ועו"ד קליר ביקשו לשוחח על כך ויצאו לדון בהצעה מחוץ לאולם. 

לאחר דקות ספורות חזרו בן-משה ובא-כוחו לאולם, ועו"ד קליר הודיע כי בן-משה מוכן לשפר את הצעתו בנוגע לסעיף המאפשר השתתפות של הנושים ברווחי הרשת. "קראנו את ההצעות האחרות, ויש שם כל מיני תוספות שאנחנו לא הוזמנו להציע אותן, ואחת מהן נראית לנו כשיפור משמעותי. מדובר על שיפור בהצעה של טיב טעם, שמדבר על השתתפות ברווחים למשך 4 שנים. הם מדברים על 60 מיליון שקל, ואנחנו מוכנים להעלות את הסכום ל-70 מיליון שקל. אנחנו רוצים שהדברים יוצגו בפני הנושים באסיפת נושים, ושהם יחליטו".

בהמשך הדיון סירב השופט לשמוע את נציג קבוצת המשקיעים ברשות השר לשעבר שלום שמחון, מהטעם שלא היו חלק מהמציעים שהשתתפו בסבב ההצעות האחרון. 

טיב טעם: לא התנהלו מולנו באופן שקוף

בא-כוחה של טיב טעם, עו"ד אביתר קנולר, הבהיר בדיון כי טיב טעם לא הייתה במשחק, פנו אליה כדי שתיכנס למשחק ותציע הצעה לרכישת מגה, אך בסופו של דבר, לטענתו, לא התנהלו מולה באופן שקוף.

"טיב טעם לא פנתה מיוזמתה, אלא הנאמנים פנו אליה כדי שתציע הצעה לרכישת מגה. בשום רגע לא אמרו לאנשי טיב טעם - אחרי שהביאו אותם וקראו להם וניהלו איתם משא-ומתן ממושך - שהם צריכים להוסיף כך וכך מיליוני שקלים או לשנות את נושא התמורות כדי לגבור על הצעות אחרות ולרכוש את הרשת. לא נאמר כזה דבר, ופתאום ביום שלישי הוגשה המלצה על יינות ביתן", אמר קנולר. 

עו"ד קנולר מתח ביקורת על האופן בו ניהלו הנאמנים את ההתמחרות ואמר כי "התנהלו עם אוסף גורמים במשאים-ומתנים שונים, שלא ברור שיש ביניהם מכנה משותף אחד".

קנולר הוסיף כי טיב טעם יכולה לשפר עוד את הצעתה. "אנחנו מוכנים לשפר את ההצעה בצורות משמעותיות", טען.

על כך העיר השופט שילה: "לא באנו להתמחרות. באנו לאשר או לא לאשר את ההמלצה של הנאמנים בנוגע ליינות ביתן", ועו"ד קנולר השיב: "לאור צורת המשא-ומתן שהתנהלה אל מול כלל המציעים, חייב להיות הליך כלשהו שמאפשר לשים בסוף היום את התמורה הגבוהה ביותר והנכונה ביותר אל מול החברה". 

השופט שילה שאל: "מה התמורה הנכונה ביותר?", ועו"ד קנולר: "הגבוהה ביותר שתינתן. בסיפור אי.די.בי הובאו הצעות מורכבות בהרבה מכל הצעה שהוצעה פה והסבירו את ההצעות בבית המשפט ובאסיפות הנושים, וההצעות עלו משמעותית עד שאושר ההסדר. גם בצד הכלכלי בסופו של יום ההליך הזה מביא את התמורה הטובה ביותר והנכונה ביותר והמהירה ביותר".

אנדרי ניקל, נציג רשות ההגבלים, הבהיר כי בפן ההגבלי המהירות תלויה במעורבות של הרוכש בשוק הקמעונאות. "מבחינת ההשלכות התחרותיות, ככל שמדובר במתחרים הרחוקים יותר - הסיכוי של העסקה תאושר גבוה יותר", אמר ניקל, ומוטי בן-משה העיר בתגובה: "לנו אין שום בעיה של הגבלים עסקיים". 

