בכיר בתאגידי המים: "אפשר להוריד מחירים עד 40%"

"הלובי החקלאי, הכוח של 'מקורות' וחוסר רצונו של האוצר לסבסד את החקלאות - מרכיבים 30% ממחיר המים שאפשר להוזיל מיד. בנוסף, התייעלות ב'מקורות' ובתאגידי המים יכולה לתרום עוד כ-10% להוזלה"

ברז מים / צילום: Imagebank/Thinkstock
ברז מים / צילום: Imagebank/Thinkstock

"אפשר כבר מחר בבוקר להוריד את מחירי המים עד 40%" - כך טוען בכיר באחד מתאגידי המים בישראל שנמצאים תחת רשות המים. הבכיר התראיין בעילום-שם לתוכנית "הכול כלול" בערוץ 10.

כזכור, רק בינואר האחרון השרים אריה דרעי ומשה כחלון הבטיחו הוזלה של המים בגובה המע"מ (17%), אבל מאז לא קרה כלום.

לדברי הבכיר, "הכותרות ניתנו, הקרדיטים נגזרו, ומדובר באובדן הכנסות של 300 מיליון שקל לקופת המדינה בצורת מס שנגבה דרך חשבון המים. תושבי המדינה לא מודעים לזה בכלל וחושבים שהכסף שלהם הולך לחברת 'מקורות', לתאגידי המים ולשאר מרכיבים בתוך משק המים. בעצם המסים האלה עוברים ישירות למשרד האוצר ומשמשים את תקציב המדינה. הציבור לא יודע, ואף אחד לא מעוניין באמת להתעמק בפרטים". 

לדבריו, "יש פה גופים מאוד חזקים מבחינה פוליטית, וקשה מאוד בנסיבות הקיימות להוריד את מחיר המים בצורה משמעותית. אבל אם יפסיקו לגבות את ה-300 מיליון שקל האלה, ואם יפסיקו לסבסד את אותם גופים מסובסדים דרך חשבונות המים, אלא יסבסדו אותם דרך תקציב המדינה בצורה פרוגרסיבית כמו שצריך להיות - אפשר כבר מחר בבוקר להוריד את מחיר המים ב-30%. 

"הלובי החקלאי, הכוח של 'מקורות' וחוסר רצונו של משרד האוצר לסבסד את החקלאות - אלה מרכיבים 30% ממחיר המים שאפשר להוזיל מיד. בנוסף, יש חוסר יעילות בחברת 'מקורות' ובתאגידי המים, שהתייעלות בהם יכולה לתרום ביחד עוד כ-10% להוזלת התעריפים. התנהלות נכונה של הגורמים האלה יכולה להביא תוך שנתיים-שלוש להורדה של 40% ממחיר המים", אמר.

משר הפנים אריה דרעי נמסר בתגובה כי "כפי שהבטיח שר הפנים אריה דרעי, בקרוב תאשר הכנסת את ביטול המע"מ על תעריפי המים לשכבות החלשות. ביטול המע"מ על המים עבר בקריאה ראשונה בכנסת בינואר השנה, הועבר על-פי חוק לוועדת הפנים של הכנסת ויעלה בקרוב לקריאה שנייה ושלישית בכנסת. על-פי החוק, ביוזמת דרעי יופחת המע"מ על תעריפי המים לשכבות החלשות, והן ישלמו פחות על תעריפי המים. לאחר השלמת החקיקה על המים ולאחר שהשר דרעי הוריד את המע"מ על התחבורה הציבורית, תחסוך כל משפחה מהשכבות החלשות כ-3,000 שקל בשנה".

ממשרד האוצר נמסר כי "תעריף המים אותו גובים התאגידים מהצרכן נקבע בכללי העלות על-ידי מועצת רשות המים. בנפרד מהתעריף, בעבור מים המופקים באופן פרטי ואינם חלק ממערך המים הארצי של חברת מקורות, נגבים היטלי הפקה בהיקף מוערך של כ-250 עד 300 מיליון שקל בשנה לקופת המדינה. היטלים אלה קבועים בחוק ואינם מהווים חלק מתעריף המים ובהתאם אינם מחושבים לפי כללי העלויות. ככל מס אחר, ההיטלים נגבים לקופת אוצר המדינה. על שולחן הכנסת מונחת הצעת חוק אשר הוגשה על-ידי שר האוצר ושר האנרגיה, ומטרתה העברת התקבולים מהיטלי ההפקה למשק המים. מהלך זה יאפשר הפחתה של תעריף המים הקבוע לכמות הבסיסית, בהתאם להחלטת מועצת רשות המים בכ-14.5%. אנו ממתינים להתחלת הדיונים בחוק בוועדת הפנים והכלכלה".