השקה שקטה: הבנק הדיגיטלי של לאומי לא יגבה עמלות רגילות

לאומי השיק אתמול את אתר הבנק החדש "פפר", ויקיים מפגשים עם לקוחות פוטנציאליים החל בסוף החודש ■ העמלות שייגבו: רק על פעולות ושירותים

רקפת רוסק עמינח / צילום: תמר מצפי
רקפת רוסק עמינח / צילום: תמר מצפי

בנק לאומי מתכנן להשיק לקהל הרחב את הבנק הדיגיטלי שלו "פפר" ברבעון האחרון של השנה, אבל נראה כי בינתיים כבר עשה הבנק השקה שקטה לאתר ראשוני של הבנק. ל"גלובס" נודע כי אתמול (ג') עלה לאוויר האתר: Pepper.co.il.

אמנם מדובר בינתיים באתר שיווקי בלבד, ולא באתר שניתן לפתוח בו חשבון או לעשות פעולות בנקאיות, ואולם ניתן ללמוד ממנו על התוכניות של לאומי לגבי פפר והמאפיינים של הבנק הדיגיטלי החדש. בפפר מתגאים בכך שהם אינם גובים עמלות רגילות, אלא תשלום רק על פעולות ושירותים: "אנחנו קיימים רק במובייל. בלי סניפים, בלי חתימות ובלי שעות פתיחה מגבילות. חוץ מזה, אין אצלנו עמלות ניהול חשבון או עמלות משיכה מכספומטים. פשוט אין. מרגיש לנו די שונה מכל בנק אחר, לא?"

מבחינת עמלות, פפר מתכוון לגבות תשלום על פעולות או שירותים. עם זאת אין התייחסות לגבי מקור התשלום המרכזי של לקוחות הבנקים - הריביות. לא מצוין אם רמת הריביות שפפר יגבה על ההלוואות תהיה אטרקטיבית יותר מאשר בבנקים המסורתיים. לפי הערכות, הבנק מתכנן להשתמש בפפר במודל דירוג סיכוני אשראי חדשני, שאמור להביא לבשורה גם בתחום הריביות, אך עדיין מוקדם לומר אם אכן המודל יצליח ויביא לשינוי מהותי במחיר.

"בנקאות זה סיפור מה#$&@%"

על רקע הביקורת כי החולשה של בנק אינטרנטי היא שאין בו שירות אנושי בנושא מורכב של ניהול הכסף, בפפר מדגישים כי ניתן יהיה לקיים צ'אט או ליצור קשר עם בנקאים במשך 6 ימים בשבוע ובזמינות של 24 שעות.

נראה כי בפפר מבקשים כבר להתחיל לגייס לקוחות פוטנציאלים, ומאפשרים רישום לצורך עדכונים הקשורים לבנק. כמו כן, בפפר מתכננים לקיים סדרה של מפגשים עם לקוחות פוטנציאלים, ובאתר כבר פורסם כי בסוף חוד שיוני ייערך מפגש שכזה בת"א; בתחילת יולי בבאר שבע, ובהמשך צפויים מפגשים בירושלים ובאזור הצפון. בתחילה מתכוונים בלאומי השקה שקטה יחסית, ללא שיווק אגרסיבי, ולקראת הרבעון הרביעי של השנה לפתוח את גיוס הלקוחות להמוני יותר לציבור הרחב.

באתר של פפר ניתן לראות כי לאומי שם דגש על הבידול שלו מהבנק. השפה באתר צעירה וקלילה, ושונה מאוד מהשפה המאפיינת אתרים של בנקים. באתר אין זכר ללוגו של בנק לאומי, וזאת על אף שפפר הוא פורמלית חלק מהבנק - ולא יישות עם רשיון בנקאי נפרד. נוסף על כך, באתר יש אפילו ביקורת על התנהלות הבנקים כיום: "בנקאות זה סיפור מה#$&@% (הסימנים במקור - ע.א). היום יותר מתמיד, לקוחות הבנקים, בעיקר החדשים והצעירים שבהם, אינם מוכנים לקבל את הבנקאות הקיימת כמובן מאליו. הם מצפים לבנקאות חדשה, לא לשדרוג קוסמטי", כותבת באתר לילך בן דוד, המוגדרת מנכ"לית של פפר.

המקום המרכזי שבו מתגאה פפר בכך שהיא חלק מקבוצת לאומי הוא בנושא אבטחת המידע שלה: "הכסף שלך זה עסק רציני מאוד. כחלק מתפיסת אבטחת המידע של קבוצת לאומי, השקענו את כל המשאבים הנדרשים כדי שכל המידע הרגיש יהיה מוצפן". זה זמן רב עובדים בבנק לאומי על הקמת בנק אינטרנטי. הבנק, בניהולה של רקפת רוסק עמינח, השקיע משאבים רבים בבנייה ובפיתוח הבנק החדש, ואף הקים חטיבה לבנקאות דיגיטלית בראשה עומדת תמר יסעור, המובילה את המיזם.

ההחלטה להקים בנק אינטרנטי אינה טריוויאלית, שכן הוא צפוי להביא לקניבליזציה עם הפעילות המסורתית של הבנק, ולמעבר של לקוחות אל הבנק הדיגיטלי, שבו ההכנסות נמוכות יותר. מנגד, נראה שהקמת בנק אינטרנטי בישראל היא רק עניין של זמן, ונראה שבלאומי העדיפו להיות הראשונים להקים, ובכך הם עשויים לחסום כניסה של מתחרים חדשים לשוק.