רמי לוי: ההתנהלות מולי תמוהה

בהמשך הדיון טען עו"ד רון נווה, בא-כוחו של רמי לוי, ואמר כי "אינטרס ההסתמכות של יינות ביתן לא יכול להיות חשוב יותר מאינטרס ההסתמכות של שאר המציעים". עוד הוא הוסיף כי השיפור האחרון בהצעה של יינות ביתן הגיע אחרי המועד שהסתיימה ההתמחרות, ומשום מה רק אליו התייחסו הנאמנים. "לרשת רמי לוי לא ניתנה הזדמנות לשפר את הצעתה. מעולם לא נאמר על-ידי הנאמנים שהגיעה העת לשים את ההצעה הסופית על השולחן". 

עו"ד נווה, בא-כוחו של רמי לוי, הוסיף כי "כיום ההצעה הטובה ביותר שנמצאת על השולחן היא ההצעה של רמי לוי, שעומדת על 322 מיליון שקל, לא כולל המלאי".

באשר לעמדת הממונה על ההגבלים, עו"ד נווה טען כי "נציג הממונה בשום פנים ואופן לא אמר את מה שהנאמנים טענו. הממונה אמר שכפי שצריך לבדוק את רמי לוי צריך לבדוק את יינות ביתן, ולכן הטענה שהקושי הממשי של רמי לוי הוא הקושי ההגבלי היא טענה לא נכונה. לכל אורך הדרך הנאמנים ביקשו מרמי לוי להציע הצעות, קיבלו ממנו הצעות וגם הביעו עמדה מאוד נחרצת שהם לא מקבלים כל טענה שהמיזוג עם רמי לוי ייתקל בקשיים".

עוד הוסיף נווה כי "האופן שבו ההליך התבצע, בלי לתת הזדמנות לשים את ההצעה הכי טובה על השולחן, הוא לא ראוי". 

רמי לוי בדיון על מגה / צילום: תמר מצפי
 רמי לוי בדיון על מגה / צילום: תמר מצפי

בשלב זה ביקש רמי לוי עצמו את הדיבור ואמר: "לאורך כל הדרך הרגשתי שההתנהלות מולי היא תמוהה. זרקו ספינים לכל אורך הדרך שהממונה לא מאשר אותי ומאשר את יינות ביתן. נתתי מהיום הראשון את ההצעות בזמן. ההצעה שלי גם מבחינה כספית וגם מבחינת ההתנהלות מול הנאמנים הייתה לאורך כל הדרך הכי נכונה והכי טובה. הכי תמוה בעיניי שבסופו של דבר הנאמנים החליטו שהם הולכים על ההצעה של יינות ביתן, כיוון שהממונה על ההגבלים לא מאשר אותי. אני לא מבין מה קרה שלקראת סוף ההליך - שלא ידענו בכלל שזה סוף ההליך - הנאמנים החליטו שהממונה לא יאשר אותי, ולכן הם מפסיקים להתנהל מולי והולכים עם יינות ביתן. הכול היה ידוע".

השופט שילה שאל את רמי לוי האם אתה מוכן לקבל את ההסכם עם ההסתדרות, ולוי השיב: "אני היחידי והראשון שהתנהל מול ההסתדרות מתחילת הדרך. אמרתי להם שאני מוכן לחתום על הסכם קיבוצי עם העובדים. על פניו לא נראה לי שאני מתנגד להסכם שהושג אתמול עם העובדים, אבל אני צריך לראות אותו. הלכתי לאורך כל הדרך עם העובדים, ובאותם סניפים שאני אקח אני הולך להוסיף עוד 1,000 עובדים על העובדים הקיימים". 

בתום הדיון, במהלכו זרקו כל הרוכשים הפוטנציאליים מספרים משופרים לאוויר, התפרץ רמי לוי ואמר כי הוא מוכן להעלות את הצעתו ב-20%-25% מעל ההצעה הזוכה. "אני רוצה שיירשם לפרוטוקול שאני מוכן להעלות את המחיר ב-25% מעל המחיר של יינות ביתן. 275 ועוד 25% או ליתר דיוק 26%". הצהרה זו מעלה את הצעתו של לוי לסך של כ-360 מיליון שקל - הצעה גבוהה משמעותית מהצעתם של יתר המתחרים על הרשת. 

