בזק: הרווח צנח בכ-38% ברבעון הראשון; ירידה חדה במנויי yes

הרווח הנקי הסתכם בכ-288 מיליון שקל ■ ההכנסות טיפסו בכ-18% ל-2.56 מיליארד שקל ■ ההכנסות מפלאפון ירדו ב-9%, בעוד ההכנסות במגזר הקווי נותרו יציבות ■ ירידה של 6,000 מנויים ב-yes

שאול אלוביץ'  / צילום: איל יצהר
שאול אלוביץ' / צילום: איל יצהר

איחוד התוצאות של חברת הטלוויזיה בלוויין yes סייעה לקבוצת בזק להגדיל את ההכנסות שלה ברבעון הראשון של 2016, אך הצמיחה קוזזה על-ידי הירידה בתוצאות חברת הסלולר פלאפון. כך, ברבעון הראשון רשמה בזק הכנסות של 2.56 מיליארד שקל, עלייה של 17.7% ביחס לרבעון המקביל ב-2015.

למרות הגידול בהכנסות, הרווח התפעולי והרווח הנקי התכווצו ב-9.7% ו-37.8%, בהתאמה: הרווח התפעולי - לרמה של 574 מיליון שקל, והרווח הנקי - ל-288 מיליון שקל.

לבזק לא היו הכנסות מתחום הנדל"ן ברבעון; בנוסף נרשם גידול בהוצאות המימון וירידה בנכס מס, מה שהשפיע על התוצאות ברמת הקבוצה.

מניית בזק ירדה היום (ה') בעקבות הדוחות ב-3%.

בזק, שבשליטת שאול אלוביץ', כוללת את בזק קווי, פלאפון, yes ובזק בינלאומי. בפעילות הקווית בזק מציגה תוצאות חזקות. ההכנסות הסתכמו ב-1.1 מיליארד שקל, דומה לרבעון המקביל ועלייה של 2.2% מהרבעון הקודם.

ה-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) הסתכם ב-729 מיליון שקל, והרווח הנקי הגיע ל-328 מיליון שקל - בשני המקרים מדובר על ירידה ביחס לרבעון המקביל, אך ב-EBITDA זו עלייה ביחס לרבעון הקודם. החברה חוותה נטישה של 15 אלף קווי טלפוניה ברבעון, אבל אלה כנראה מנויים שלא עברו למתחרים אלא פשוט ויתרו לגמרי על הטלפון הקווי.

בתחום האינטרנט, בשוק הסיטונאי היו בסוף הרבעון 290 אלף קווים, עלייה של 46 אלף מנויים המהווה התמתנות ביחס לרבעונים קודמים. מנגד רואים כיצד השוק הסיטונאי מחזק את בזק בפעילות האינטרנט שלה: היא הוסיפה 24 אלף מנויים חדשים, ויש גם גידול ב-ARPU (הכנסה חודשית ממוצעת מלקוח) ל-91 שקל - עלייה מ-89 שקל ברבעון הקודם ומ-87 שקל ברבעון המקביל.

"התוצאות הרבעוניות מעידות על היכולת של בזק להמציא את עצמה מחדש, באמצעות חדשנות תשתיתית, מוצרית, שירותית ותפעולית", אמרה מנכ"לית בזק, סטלה הנדלר. "בתקופה של תחרות מחריפה, כדי להבטיח צמיחה, בזק משקיעה כמעט מיליארד שקל מדי שנה, יותר מכל חברת תקשורת בשוק".

הפרשה חד-פעמית בבזק בינלאומי

בבזק בינלאומי, המנוהלת על-ידי מוטי אלמליח, הרווחיות נפגעה באופן חד-פעמי ברבעון בשל הפרשה שביצעה החברה בגין הסכם עם ארגון העובדים בסך 14 מיליון שקל. מנגד, בבזק מעריכים כי ההפרשות לגידול בשכר יבואו לידי ביטוי לאורך השנה.

הכנסות בזק בינלאומי הסתכמו ב-395 מיליון שקל, עלייה מ-393 מיליון שקל ברבעון המקביל וירידה מ-405 מיליון שקל ברבעון הקודם. כאמור, הרווחיות נפגעה, וכך ה-EBITDA הסתכם ב-70 מיליון שקל - ירידה של 24.7% גם ביחס לרבעון המקביל וגם ביחס לקודם; הרווח הנקי היה 26 מיליון שקל, ירידה של 41% מהרבעון המקביל ושל 38% מהקודם.

"הישגיה של בזק בינלאומי מקבלים ביטוי גם ברבעון הראשון, עם שמירה על מובילות בתחומי פעילותה הקיימים והצלחתה ביצירת חדשנות בחברה", מסר המנכ"ל אלמליח. "חתימת ההסכם הקיבוצי השפיעה אמנם על מדדי הרווחיות, אך יותר מכל חיזקה את הרוח המאוחדת והמחויבות של עובדי החברה להצלחתה ולמצוינותה הבלתי מתפשרת גם בעתיד".

