כחלון נגד שמחון: תומך ברכישות המט"ח של בנק ישראל

כחלון מתנגד לקריאה של פרופ' שמחון לעצור את הרכישות ■ שר האוצר: חוק הגבלת שכר הבכירים לא נועד לפגוע בזכויות עבר של בכירים

כחלון / צילום: יונתן בלום
כחלון / צילום: יונתן בלום

שר האוצר, משה כחלון, מביע תמיכה בלתי מסוייגת במדיניות רכישות המט"ח של בנק ישראל. בהופיעו לפני בכירי הבנק המרכזי הבוקר (ב') בירושלים אמר כחלון על רכישות המט"ח של הבנק כי הן "מהוות נדבך מרכזי בתמיכה בייצוא, בתעשייה ובשמירה על התעסוקה. יש קשר ישיר בין מדיניות רכישת המט"ח לבין השפל באבטלה שהמשק הגיע אליו. המהלכים של בנק ישראל מחזקים את הייצוא ואני תומך בהם".

כחלון ציין בדבריו כי עיקר הייצוא של מדינת ישראל נשען על ארבע חברות - ישקר, אינטל, טבע, כיל ועל התעשיות הביטחוניות. כחלון ציין כי נתוני הירידה בייצוא של טבע הם "עניין רישומי" ובאינטל הירידה בייצוא היא זמנית.

כחלון נשאל על ידי בכירי הבנק על תוכנית מחיר למשתכן - שעליה נמתחה ביקורת בדוח בנק ישראל האחרון - ואמר כי הוא מאמין שהשפעתה של התכנית על המחירים בשוק תגדל ככל שהתוכנית תתרחב. "זו התכנית שאני מאמין בה ותהיה לה השפעה על כל השוק ככל שהיא תלך ותצבור תאוצה ותקיף עשרות אלפי זוגות צעירים".

בנושא חוק הגבלת שכר הבכירים במערכת הפיננסית נשאל כחלון מדוע ההגבלות שהוטלו בחוק כוללות גם זכויות עבר שצברו הבכירים והשיב כי "כפי שאמרתי בעבר לא הייתה כוונה לפגוע בזכויות עבר אלא רק מהיום והלאה".

 

נתניהו עדיין שותק

דבריו של כחלון בנושא מדיניות רכישת המט"ח הם תגובה ראשונה לקריאתו של ראש המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' אבי שמחון לעצור את רכישות המט"ח של בנק ישראל, לאחר שעתודות המט"ח של הבנק חצו לאחרונה את קו ה-90 מיליארד דולר. בלב המחלוקת שפרצה בישיבת הממשלה בשבוע שעבר ונחשפה ב"גלובס" עמדה ההערכה של שמחון כי הפסקת רכישות המט"ח תפגע קשות בתעשיות הייצוא ותגרום לאובדן של כ-20 אלף משרות. שמחון טען כי המפוטרים ייקלטו בענפי משק אחרים ובראשם השירותים וכי המשק ייצא בסופו של דבר נשכר מהמהלך.

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן תקף בחריפות את האמירה וכינה אותה "מזעזעת". ניסנקורן קרא לראש הממשלה להתנער מדבריו של שמחון משום שהם באים מאישיות המקורבת עליו.

בסערה שפרצה בעקבו הדברים הצטרפו לניסנקורן גם התאחדות התעשיינים ואיגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה בעוד שאיגוד לשכות המסחר וכלכלנים בולטים הביעו תמיכה בדברי שמחון. הכלכלנים, ובהם נגיד בנק ישראל לשעבר דוד קליין, טוענים כי התמיכה בייצוא מהווה סבסוד של תעשיות שאין להן זכות קיום למעט שער השקל הנמוך באופן מלאכותי.

לעומת זאת, בנק ישראל מתח ביקורת חריפה על דברי שמחון וטען שלחלק מקביעותיו אין כל ביסוס בספרות המקצועית או בתהליכי קבלת החלטות בישראל ובעולם.

נשיא איגוד לשכות המסחר אוריאל לין אמר אתמול כי "כמובן שהתבטאות על פיטורי עובדים היא התבטאות מקוממת, אבל אסור שעקב תגובה רגשית לא נעסוק בדבר המרכזי באמת ונבחן בכל הרצינות הראויה אם המשך רכישת דולרים על ידי בנק ישראל, כאשר הצבירה כבר עומדת על 90 מיליארד דולר, היא מדיניות נכונה שיש להמשיך ולהתמיד בה."