הליך חשאי ולא התמחרות 

בתגובה לבקשה לקיים הליך התמחרות נוסף, הסביר נאמן מגה, עו"ד אמיר ברטוב, מדוע הנאמנים בחרו לערוך הליך חשאי למכירת הרשת ולא התמחרות בין הצדדים. "הגענו למסקנה כי הליך המכירה גלוי, בהתמחרות, לא יכול להועיל, ושצריך לנהל הליך מכירה חשאי, דיסקרטי, שיראה כהליך משא-ומתן פרטני, שלא ייוודע לאף אחד מהמציעים מה מציע האחר. והעובדה היא שזה הצליח. אנחנו ממש מתנצלים שזה הצליח. זה הביא לכך שיש פה הצעות ראויות. אם היינו פותחים את כל הקלפים שלנו, לא היינו מקבלים את כל ההצעות. לא הייתה פה התמחרות על השולחן, כי אם היינו עושים התמחרות שקופה על השולחן עם פרוטוקולים, לא היו פה הצעות".

ברטוב הוסיף עוד כי בתחילת השבוע שעבר מסרו הנאמנים לרמי לוי שהוא צריך להעלות את ההצעה שלו ב-100 מיליון שקל. "אמרנו לו במפורש שבגלל בעיית הרגולטור הוא לא צריך להוביל בנקודות אלא בנוק-אאוט, וזאת כדי שניקח את הסיכון מול הממונה ההגבלים העסקיים. ימים ספורים לאחר שהחל הליך המכירה קיבלתי טלפון מגורם ברשות המסים שאמר לי: 'אנחנו לא נאשר את רמי לוי'. אבל אנחנו לא רצינו לאבד מתחרה ראוי. לא ידענו מה יהיה - אולי הוא יהיה המציע הגבוה ולכן נלחמו".

"לגבי יינות ביתן", הוסיף עו"ד ברטוב, "אמרו לנו ברשות ההגבלים שלא צפויה להיות התנגדות עקרונית למיזוג שלה עם מגה. הממונה לא נולד אתמול, ואנחנו מבקשים שבית המשפט יגביל לשבועיים את הבדיקה שלו. מעבר לזה, זה גלגול עיניים. אלה היו ההצהרות של הממונה על ההגבלים העסקיים, וכשהגענו לישורת האחרונה, לקחנו אותן בחשבון. לגבי רמי לוי, הוא הוציא חוות-דעת בראשית הדרך, והוא לא עשה את זה לגבי המתחרים האחרים".

"לגבי בן-משה", אמר ברטוב, "הוא סירב להעלות את ההצעה למחיר שביקשנו. טיב טעם אמרו לנו: 'נתראה בבית המשפט, שם ניתן את ההצעה שלנו'. עם יינות ביתן סיכמנו על תנאי ההסכם מהראשון ועד האחרון. לא כך לגבי יתר המציעים, כולם התנגדו לבקשתנו לגבי נוסח ההסכם".

לסיכום, עו"ד ברטוב מבית המשפט כי יאשר את ההסכם עם יינות ביתן. "יש בין הנאמנים 60 שנות ניסיון מצטבר במכירת חברות בקשיים. הדבר האחרון שאפשר להגיד עלינו זה שאנחנו לא רוצים להשיג את התמורה הגבוהה ביותר... צריך לשים גבול. זה מקרה של חברה תפעולית רגישה מאוד לתזוזות, למשבי רוח ולמי יקנה אותה".

אל עמדת הנאמנים הצטרף כונס הנכסים הרשמי, שהבהיר בדיון כי אין כל סיבה לקיים הליך התמחרות נוסף, וכי יש לקבל את הצעת יינות ביתן.

כל הצדדים התייצבו

בדיון בפני שופט בית המשפט המחוזי מרכז בלוד אילן שילה התייצבו נציג רשות ההגבלים, שלא צפויה להתנגד לרכישת רשת מגה על-ידי יינות ביתן; מוטי בן-משה; חגי שלום, הבעלים של רשת טיב טעם; נציגים מקבוצת המציעים של שלום שמחון; נציגים של רשת יינות ביתן; ונציג רשת טיב טעם. עוד נוכח בדיון אביגדור קפלן, יו"ר מגה. כמובן שנכחו גם נאמני הרשת, עו"ד אהוד גינדס, עו"ד אמיר ברטוב ורו"ח גבי טרבלסי.

על רשת מגה מתחרים 6 מציעים, ובהם הרשתות רמי לוי, יינות ביתן כאמור, ביכורי השדה, טיב טעם, קבוצת משקיעים ברשות השר לשעבר שלום שמחון ואיש העסקים מוטי בן-משה. בשבוע שעבר הודיעו נאמני הרשת כי הם ממליצים לאשר את מכירת מגה לרשת יינות ביתן, שבעליה נחום ביתן הציע 275-325 מיליון שקל עבור הרשת.