התוצאות הרבעוניות של קבוצת בזק
 התוצאות הרבעוניות של קבוצת בזק

הכנסות פלאפון ירדו, והרווח צנח

פלאפון מקבוצת בזק הצטרפה היום לשתי המתחרות הוותיקות שלה בשוק הסלולר, סלקום ופרטנר, ופרסמה את דוחות הרבעון הראשון.

הדוחות הלא טובים של פלאפון מראים את קצה הקרחון בלבד. בתוך שני רבעונים בלבד, ירדה ההכנסה החודשית הממוצעת למנוי (ARPU) מ-68 שקל ל-57 שקל; ירידה של 9 שקלים בהכנסה הממוצעת היא דבר חריג בזמן כה קצר, במיוחד כאשר המתחרים שומרים את הראש מעל המים עם ARPU של מעל ל-65 שקל.

נוסף על כך יש לזכור כי פלאפון היא חברה ללא חוב וללא הוצאות מימון, ולכן היא ממשיכה להציג רווח. אם היה לה חוב כמו לפרטנר או לסלקום, פלאפון הייתה כנראה מזמן עוברת להפסד. אין ספק כי על רן גוראון, מנכ"ל פלאפון החדש, הוטלה משימה אדירה.

פלאפון סיכמה את הרבעון עם הכנסות של 671 מיליון שקל, ירידה של 7.7% מהרבעון המקביל, מתוכן הכנסות משירותים של 455 מיליון שקל, ירידה של 8.8%.

ה-EBITDA הסתכם ב-105 מיליון שקל, ירידה של 22.8%, והרווח הנקי הגיע ל-13 מיליון שקל בלבד, נפילה של 64%, אם כי עלייה מ-11 מיליון שקל ברבעון הקודם.

נתון חריג מופיע בשורת הרווח התפעולי: 1 מיליון שקל בלבד - לעומת 32 מיליון שקל ברבעון המקביל. המשמעות היא שהוצאות השכר וההוצאות על הרשת עולות ותהליכי ההתייעלות מגיעים למיצוי. השחיקה בהכנסות היא כזו שלא מצליחים לקזז אותה דרך התייעלות בהוצאות.

שלוש חברות הסלולר הוותיקות מתמודדות כבר 4 שנים עם התחרות העזה בשוק הסלולר המקומי. נכון לרבעון הראשון, נראה כי סלקום מצאה את דרך ההתמודדות המוצלחת יותר. אמנם פרטנר רשמה הכנסות רבעוניות גבוהות יותר במגזר הסלולר שלה, 787 מיליון שקל לעומת 778 מיליון בסלקום (בזכות הכנסות גבוהות יותר ממכירת ציוד קצה בפרטנר). יחד עם זאת, הרווחיות של סלקום גבוהה יותר, ב-EBITDA וגם בשורה התחתונה. סלקום הרוויחה ברבעון 59 מיליון שקל, יותר מפרטנר ופלאפון יחד (נזכיר כי הרווח בסלקום ובפרטנר כולל גם את הפעילות הקווית).

אגב, פרטנר נהנתה גם מ-54 מיליון שקל שקיבלה מאורנג' העולמית בגין הפסקת השימוש במותג, שסייעו לה להישאר רווחית ברבעון.

ההכנסה מלקוח - הכי גבוהה בפרטנר

ה-ARPU של פרטנר הוא הגבוה ביותר בין שלוש החברות, 67 שקל, בדומה לרבעון הקודם. בסלקום הצליחו להגדיל את ה-ARPU ביחס לרבעון הקודם ל-65.2 שקל. לעומת זאת, בפלאפון הוא הסתכם כאמור ב-57 שקל.

לראשונה ה-ARPU של פלאפון מתקרב לזה של הוט מובייל, שהיא שחקנית חדשה בשוק (51 שקל ברבעון הראשון בהוט). על כך אפשר להסתכל בשני אופנים. מצד אחד, אפשר לומר שפלאפון סופגת את השחיקה בשל מצב שוק הסלולר והתחרות העזה בשוק. מצד שני, הבעיה עם הטיעון היא שסלקום מראה את ההפך - שהיא מצליחה להתמודד עם השינויים בשוק. כלומר, עולה השאלה האם האסטרטגיה של פלאפון - אסטרטגיית נתח שוק של עבודה דרך המשווקים והמפעילים הווירטואליים, לא חוללה לה יותר נזק מאשר תועלת.

מספר המנויים של פלאפון השתווה בסוף הרבעון לשל פרטנר, כ-2.7 מיליון, אך עיקר הגידול הוא במנויי פרי-פייד. היא היחידה בין השלוש שגדלה במספר המנויים ברבעון. סלקום עדיין בעלת מספר המנויים הגדול ביותר, כ-2.8 מיליון.

