"הצפייה באנשים מכינים אוכל היא 'סרטוני החתולים' של 2016"

תחום הבישול בולט מעל שלל הנושאים שרצים באוטוסטרדת המידע ומושך אליו קהל רב ומגוון ■ שפים סלבריטאים, חברות מדיה דיגיטלית ועיתונים ממהרים להשיק אתרי אוכל עם סרטוני וידאו, ואלה זוכים למיליוני צפיות

סדנאות בישול טבעוני / צילום: אורלי גנוסר
סדנאות בישול טבעוני / צילום: אורלי גנוסר

יותר מ-100 אלף בני אדם חתמו בשבוע שעבר על עצומה נגד כוונת ה-BBC להסיר את המתכונים מאתר האינטרנט, במסגרת תוכנית לקיצוץ עלויות שנועד לחסוך לתאגיד השידור הבריטי 15 מיליון ליש"ט בשנה. ה-BBC כבר חזר בו מכוונתו ואמר כי יעביר את המתכונים לאתר שנמצא בבעלות BBC Worldwide, הזרוע המסחרית של התאגיד. עם זאת, עוצמת המחאה הציבורית איששה מה שחברות מדיה דיגיטלית מצליחות יודעות כבר מזמן: בעולם המקוון העמוס והצפוף ממשיך תחום הבישול לבלוט ולמשוך קהלים רחבים.

חברות כגון באזפיד הציגו בשבועות האחרונים את הסרטונים והאתרים שלהן העוסקים בבישול ומשחקים תפקיד מפתח בהצמחת תעבורת הגולשים, בתקווה שתוכניות הבישול החדשות ימשכו מפרסמים פוטנציאליים.

המזון הפך לנכס אינטרנטי לוהט, אומר דיוויד גרנט מ-PopSugar, חברת תוכן אינטרנטי שמיועד לנשים, "אוכל זה משהו שמעורר הנאה אינסטינקטיבית ושקל מאוד להתייחס אליו. הצפייה באנשים שמכינים אוכל משמחת את הצופים. זו המקבילה של 2016 לסרטוני חתולים".

תעשיית המתכונים, שבעבר פעלה באמצעות תוכניות בישול בטלוויזיה וספרי בישול, אינה תעשייה חדשה. אך המדיה החברתית והסמארטפונים הזניקו לשיא את העניין הציבורי בתחום, וחברות מדיה הבינו כי ביכולתן לנצל את האלמנטים הוויזואליים של המתכונים באמצעות סרטונים קצרצרים בני 30 שניות שנועדו להפוך לוויראליים במדיה החברתית. "זה ממד חדש של האוכל. כמה בעלי אתרים תפסו כי לא מדובר רק ברצון ללמוד מתכון חדש", אומר גרנט.

סרטונים העוסקים באוכל זכו ל-23 מיליארד צפיות ב-2015 - זינוק של 170% לעומת השנה הקודמת, וכמעט כל הצפיות היו דרך יו-טיוב ופייסבוק, על-פי חברת המחקר Tubular Labs. גילם של מרבית הצופים ביו-טיוב נע בין 18 ל-34 שנים, לדברי החברה, ויותר מ-50 אלף סרטונים העוסקים באוכל הועלו ליו-טיוב אשתקד. סרטון שבו נראות שתי אחיות מכינות פיצות ממרכיבים מסתוריים זכה ל-31 מיליון צפיות והפך לסרטון האוכל הנצפה ביותר ב-2015.

תוכני אוכל רשמו "צמיחה דרמטית" הודות למעבר הגולשים לשיתוף במדיה החברתית, אומרת אסמה וויליאמס, סגנית נשיא שיווק מותגים ב-Allrecipes.com, אתר המתכונים המקוונים הפופולרי ביותר. "50% מבני דור ה-Y צופים בתוכני אוכל בפידים שלהם על בסיס יומיומי. הסיבה העיקרית היא שמשעמם להם. במקרה כזה התוכן המצליח ביותר הוא אוכל שגם מספק בידור", אומרת וויליאמס. גרנט מציין כי האתר PopSugar החליט להציג סרטוני אוכל לאחר שהבחינה כי משתמשים ביו-טיוב, בפינטרסט ובאינסטגרם נמשכים ל"תמונות אוכל יפות".

פלייבוי תפיק 4 סדרות מזון

בפתיחת מצגת למפרסמים החודש, העלתה באזפיד לפייסבוק סרטון שמראה כיצד להכין חטיף עוגיית שוקולד. 4 שעות לאחר מכן, כשהמצגת הסתיימה, חשפה החברה כי הסרטון הניב 8 מיליון צפיות. בקיץ שעבר השיקה באזפיד את Tasty, ערוץ וידאו מקוון שמשך 2.2 צפיות בחודש מארס בלבד.

חברות מדיה דיגיטלית אחרות פועלות גם הן בתחום הבישול המקוון. ב-2014 השיקה Vice את Munchies, אתר שמתמקד באוכל וערוץ וידאו מקוון. פלייבוי, שהשיקה מחדש את עצמה כמותג לייפסטייל, הודיעה החודש כי תפיק 4 סדרות מזון מקוונות.

Tastemade, רשת אוכל ובישול מקוונת, מתכננת להפיק 100 תוכניות חיות בחודש בפלטפורמת הסטרימינגFacebook live. החברה גם חתמה על הסכם עם חברת השידור הספרדית Telemundo ליצירת סרטונים דיגיטליים לבני דור Y ממוצא היספני שחיים בארה"ב.

