הצעת חוק: דואר ישראל יפצה צרכנים על חבילות שהתעכבו

החוק כיום קובע פיצויים רק במקרים של אובדן החבילה, וכעת מטרת הצעת החוק של ח"כ איתן ברושי היא לקבוע פיצוי גם במקרה של עיכוב

האם דואר ישראל יצטרך לפצות צרכנים שחבילה שהזמינו לא הגיעה במועד? ביום ראשון הקרוב תעלה להצבעה בוועדת השרים לחקיקה הצעת חוק שתבקש לקבוע פיצוי כספי מהדואר במקרה שהחבילה לא הגיעה בזמן. 

כל מי שעוסק בתחום קניות האונליין שמצוי בעלייה מתמדת יכול להעיד כי אחד החסמים של הצרכן הישראלי מלבצע רכישות באינטרנט נוגע לכל נושא משלוח החבילה באמצעות הדואר. התורים הארוכים הם חלק מהבעיה, אולם החשש העיקרי הוא שהחבילה לא תגיע בזמן, אם בכלל. חלק מהמוכרים באתרים הבינלאומיים הספיקו לשלוח חבילות ישראל בגלל בעיות שהתעוררו במשלוחים דרך הדואר.

דואר ישראל אמנם יצא בשורה של מהלכים במסגרת רפורמה, בהם הארכת שעות הפתיחה של סניפים רבים, נקודות חלוקה ברשתות והאפשרות המוצלחת לקבוע תור לביקור בסניף - אולם בהצעת החוק מבקשים לקבוע כי הדואר גם ישלם פיצוי במקרה של עיכובים.

את ההצעה יזם ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני), וחתומים עליה 31 חברי כנסת ממפלגות שונות, בהם משה גפני, איתן כבל, אורי מקלב, יעל גרמן ועוד.

על-פי הצעת החוק, הדואר יהיה מחויב למסור את החבילה תוך 7 ימי עסקים מרגע הגעת דבר הדואר אל תיבת האיסוף/בדיקת מכס (למשל הזמנת מוצרים באינטרנט). במקרה שהיה עיכוב, ניתן יהיה להגיש תלונה באתר האינטרנט של הדואר, והיא תיבדק תוך 4 ימי עבודה מיום הגשתה. אם יתברר כי התלונה מוצדקת, הדואר יפצה את האזרח בסכום הגבוה פי ארבעה מהמחיר שהדואר גבה עבור אותו שירות. לדוגמה, עבור שליחת מכתב רשום (שירות שמחירו 10 שקלים) אשר לא הגיע במועד - סכום הפיצוי יהיה 40 שקל. 

החוק כיום קובע פיצויים רק במקרים של אובדן החבילה, וכעת מטרת הצעת החוק היא לקבוע פיצוי גם במקרה של עיכוב.  

לדברי ח"כ ברושי, "בהמשך לפניות רבות שהגיעו ללשכתי בנושא, וגם מכיוון שלא פעם נתקלתי בעיכובים בקבלת הדואר ובשירות לא תקין, במיוחד ביישובי הפריפריה, הגשתי את הצעת החוק שבאה לעשות סדר בשירותי הדואר. יש צורך דחוף בהסדרה כוללת, תוך קבלת הדואר בזמן סביר מצד שירותי הדואר. כיום אין סנקציות ברורות בנושא, ולכן יש להכיל מנגנון מסודר, בו התושבים יכולים להגיש תלונות באופן מקוון ולקבל מענה תוך זמן סביר".