סלולר רבעון ראשון 2016
 סלולר רבעון ראשון 2016

yes איבדה 6,000 מנויים, וההכנסה החודשית ממנוי ירדה ב-4 שקלים

דרמה גדולה נרשמה ברבעון הראשון בתוצאות של חברת הטלוויזיה בלוויין yes. לראשונה מאז הוקמה החברה, היא מאבדת 6,000 מנויים ברבעון. בסוף הרבעון היו לחברה 629 אלף מנויים, וההכנסה החודשית הממוצעת ממנוי (ARPU) הייתה 231 שקל, 4 שקלים פחות מהרבעון הקודם.

yes רשמה הכנסות רבעוניות של 439 מיליון שקל, דומה לרבעון המקביל, וירידה של 2.2% מהרבעון הקודם. ההפסד הנקי הסתכם ב-71 מיליון שקל, לעומת הפסדים של 3 מיליון שקל ו-110 מיליון שקל ברבעון המקביל והקודם, בהתאמה. ה-EBITDA היה ברמה דומה לשני הרבעונים הללו, 133 מיליון שקל.

שוק הטלוויזיה עובר שינוי משמעותי: הוט הצליחה לצמצם את הנטישה בזכות שיפור השירות ולאבד רק 2,000 מנויים. המשמעות היא שהוט היא כבר לא "ספקית" של לקוחות פוטנציאליים ל-yes. גם כניסת סלקום לשוק הטלוויזיה משפיעה, למרות שלא בטוח שהגידול של סלקום בשוק ברבעון הראשון נבע רק מהצטרפות של לקוחות שעברו מ-yes. סביר להניח כי הנוטשים של yes נטשו לטובת הוט, או בכלל לטובת הטלוויזיה הפיראטית.

לדברי רון אילון, מנכ"ל yes, "שוק הטלוויזיה הרב-ערוצית נמצא בתקופה מרובת מתחרים וניצב בפני אתגרים רבים, דוגמת הפיראטיות הגואה ואפליות רגולטוריות הפוגעות בסופו של דבר בצרכנים עצמם. גם בתקופה זו ממשיכה yes לספק את הטלוויזיה הטובה והחדשנית ביותר בישראל".

בי קומיוניקיישנס מציעה לרכוש האג"ח מידי המחזיקים; תחלק 355 מיליון דולר דיבידנד

בפברואר האחרון מכרה בי קומיוניקיישנס (ביקום), אחת מהחברות בפירמידה באמצעותה שולט שאול אלוביץ' בבזק, 4.18% ממניות בזק תמורת קרוב למיליארד שקל. הסכום "שכב" בפיקדון המשועבד למחזיקי האג"ח שלה, וכעת, בהתאם להסכם ביניהם, החברה מציעה הצעת רכש למחזיקי האג"ח.

במקביל, ביקום מדווחת על דיבידנד גדול שתחלק לבעלי המניות שלה: 11.88 שקל למניה ובסך-הכול 355 מיליון דולר. האפשרות לחלוקת הדיבידנד נפתחה בעקבות מכירת מניות בזק, שהעבירה את החברה ליתרות עודפים ראויות לחלוקת דיבידנד של מעל 700 מיליון שקל כיום.

הנהנית העיקרית מהדיבידנד תהיה אינטרנט זהב, שנמצאת מעל ביקום בפירמידה, והיא תקבל כ-230 מיליון שקל. אלה יסייעו לה להפחית את רמות המינוף שלה - כשכיום יש לאינטרנט זהב חוב נטו של 764 מיליון דולר.

"אני מאושר מאוד שאחרי 6 שנים של שירות החוב והורדה שוטפת ותמידית בחוב של בי קומיוניקיישנס, הגיעה שעתם הגדולה של בעלי המניות שלנו, עם תשואת דיבידנד נהדרת של 11%", אמר היום מנכ"ל ביקום, דורון תורג'מן.

בהקשר של הרכישה העצמית של איגרות החוב, ביקום מציעה לרכוש אותן בחזרה באמצעות מכרז הולנדי - היא מציעה למחזיקי האג"ח להגיש לה עד ה-27 ביוני הצעות לרכישה במחיר של 1-1.07 דולר לאג"ח בערך נומינלי של 1 דולר, וזאת תמורת עד 261 מיליון דולר בסך-הכול. מדובר בסדרת אג"ח דולרית שביקום הנפיקה ב-2014, שהיקפה היה כ-800 מיליון דולר, היא נושאת ריבית שנתית של כ-7.4% ומיועדת לפירעון ב-2021.

ביקום שולטת בבזק (26.3%) ונשלטת על-ידי אינטרנט זהב (64.8%); באינטרנט זהב שולטת (59%) יורוקום תקשורת, חברה פרטית של אלוביץ'.