גם חברות מדיה מסורתיות נכנסות לתחום. Discovery רכשה לאחרונה את גרעין השליטה ב-Turmeric Vision, חברה שבראשה עומד השף-סלב סנג'יב קאפור, ושמפעילה את FoodFood, רשת אוכל הודית בעלת נוכחות דיגיטלית חזקה ביו-טיוב וברשתות החברתיות.

אתר הבישול של "ניו-יורק טיימס", שהושק ב-2014, ושכולל יותר מ-17 אלף מתכונים, מושך 7-8 מיליון משתמשים מדי חודש. לניוזלטר שלו יש 650 אלף מנויים, ולפיד שלו בטוויטר יש מיליון עוקבים. הצלחת מדור הבישול של "ניו-יורק טיימס" "מהווה טיעון חזק בעד המצאה מחדש של העיתונאות של הטיימס והפיכתה לחוויה דיגיטלית", אומר סאם סיפטון, העורך המייסד.

החודש הודיע העיתון כי יחל למכור ערכות להכנת ארוחות ממתכונים המופיעים באתר בשותפות עם Chef'd, חברה לאספקת ארוחות. גולשים שישוטטו באתר האינטרנט או באפליקציה יוכלו להזמין את המרכיבים של המתכון שבו הם צופים, ואלה יגיעו לביתם תוך יום-יומיים.

Allrecipes מאפשר למשתמשים להעלות יצירות משלהם. ב-2012 נרכש האתר תמורת 175 מיליון דולר בידי חברת המדיה האמריקאית Meredith Corporation, המחזיקה גם במגזין האוכל EatingWell. לדברי Meredith, הובילו מותגי Allrecipes, EatingWell ו-Shape את הצמיחה במכירות הפרסום ברבעון האחרון.

Allrecipes עשה מאמצים להמציא את עצמו מחדש בתגובה לשינויים המהירים שהתחוללו בגלל עלייתם של מכשירי הטלפון הניידים והמדיה החברתית. "קטגוריית האוכל אינה צעירה. לא מדובר במשהו שחדש לאינטרנט. אבל הקטגוריה הזאת רושמת צמיחה מהירה מאוד", אומרת וויליאמס. בדצמבר משך Allrecipes 50 מיליון מבקרים - מספר המבקרים החודשיים הגבוה ביותר עד כה, זינוק של 23% לעומת החודש המקביל אשתקד.

ב-2014 עיצבה Allrecipes מחדש את אתר האינטרנט שלה - הפעם הראשונה שבה עוצב האתר מחדש לחלוטין מאז השקת האתר ב-1997 - לאחר שהבחינה במספר רב של גולשים חדשים מסמארטפונים. באפריל רשמה Allrecipes כ-9 מיליון צפיות, לעומת 10 מיליון ל-Munchies של Vice, 729 מיליון ל-Tastemade ו-2 מיליארד ל-Tasty של באזפיד.

מעבר הפוך - מהדיגיטל לדפוס

המתכונים המודפסים ממשיכים לשמור על הפופולריות שלהם למרות עוצמתם החדשה של הסרטונים הדיגיטליים באינטרנט. מכירות ספרי הבישול טיפסו מ-15.4 מיליון יחידות ב-2013 ל-15.5 מיליון יחידות ב-2015, לפי נתוני חברת המחקר נילסן. ב-2013 השיקה Allrecipes מגזין במהלך שנחשב למעבר יוצא דופן מהתחום הדיגיטלי לתחום הדפוס. וויליאמס אומרת כי ההחלטה התקבלה מכיוון ש"ניצוץ העניין שנולד במדיה החברתית או הודות לתוצאות חיפוש במנועי חיפוש מקוונים יוצר תשוקה להתעמק יותר בנושא". תפוצת המגזין הכפילה עצמה מאז השקתו והגיעה ל-1.3 מיליון עותקים.

שפים סלבריטאים, כמו ג'יימי אוליבר, דליה סמית ונייג'לה לוסון, התקדמו גם כן מעבר לספרי הבישול ותוכניות הטלוויזיה ובנו אתרי מתכונים פופולריים. האתרים שלהם מתקיימים לצדם של אינספור מו"ליות עיתונים ומגזינים שמציעות מתכונים בנוסף לחדשות ובידור.

אולי לויד, מנכ"ל Great British Chefs, סטארט-אפ בריטי הצומח במהירות ומציע מתכונים של שפים שזכו לכוכבים במדריך מישלן, ורושם יותר ממיליון ביקורים מדי חודש, אומר כי אף שחשיבותה של המדיה החברתית הולכת וגוברת, ממשיך מנוע החיפוש של גוגל להיות הדרך העיקרית שבאמצעותה משיגים אנשים גישה לתוכני אוכל ומתכונים.

אתר האינטרנט של ה-BBC נחשב בעיני מנוע החיפוש למהימן ביותר, וכתוצאה מכך מגיעים המתכונים שלו לעתים קרובות למקום הראשון בדירוג תוצאות החיפוש. "אם ה-BBC מפרסם מתכון לבישול ארנב בוואקום, הדף הזה נחשב להרבה יותר מהימן מאשר הדף שלנו שעוסק באותו הדבר", אומר לויד. "חברות כמו שלנו צריכות להתאמץ הרבה הרבה יותר כדי להשיג דירוג גבוה לתכנים שלהן".

בישול
 בישול