צפו: האישה שעשויה לטלטל את הממסד הפוליטי באיטליה

וירג'יניה ראגי, מועמדת המפלגה הפופוליסטית "תנועת חמשת הכוכבים", מובילה בסקרים לקראת הבחירות לראשות עיריית רומא, שמתקיימות היום

וירג'יניה ראגי / צילום: רויטרס
וירג'יניה ראגי / צילום: רויטרס

וירג'יניה ראגי מגישה בשמחה פיצות לשולחנות במסעדת ג'יאפסי הגדושה סועדים בשכונת מעמד ביניים בצפון-מזרח רומא, אבל הבחורה הזו בת ה-37 איננה מלצרית רגילה. היא עורכת דין שגייסה באותו יום עשרות תומכים ששילמו כל אחד 20 אירו כדי לממן את הקמפיין שלה לראשות עיריית בירת איטליה. הצלחה שלה עלולה לפגוע מאוד במעמדו הפוליטי של מטאו רנצי, ראש ממשלת איטליה מהמרכז-שמאל.

"רומא היא אסון. התחבורה הציבורית הרוסה לגמרי, האשפה זרוקה בכל מקום ובתי הספר מתמוטטים", אומרת ראגי כשהיא ממהרת למטבח כדי לקחת עוד מגש פיצה ללקוחות התומכים. "ליברלים או דמוקרטים, לא באמת אכפת להם מאתנו. הם דואגים רק לאינטרסים שלהם, לשדולות. האזרחים לא נחשבים באמת".

הסקרים מראים שראגי תסיים ראשונה בסיבוב הראשון של ההצבעה היום (א'). ב-19 ביוני היא תתמודד בסיבוב השני, שבעקבותיו היא עשויה להיות ראשת העיר הראשונה של רומא. אבל העובדה הזו - של אשה בראשות עיר הנצח - מתגמדת מול האיום שלה על הממסד הפוליטי האיטלקי.

ראגי מייצגת את "תנועת חמשת הכוכבים", המפלגה הפופוליסטית של הקומיקאי הגזען בפה גרילו, שמושכת קולות מהשמאל ומהימין והפכה לכוח הפוליטי השני במדינה בשנים האחרונות. התנועה הזו צפויה להיות גם האתגר העיקרי לממשלתו של רנצי בבחירות הכלליות ב-2018.

"בטווח הקצר ניצחון של ראגי יהיה הצלחה מיידית של תנועת חמשת הכוכבים, ומכה מיידית לרנצי", אומר ג'ובאני אורסינה, פרופסור למדע המדינה באוניברסיטת Luiss ברומא. "אבל אז נצטרך לחכות ולראות מה יקרה בעוד חצי שנה. רומא היא עיר שאי אפשר לנהל".

ההובלה של ראגי בסקרים משקפת את התמרמרותם של תושבי רומא מאופן הניהול של העיר במשך שנים, ובייחוד בימיו של איגנציו מארינו ממפלגת השלטון הדמוקרטית, שנאלץ להתפטר באוקטובר בעקבות שערוריית הוצאות פרטיות. מאז מנוהלת העיר על ידי ממונה זמני שנבחר על ידי רנצי.

בכהונתו של מארינו התברר גם שחוזים ציבוריים רבים - מאיסוף אשפה עד ניהול מרכזי מהגרים - ניתנו על ידי ממשלים מהימין והשמאל לארגוני פשע. "פרשת המאפיה קפיטלה", כפי שהיא מכונה, ערערה את האמון במעמד הפוליטיקאים בעיר מן היסוד.

לראגי לא חסרה תחמושת בקריאתה לניקוי אורוות כללי, ולחזרה ליושרה בניהול ציבורי וליעילות של שירותים בסיסיים - מה שנתפס כנורמה בבירות אחרות באירופה, אבל כמצב לא נורמלי ברומא. "השחיתות הורסת הכול, זו הבעיה העיקרית", היא אומרת. "כל עיר בעולם מנסה ליישם את החוק, חוץ מרומא".

אך למרות היתרון ההתחלתי הזה, הקמפיין של ראגי היה רחוק מלהיות חלק. יריביה בהתמודדות - רוברטו ג'יאצ'טי, חבר פרלמנט מהמפלגה הדמוקרטית שמקורב לרנצי, ושני מועמדים מהימין, ג'ורג'יה מלוני ואלפיו מרצ'יני - מקווים שהיא תמעד ברגע האחרון.

