שפירא: "המוסדיים יכולים להפוך לשחקן מרכזי באשראי למשקי בית"

יו"ר פסגות בוועידת שוק ההון של "גלובס": "בועת אשראי? תמיד קל להפחיד ותמיד קל לראות שחורות. הצרכן הישראלי הוא מתוחכם ואחראי ויודע לכלכל צעדיו"

אהוד שפירא / צילום מסך
אהוד שפירא / צילום מסך

יו"ר פסגות אהוד שפירא השתתף היום (ג') במסגרת ועידת שוק ההון של "גלובס", תחת דיון מרכזי בנושא "הביטחון הפנסיוני של הציבור בישראל".

- היית במערכת הבנקאית. זה נכון שגובים ריביו גבוהות למשקי בית?

"תלוי ביחס למה. לפני מספר שנים היתה רפורמה באשראי העסקי. אם המערכת מימינה קרוב ל-80% מהאשראי העסקי, היום זה 50% עם המוסדי. המערכת הבנקאית עם חברות כרטיסי האשראי ממננת קרוב ל-90% מהאשראי. ברור שיש מקום להגדלת השחקנים".

- ראינו מה שהיה ברפורמת בכר? ירידת מחירים?

"צריך להפריד בין אשראי קמעונאי לכרטיסי אשראי. אני חושב שהמידע שיש היום במאגרי המידע הוא כזה שיעזור לנתח את גורמי הסיכון של הלווים בצורה יותר מושכלת. הקמת המאגרים תעזור דווקא ללווים הטובים".

- מה יקרה לחלשים יותר?

"הגדלת התחרות לא באה לפתור את מדורגי האשראי הנמוך. לגבי הפרטת חברות כטיסי האשראי, זו שאלה מורכבת. לא ברור לי שמטרות הוועדה אכן יושגו. אם יש לי כרטיס אשראי הבנק אחראי על כל הקניות שלי. הנפקה על ידי חברו חיצוניות, דירוג האשראי יהיה עליהן והן יגלגלו את העלות ללווים. לא ברור שהיא תוריד את המחירים".

- יצאה הודעה שפסגות רוכשים 20% מהפעילות של בלנדר. הסבר את הרציונל של העסקה.

"כבית ההשקעות הגדול במשק, כחלק מהאסטרטגיה הדיגיטלית חיפשנו פלטפורמה מתאימה. בבחינת עלות-תועלת הגענו למסקנה שאנחנו מחפשים מערכת שכבר קיימת, עם מערכת דירוג אשראי מוכח. אנחנו חושבים שזה יעזור לנו לספק את צרכי הלקוחות הנוכחיים והעתידיים".

-איך זה יבוא לידי ביטוי? איך זה יעבוד?

"בהמלצות של הוועדה להרחיב את היצע האשראי למשקי הבית ישנן מגבלות שעומדות בסתירה למטרות שהגדירו. בדרישות הוועדה מופיעות שתי מגבלות שלדעתי יפריעו לנו להשתמש בחלק מכספי העמיתים. היום יש מגבלה שמותר להשקיע כספי עמיתים עד 3% מסך הנכסים. המגבלה של הוועדה אומרת שגוף מוסדי שירצה להשתחרר יצטרך לאשר גוף עצמאי שיקים מערך גביית אשראי עצמאי, מחולק למגזרים שונים. מגבלה שנייה אומרת שגוף שייתן הלוואות רק באגרות חוב סחירות ולא 25% מכספי העמיתים. זה מגביל".

- יש עוד דברים שלדעתך צריך כדי שהמוסדיים יהפכו לשחקן מרכזי באשראי למשקי בית?

"הכל עניין של ביקוש והיצע. אם התחרות תיתן את הפירות שלה, אני חושב שכן. אבל זה תהליך שיקח מספר שנים".

- בהנחה שיוסרו החסמים, יש למוסדיים אפשרות להציע מחירים נמוכים יותר מהבנקים?

"כן. ברגע שמנהלי השקעות יראו שההלואות נותנות יחס סיכון תשואה טוב יותר ממכשירים פיננסים בשוק, הפערים יצטמצמו".

- ואיפה אתה רואה שנהיה בעוד חמש שנים?

"אסטרטגית אנחנו רוצים להיות שחקן מוביל בשוק הזה".

- לצד העלייה בתחרות, יש גם תחזית פסימית שאומרת שבסוף נגרום לבועת אשראי ונעמיס חובות על משקי הבית.

"תמיד קל להפחיד ותמיד קל לראות שחורות. הצרכן הישראלי הוא מתוחכם ואחראי ויודע לכלכל צעדיו. עד היום הצרכן הישראלי הפגין אחריות. אנחנו בונים גם על סנריו של עליית ריבית".