נמשך השיפור באדמה: "צמיחה במכירות בכל האזורים"

בנטרול השפעות המטבע, צמחו ההכנסות של אדמה ברבעון הראשון ל-853 מיליון דולר, ועקפו לראשונה את מכירות שתיים ממתחרותיה הגדולות - מונסנטו ודו-פונט ■ "הצמיחה אפשרה לנו להתגבר על התנאים הקשים בשוק", אמר המנכ"ל

חן ליכטנשטיין / צילום: יונתן בלום
חן ליכטנשטיין / צילום: יונתן בלום

נמשך השיפור בפעילות של יצרנית חומרי ההדברה לחקלאות, אדמה (לשעבר מכתשים אגן), וזאת למרות החולשה במחירים של מוצרי החקלאות בעולם. אדמה דיווחה היום כי סיימה את הרבעון הראשון של 2016 עם רווח נקי של 104 מיליון דולר, המשקף שיפור של 22% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. בשורת ההכנסות רשמה החברה ירידה של 1.6% ל-853 מיליון דולר בשל התחזקות הדולר מול מטבעות של מדינות שבהן פועלת החברה, אולם במונחי מטבעות מקומיים דווקא נרשמה צמיחה של 6.9% לעומת הרבעון המקביל.

"אדמה הציגה צמיחה חזקה במכירות במונחי מטבע מקור, כתוצאה מגידול בכמויות המכירה בכל אזורי הפעילות ועלייה במכירות מוצרים בעלי ערך מוסף גבוה, מה שאפשר לנו להתגבר על התנאים הקשים בשוק ולצמוח בכל מדדי הרווח והרווחיות", ציין חן ליכטנשטיין, מנכ"ל אדמה.

לדבריו, הצמיחה במונחי מטבעות מקומיים נבעה בעיקר מעלייה כמותית משמעותית של 6.7% במכירות, לצד מכירת מוצרים מבודלים יותר, וזאת למרות מחירי דגנים נמוכים יחסית בעולם, רמות מלאי גבוהות של חומרי הדברה אצל המפיצים וכן תנאי מזג אוויר מאתגרים.

ליכנשטיין הוסיף כי לראשונה אי פעם, רשמה אדמה ברבעון הראשון מכירות גבוהות יותר מאלו שרשמו בתחום מוצרי ההדברה שתיים ממתחרותיה הגדולות בעולם, מונסנטו ודו-פונט האמריקאיות. השתיים הראו ברבעון הראשון מכירות של חומרי הדברה בהיקפים של 715 מיליון דולר ו-829 מיליון דולר, בהתאמה. "זאת אבן דרך", הדגיש ליכטנשטיין.

במקביל לעלייה במכירות, ממשיכה אדמה להציג שיפור בפעילות התפעולית ובניהול המלאי, שמאפשר השגת רווחיות גבוהה יותר. כך, רשמה החברה ברבעון הראשון שיעור רווח גולמי של 34.7% מההכנסות - הגבוה ביותר שאליו הגיעה החברה בשמונה השנים האחרונות. הרווח התפעולי צמח ב-5.2% ל-132 מיליון דולר, ואילו ה-EBITDA (רווח תפעולי בניכוי פחת והפחתות) גדל ב-3.2% ל-172 מיליון דולר, המשקף שיעור של 20.2% מההכנסות.

"למרות האתגרים"

יו"ר אדמה, יאנג שינצ'יאנג, אמר כי "אנו מרוצים מהתוצאות החזקות ברבעון הראשון, שהושגו למרות אתגרי שוק רבים וסביבת מטבעות מאתגרת. אנו שבעי רצון במיוחד מתחילת הפעילות של החברה בשוק הסיני, ומההתקדמות הברורה שנעשית בשוק זה".

מנכ"ל אדמה, ליכטנשטיין, הסביר כי החברה ממשיכה בבניית הפעילות המסחרית והתפעולית שלה בסין. במהלך הרבעון הושקה פעילות המכירות הישירות במדינה, מונה צוות ניהולי וגויסו עשרות אנשי מכירות בעשרה מחוזות, והביצועים היו גבוהים מהמתוכנן.

נוסף על כך, הפכה אדמה לפלטפורמת המכירות של מספר חברות אגרוכימיה בשליטת CNAC (כמצ'יינה, שהיא גם בעלת השליטה באדמה) והחלה במכירת מוצרי האגרוכימיה המפורמלים של חברות אלה. בצד התפעולי, נמשכת בניית מרכז הפורמולציה והאריזה של החברה בעיר הואיאן שבסין, והמפעל צפוי להתחיל בפעילות במהלך 12 החודשים הבאים.

מתקדמת למיזוג

אדמה נמצאת מאז השנה האחרונה בתהליך למיזוגה אל תוך חברת סנונדה הסינית (גם היא בשליטת כמצ'יינה), שמניותיה נסחרות בבורסת שנגחאי. לדברי ליכטנשטיין, החברה מתקדמת לקראת קבלת אישור מרשות ני"ע הסינית לביצוע המהלך, כך שלהערכתו תושלם העסקה עד סוף 2016.

אסיפת בעלי המניות של סנונדה אישרה באחרונה את המשך השעיית המסחר במניה, עד לתחילת אוגוסט, ובמקביל מתקיימים דיונים בין בעלי מניות אדמה, כמצ'יינה ודיסקונט השקעות באשר לתנאים הסופיים ביניהם על תנאי המיזוג הסופיים, ובכללם שווי אדמה בעסקה.