בשבוע שעבר נקלעה ראגי לדו-קרב מילולי עם ג'ובאני מלאגיו, ראש הוועד האולימפי האיטלקי, לאחר שאמרה ש"פשע אפילו לדבר על מועמדות רומא לאירוח האולימפיאדה של 2024 כל עוד העיר טובעת בתחבורה ומהמורות".

מלאגיו הגיב באומרו שהדברים שלה הם "משפילים, פוגעניים ובלתי מובנים", וראגי נאלצה לחזור בה ולומר שאין לה "דעה קדומה" על ניסיון לזכות באירוח אולימפיאדה. "כעת זו לא עדיפות גבוהה. נראה אחר כך", היא אומרת.

ראגי הסתבכה גם בהגנה על הצעות שנשמעות קצת משונות, כמו תמרוץ של שימוש במפיות בד שניתנות לכביסה כדי לצמצם את האשפה, והשקת מערכת ברטר שדומה לסרדקס, המטבע החלופי שהשוק בסרדיניה בשנים האחרונות.

"הבעיה היא לא חוסר הניסיון לה, אלא חוסר המודעות", אמר יריבה ג'יאצ'טי במסיבת עיתונאים ביום ד' שעבר.

בנוסף, ראגי מתקשה גם להגן על עצמה מהאשמות שהיא מקורבת מדי להנהגה המחוספסת והחשאית של תנועת חמשת הכוכבים. המבקרים אומרים שההחלטות שלה יתקבלו "בשלט רחוק" על ידי בפה גרילו או דויד קסלג'יו, בנו של מייסד התנועה ג'אנרוברטו קסלג'יו, שמת באפריל.

ראגי נשארה מעורפלת גם לגבי נושאים לאומיים, כמו השאלה אם איטליה צריכה לפרוש מגוש האירו. "אני לא מכירה מספיק טוב את הנושא הזה, מצטערת", היא אמרה באחת ממסיבות הפיצה האחרונות שלה.

אבל כאב הראש הגדול ביותר של ראגי ושל תנועת חמשת הכוכבים עשוי להיות, לגודל האירוניה, ניצחון שלה ברומא שיתברר ככוס תרעלה. רנצי יוכל להצביע על כישלון שלה בניהול רומא, ולהפוך אותו ליתרון שלו בסקרים הארציים.

"אם תנועת חמשת הכוכבים תנצח, מצד אחד היא תקבל לגיטימציה", אומר אורסטה מסארי, פרופסור למדע המדינה באוניברסיטת לה ספיינצה ברומא. "אבל זהו גם מבחן של היכולת שלהם למשול, ואני לא בטוח שכדאי להם לנצח. האכזבה יכולה להגיע מהר".

רנצי נלחם גם על בירת הפיננסים והאופנה

אם ניצחון של וירג'יניה ראגי ברומא ינחית על ראש הממשלה רנצי מכה סמלית חזקה, המכה הפוליטית שהוא יקבל במרוץ על מילאנו, בירת הפיננסים והאופנה של איטליה, תהיה חזקה אולי עוד יותר.

שמירה על השלטון ברומא תמיד נתפסה כקשה למפלגה הדמוקרטית של רנצי, על רקע השערוריות שנחשפו בימי שלטונו של איגנציו מארינו מהמפלגה בעיר. במילאנו, לעומת זאת, העיר השנייה בגודלה במדינה, תבוסה למפלגת השלטון תהיה מכאיבה הרבה יותר.

לכן, רנצי משקיע אנרגיה פוליטית גדולה בשיפור מצבה של מילאנו מאז עלייתו לשלטון בפברואר 2014. בייחוד טרח רנצי להשיק מחדש את יריד אקספו העולמי בעיר, שתחילה הסתבך בגילויי שחיתות אך הפך בסופו של דבר להצלחה.

מנהל אקספו, ג'וזפה סאלה, מתמודד כמועמד המפלגה הדמוקרטית כדי להחליף את ראש העיר הפורש ג'וליאנו פיספיה, גם הוא מהמפלגה של רנצי שנחשב בדרך כלל לראש עיר מוצלח.

אבל סאלה מוביל רק בפער קטן מול יריבו סטפנו פאריסי, מועמד המרכז-ימין, לפי הסקרים האחרונים, ומהסיבוב השני צפויה התמודדות צמודה מאוד. שלא כמו ברומא, במילאנו מועמד תנועת חמשת הכוכבים הוא חסר סיכויים.