נאור לפסיכולוגים בקורס: לא לשאול על מוצאם של השופטים

בעקבות חשיפת "גלובס" כי פסיכולוג בקורס להכנת שופטים שאל מועמד למוצאו - הבהירה הנהלת בתי המשפט: "השאלה אינה פסולה, אך אפשר לוותר עליה"

השופטת מרים נאור/ צילום: אתר בתי המשפט
השופטת מרים נאור/ צילום: אתר בתי המשפט

נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור, הורתה לפסיכולוגים התעסוקתיים המשתתפים בהליך מיון מועמדים לשפיטה, שלא לשאול את המועמדים על מוצאם העדתי. הנשיאה אמרה את הדברים בישיבת הוועדה לבחירת שופטים שהתקיימה שלשום (7.6.2016) ועל רקע ביקורת שנמתחה בנושא על אחד משני הפסיכולוגים המשתתפים בהליכי המיון.

"הסיכום שלא לשאול מועמדים על המוצא שלהם היה לא משום ששאלות מסוג זה הן פסולות, במסגרת ראיון עם פסיכולוג שמתייחס לרקע של כל מועמד ומועמד, אלא משום שניתן לוותר על שאלה בנושא זה", נמסר ל"גלובס" מהנהלת בתי המשפט.

לפני חודש העלתה ב"גלובס" ח"כ נורית קורן, חברת הוועדה לבחירת שופטים מטעם הליכוד, טענות קשות ביותר בנוגע להתנהגותו של נ', אחד משני הפסיכולוגים התעסוקתיים הבוחנים את המועמדים לשפיטה בקורס להכנת שופטים. קורן טענה כי אותו פסיכולוג התבטא בגזענות כלפי מועמדים לשיפוט, וכי לא מדובר בפעם הראשונה. הח"כית הצהירה כי היא פועלת להדיחו. "לא ייתכן שאדם שיש לו מגמה גזענית ושנקט בהתבטאויות גזעניות כלפי המועמדים לשפיטה ישמש כפסיכולוג שמעביר לוועדה לבחירת שופטים חוות-דעת על המועמדים לשפיטה", אמרה ח"כ קורן ל"גלובס".

קורן טענה כי ממידע שהגיע לרשותה עלה כי במהלך קורס להכשרת שופטים המתקיים במסגרת המכון להשתלמות שופטים, נשאל מועמד לשיפוט על-ידי הפסיכולוג באשר למוצאו העדתי. המועמד, על אף שהיה המום ונבוך מהשאלה, השיב כי אמו ממוצא אשכנזי, ואביו ממוצא ספרדי". לדברי ח"כ קורן, נראה כי תשובתו של המועמד, איש מקצוע מוערך, מאוד הטרידה את הפסיכולוג, "אחרת קשה לתת הסבר מניח את הדעת לשאלת הפולו-אפ (שאלת ההמשך - ח'מ') הלא צפויה שהפנה אל המועמד - "האם אין לך משבר זהות?".

קורן טענה כי "מדובר בהתנהלות שערורייתית ופסולה, שאין להקל בה ראש או לנהוג כלפיה בסלחנות. יש לעקור אותה מן השורש. המחשבה על כוונה חשוכה אפשרית שהסתתרה מאחורי אותה שאלה פולשנית, לא חוקית ומפלה - היא מזעזעת".

"אין אפליה בקורס"

הפרסום עורר תרעומת גדולה בצמרת מערכת בתי המשפט ובקרב עמיתיה של ח"כ קורן בוועדה לבחירת שופטים, בהם הנשיאה נאור, שופטי העליון הנוספים בוועדה, סלים ג'ובראן ואליקים רובינשטיין, ונציגת לשכת עוה"ד בוועדה, עו"ד אילנה סקר. רצה הגורל, ושלושה ימים אחרי הפרסום, נאור נשאה דברים בטקס חלוקת מלגות שנערך בלשכת עוה"ד לזכר שופט העליון לשעבר, אדמונד לוי המנוח. לוי, יליד בעיראק, מהווה דוגמה טובה להשתלבות יוצאי עדות המזרח בצמרת מערכת השפיטה, ונאור הקדישה את עיקר נאומה לתיאור עד כמה הוא היה רגיש לאפליה על רקע עדתי.

בהמשך דבריה הדפה נאור באופן נחרץ את טענותיה של קורן. "ח"כ קורן העלתה לאחרונה באחד העיתונים טענה בעניין אפליה על רקע עדתי הקיימת, לדבריה, בקורס למיון מועמדים לשפיטה", אמרה נאור. "לטענתה, פסיכולוג תעסוקתי בצוות הקורס ממיין כביכול את המועמדים לשפיטה - מקדם מועמדים ממוצא אשכנזי ומנסה למנוע קידום מועמדים מזרחיים. קורן קראה לפיטוריו - לא פחות ולא יותר - של הפסיכולוג. אומר ברורות: אין לדברים שחר". ואולם, למרות דברים אלו, נאור מצאה לנכון, כאמור, להורות לפסיכולוגים הלוקחים חלק בהליך המיון של מועמדים לשפיטה, שלא לשאול מועמדים על מוצאים העדתי.

דוברת הנהלת בתי המשפט, מסרה בתגובה כי: "עוד בתקופת נשיאותו של הנשיא אשר גרוניס סוכם שלא לשאול מועמדים על המוצא שלהם. בהמשך, בתקופת הנשיאות של הנשיאה מרים נאור, ובעקבות טענות שמיחזרו אירועים ישנים, קיימה הנשיאה פגישה עם הפסיכולוגים בה חזרה על סיכום זה".

לדברי הנהלת בתי המשפט, "כל המידע המפורט לעיל נמסר לח"כ נורית קורן בפגישה עמה מיום 8.3.2016 בהשתתפות הנשיאה נאור ושרת המשפטים, איילת שקד. הנשיאה חזרה על הדברים בישיבת הוועדה לבחירת שופטים שהתקיימה ביום שלישי השבוע".