"בגלל התנגדותנו להעברת מכון וולקני מייבשים אותנו מתקציבים"

מנהלים של מרכזי מחקר ופיתוח חקלאי: "במקום 30 מיליון שקל נקבל השנה רק 10 מיליון שקל" ■ שר החקלאות: "משרדי ממשלה טרם העבירו את התקציב"

אורי אריאל / צילום: רפי קוץ
אורי אריאל / צילום: רפי קוץ

מתרחב המאבק נגד תוכנית שר החקלאות אורי אריאל ומנכ"ל המשרד שלמה בן אליהו להעביר את מכון וולקני מהמתחם בראשון לציון לאתר חלופי בצפון הארץ, ונגד היוזמה של יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה אבי בן שמחון לקיים בדיקה ראשונית של המועצה הלאומית למחקר ופיתוח על היתכנות וכדאיות המעבר.

אחרי מחאת המדענים ("העברת מכון וולקני לצפון הארץ תהיה הרסנית לחקלאות בישראל", "גלובס", 2.5.16), התארגנו מועצות אזוריות בדרום ובמרכז הארץ כדי להתנגד לתוכנית. כעת "גלובס" חושף לראשונה כי מנהלים של 5 מתוך 8 מרכזי מחקר ופיתוח אזוריים, הפועלים במרכז ובדרום הארץ, פנו לאחרונה לשר אריאל במכתבים חריפים, ובהם דרישה לבטל את התוכנית להעברת מכון וולקני לצפון. עוד הם טוענים כי בגלל עמדתם המקצועית, שלפיה יש לחזק את מרכזי המו"פ האזוריים ולא להעביר את מכון וולקני, נמנעים מהם תקציבים כספיים. השר אריאל דוחה את הטענה.

התקציב ל-8 המו"פים מגיע משלושה גורמים ממשלתיים: 7.5 מיליון שקל ממשרד החקלאות, 2.5 מיליון שקל מהחטיבה להתיישבות, שעברה לאחריות משרד החקלאות, ו-5 מיליון שקל מהמשרד לפיתוח הנגב והגליל, שמעביר את התקציב דרך משרד החקלאות.

"המו"פים האזוריים על סף סגירה ומשרד החקלאות מייבש אותנו בגלל העמדה המקצועית שלנו נגד הזזת מכון וולקני", אומר אחד ממנהלי המו"פים האזוריים. "עכשיו אני מבין מדוע בפגישה הראשונה שלנו עם השר, כשנכנס לתפקיד, הבחנו במגמה של סגירת המחקר החקלאי בנימוק שאין ממנו תוצרת מספקת".

אלי פליק, המנהל המדעי של המו"פים האזוריים במכון וולקני, אומר: "משרד החקלאות ביטל את התקציב המועבר למו"פים מהחטיבה להתיישבות והמשרד לפיתוח הנגב והגליל גם הוא לא העביר את התקציב. התקציב שמגיע ממשרד החקלאות קוצץ ל-5 מיליון שקל.

"כלומר, במקום שיועברו 15 מיליון שקלים השנה, יועברו רק 5 מיליון שקלים. גם הכסף שתוקצב מועבר בתשלומים ולמעשה להוציא העברה כספית שבוצעה בתחילת השנה בהיקף של כ-1.25 מיליון שקל לא בוצעה אף העברה כספית אחרת. הכלל הוא שעל כל שקל שהממשלה שמה, קק"ל שמה שקל משלה. המשמעות כרגע היא שבמקום שהמו"פים יקבלו 15 מיליון שקל הם קיבלו רק 2.5 מיליון שקל. אם מדיניות זו תימשך עד סוף השנה, הם יקבלו 10 מיליון שקל במקום 30 מיליון שקל בתחשיב שנתי".

שר החקלאות אורי אריאל מסר בתגובה: "לא היה ולא נברא. משרד החקלאות ואני באופן אישי רואים חשיבות עליונה במחקר החקלאי ולכן תקצבנו את המו"פים באופן מלא ומבעוד מועד. אלא שבניגוד לשנים עברו, שאר משרדי הממשלה שתקצבו גם הם בעבר את המו"פים טרם העבירו את התקציב מטעמם ואנחנו פועלים מולם לאשר את התקציב שלהם בהקדם. אני אכן רואה חשיבות עליונה בהעתקת מכון וולקני לגליל, אולם אני עושה הפרדה מוחלטת בין התוכנית למכון וולקני לפעילות השוטפת של המשרד ולא אסכים לפגיעה במו"פ החקלאי ולא משנה מאיזו סיבה".