האוזר: "יש היום אווירה אנטי עסקית כלפי אנשי עסקים ויזמים"

יו"ר הרשות לניירות ערך: "יש לנו מערכות מאוד מתקדמות שלא מכירות שמות, הן רק יודעות לאתר פעילות חריגה" ■ לריכוז כל ידיעות הוועידה - לחצו כאן

שמואל האוזר / צילום מסך
שמואל האוזר / צילום מסך

"אנחנו לא מגיבים למקרה ספציפי, האכיפה שלנו בשנים האחרונות היא בלתי מתפשרת. אנחנו שמים דגש על אמון הציבור והצורך בשוק שמתפקד היטב. יש לנו מערכות מאוד מתקדמות שלא מכירות שמות, הן רק יודעות לאתר פעילות חריגה. כולם שווים בפני החוק, ומי שסרח - ייענש". כך פתח היום (ג') יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, את דבריו בוועידת שוק ההון של "גלובס" ו-BDO זיו האפט, בהתייחסו לחקירה של הרשות בעניינו של שר הרווחה חיים כץ (ליכוד), בחשד לעבירות של מידע פנים במניית חברת נצבא, עליה פורסם לפני מספר שבועות.

האוזר השיב לשאלותיו של עורך "שוק ההון", שי שלו, ובין היתר נשאל לגבי הקדנציה השנייה שלו שהחלה לאחרונה, וצפויה להימשך שלוש שנים, והאם במהלכה נראה שינוי במצבה של הבורסה? "אינני יכול להבטיח מה יהיה בעוד שלוש שנים", השיב, "אני יכול רק להגיד לך לאן אני חותר ומה אני מתכוון לעשות. יש היום בארץ אווירה אנטי עסקית כלפי אנשי עסקים ונגד יזמים. האווירה הזו פוגעת ברצון של יזמים להיכנס למגרש הציבורי ומדירה את רגליהם מהבורסה. חברות לא רוצות להיות חשופות לעין הציבור. בעבר החשיפה לציבור היוותה יתרון בשל הנזילות שמציעה הבורסה והאפשרות לגייס הון זול, לצד המוניטין שהקנתה הנוכחות בה".

עוד אמר האוזר בהקשר זה: "אני סבור שכולנו חייבים לפעול לשינוי הסנטימנט השלילי לדינמיקה חיובית, פרו-צרכנית, פרו-יזמית ופרו-צמיחה כדי שחברות ירצו לפעול בישראל ולגייס הון בבורסה, וכדי שמשקיעים ירצו להשקיע בחברות הללו. אני מתכוון לעשות ככל שביכולתי כדי להביא את הבורסה למקומה הראוי כמשאב לאומי, שיעמוד בשורה אחת עם הבורסות המתקדמות בעולם".

- היחסים בין ראשי הבורסה עצמם עכורים, וגם לך עצמך יש מחלוקות עמם. עברו רק שנתיים מאז החלפת את הנהלת הבורסה - מה אתה מתכוון לעשות בקשר להנהלה שמינית?

"לבורסה יש היום הנהלה טובה ורעננה. לפעמים יש חילוקי דעות וזה בסדר. צריך לזכור שהבורסה שייכת לזן דינוזאורי שכבר כמעט לא קיים בעולם (מבחינת המבנה שלה, ע' א'). אנחנו צריכים לשנות את הבעלות, נעשה הפרדה בין בעלות לחברי הבורסה. אם נעשה את זה, תהיה פה תחרות על עמלות שיוכלו לרדת באופן משמעותי. תחרות זו הדרך הכי יעילה".

- בינתיים עובדי הבורסה, אחד הוועדים המיליטנטיים במשק, חוסמים את שינוי מבנה הבעלות שלה.

"שינוי מבנה הבורסה הוא שינוי בכל התנהלות הבורסה, ואני מבין את החשש של העובדים, אולם צריך להבין ששינוי מבנה הבורסה ייטיב עם כולם. אסור לאפשר סטגנציה בפעילות הבורסה. בכל הבורסות בעולם יש שיתוף פעולה".

- אתה מתגאה בדה-רגולציה שעשית, אבל חברות ציבוריות ממשיכות להימחק מהמסחר בבורסה בת"א וחברות פרטיות ממאנות להנפיק את מניותיהן כאן בגלל עודף רגולציה. איך תתמודדו עם זה?

"ראשית, התופעה של מחיקות מהמסחר בבורסה היא תופעה כלל עולמית. בארה"ב, לדוגמה, היו בשנת 1976 4,475 חברות ציבוריות, ב-1996 קרוב ל-8,000 חברות והיום יש פחות מ-3,700. לכן, מצבנו טוב יחסית. צריך להיות פה מאמץ רגולטורי של כל הרגולטורים. הרשות מאוד חריגה במאמץ שהיא עשתה בנושא הזה. בחודשיים האחרונים השלמנו מהלך של הקלות משמעותיות לחברות הטכנולוגיה, הטבות מס למשקיעים ולחברות".

בהמשך נשאל האוזר על המאבק שהוא מנהל נגד זירות הסוחר, ואמר: "זירת סוחר עלולה להיות כיסוי לפעילות עסקית לא הוגנת ששורפת את כספי החוסכים. מזה אנו חוששים ועל זה צריך לפקח. יחד עם זאת, אי אפשר לשכוח שגם למשקיעים יש תפקיד: אל תתפתו להשקיע במיזמים שמציעים מקסמי שווא עם תשואות גבוהות וללא סיכון. אני מוטרד מהמצב, אבל מאמין שנגיע למצב של שוק מוסדר".

- מה לגבי השקעות שלא מפוקחות על ידי הרשות, ובהם מקרים שעלו לכותרות לאחרונה כמו רוביקון, קרן אור, יוטרייד, אלפא פלטינום, אדמה, ענבל אור ואחרים, בהם יש חשדות להונאת משקיעים? מה המדינה והרשויות יכולות לעשות כדי למנוע הישנות מקרים שכאלה?

"כשאומרים השקעות לא מפוקחות, בכל מה שנוגע לרשות ניירות ערך, צריך לבדוק האם ההשקעה נופלת תחת חוקי ני"ע, כי אם לא - אין לנו הסמכות לפעול או לפקח עליהן. בחברת קדם, למשל, החברה טענה שלא מדובר בני"ע ושהמוצר מוצע לפחות מ-35 אנשים, אך בית המשפט העליון הכריע שמדובר בנייר ערך. כאשר גוף אינו מפוקח, המשקיעים צריכים להיזהר שבעתיים".

- היחסים שלך עם משרד האוצר ובעיקר עם דורית סלינגר, הממונה על שוק ההון, נראים לא טובים. זה פוגע בפיקוח על השוק?

"יש לנו שיתוף פעולה טוב מאוד עם האוצר. חלק מהמהלכים המרכזיים שלנו לא היו יוצאים לדרך לולא שיתוף פעולה ועידוד. יש סוגיה של פיקוח על בתי השקעות, ושם החשש שלי הוא שיהיה עודף פיקוח על הגופים האלה. לדוגמה, מיטב דש היא גם חברה ציבורית שמפוקחת על ידי הרשות, והיא גם מפוקחת על ידי האוצר בתחום הפנסיה. צריך לוודא שלא יהיה מצב של כפל פיקוח".

לכל הידיעות מוועידת שוק ההון של "גלובס"