מאז פנו כל המציעים הנוספים והביעו התנגדות למכירה ליינות ביתן, או לחילופין שיפרו את הצעתם המקורית. הנאמנים מצדם מתכוונים להמשיך ולתמוך בהצעה של רשת יינות ביתן, וזאת בשל חסרונות שונים בהצעותיהם של המתמודדים האחרים.

רמי לוי, בעלי רשת רמי לוי שיווק השקמה, הודיע בסוף השבוע כי יוסיף 90 מיליון שקל להצעת הרכישה שלו, כך שזו תעמוד על 322 מיליון שקל, כאשר הסכום יכול לעלות עד ל-332 מיליון שקל. ההצעה כוללת תשלום של 222 מיליון שקל במזומן ובתשלומים, כלומר - 80 מיליון שקל במזומן והיתרה ב-36 תשלומים. יתרת הסכום תשולם במניות של רמי לוי שיווק השקמה.

מבחינת הנאמנים, הצעתו של רמי לוי כרוכה בסיכון רגולטורי, בשל הודעתו המפורשת של הממונה על ההגבלים העסקיים כי לא יאשר את מכירת הרשת לרמי לוי בשל חשש לפגיעה בתחרות.

איש העסקים מוטי בן-משה הכריז גם הוא על שיפור הצעתו לרכישת מגה ב-50 מיליון שקל, אם כי הצעה משופרת טרם נשלחה אל הנאמנים. נאמני הרשת אינם תומכים במכירה לבן-משה, כיוון שהצעתו כורכת את עסקת מגה עם אישור הסדר הנושים בחברה-האם, אלון רבוע כחול, וכן בשל העובדה שבן-משה דרש כי הנאמנים יוותרו מצדם על טענות כלפי נושאי משרה בחברה-האם וכן ישלמו מקופתה של מגה התחייבויות וערבויות שנתנה החברה-האם לחברות האשראי ולנושים נוספים.

קבוצתו של שר החקלאות לשעבר, שלום שמחון, ביקשה מהנאמנים לדחות את הדיון ב-5 ימים ולא לאשר את הצעת יינות ביתן, כיוון שלטענתה הצעתה של קבוצת שמחון טובה מזו של ביתן, והיא אפילו לא הוגשה לאישור. 

הקבוצה טוענת כי הנאמנים לא בחנו לעומק את הצעת הקבוצה בשל היעדרה של ערבות בנקאית - תנאי להשתתפות במכרז. בקבוצה נטען כי הנאמנים קידמו את הצעת ביתן באמצעות "מניפולציה של מספרים", וכי הצעתם טובה יותר.

גם רשת טיב טעם, שבבעלותו של חגי שלום, הגישה התנגדות למכירת הרשת ליינות ביתן, וביקשה לקבל אפשרות לשפר את הצעתה, בטענה כי הופלתה על-ידי הנאמנים. הבוקר הגישה הרשת התנגדות לבית המשפט המחוזי בלוד, ובה נכתב כי מודרה מהליך ההתמחרות שקיימו הנאמנים ואשר בעקבותיו שיפרו יינות ביתן ומוטי בן-משה את הצעותיהם.

לטענת טיב טעם, בכל השיחות עם הנאמנים הם הצהירו כי בנוסף לטיב טעם יש שני מציעים נוספים, רמי לוי ומוטי בן-משה, וכי "הצעתה של טיב טועם עדיפה עליהם". עוד טוען בא-כוחה של הרשת כי יינות ביתן הגישה את הצעתה באיחור, "דבר שמחייב כשלעצמו את פסילת הצעתה". בנוסף, נטען, "הצעתה של טיב טעם היא העדיפה, הן בתנאיה הכספיים והן בסיכויי היתכנות העסקה, על פני יתר כל ההצעות לרבות על פני הצעתה של יינות ביתן".

אמש קיימה כאמור רשת יינות ביתן פגישה משותפת עם ההסתדרות, במסגרתה הגיעו הצדדים להבנות על עתיד העובדים, ובין היתר סוכם על שמירה על העובדים כנכס/הון אנושי של הרשת.