מיקרוסופט רוכשת את לינקדאין לפי שווי של 26.2 מיליארד דולר

לינקדאין תשמור על המותג, על עצמאותה ועל הצמרת הניהולית שלה, כשג'ף ווינר ימשיך בתפקידו כמנכ"ל החברה אך יעבוד מעתה תחת מנכ"ל מיקרוסופט סטיה נאדלה

לוגוים microsoft linkedin
לוגוים microsoft linkedin

מיקרוסופט חתמה על הסכם לרכישת לינקדאין תמורת 26.2 מיליארד דולר. מדובר ברכישה הגדולה ביותר שביצעה מיקרוסופט מעולם. מטרתו של המנכ"ל, סאטיה נאדלה, היא לחולל תמורה של ממש בחברה. מדובר בעסקת הטכנולוגיה הגדולה ביותר בעולם השנה.

מיקרוסופט - שהיתה חברת התוכנה הגדולה ביותר בעולם בראשית ימי המחשוב האישי - מתקשה למצוא אפיקי צמיחה בעידן הטלפונים החכמים. יריבות צעירות ממנה, כמו גוגל ואפל, עקפו אותה מבחינת הגידול בהכנסות ושווי השוק שלהן.

מנכ"ל החברה, נאדלה, שהתמנה לתפקיד בשנת 2014, פיתח אסטרטגיה חדשה שדוגלת במעבר ממיקוד מוחלט במוצרי החלונות המוכרים של החברה לאספקת תוכנות על מגוון של פלטפורמות ומכשירים.

רכישת לינקדאין תאפשר למיקרוסופט לשלב בין הרשת החברתית לעוזר הדיגיטלי החכם שלה - קורטנה, ולתוכנת ניהול קשרי הלקוחות שלה (CRM).

עד ההכרזה על העסקה, המחיר של מניית לינקדאין צנח השנה ב-40%. אנליסטים הביעו חשש שהצמיחה של החברה תואט וכי שירות המנויים שהיא מוכרת למגייסי כוח אדם פגיע למיתון כלכלי ברמה העולמית.

שתי החברות מתמודדות עם תחרותיות הולכת וגוברת בשוק התוכנות המקצועיות, בתקופה שבה חברות מנסות לשנות את האופן שבו אנשים מתקשרים זה עם זה במקום העבודה.

בנדיקט אוונס, שותף בקרן ההון סיכון אנדרסן הורוביץ, צייץ בטוויטר כי העסקה מהווה חלק מנסיונותיה של מיקרוסופט ליצור את "הרקמה המחברת עבור ארגונים". הוא אמר שיש צורך ב"הרבה תיקונים" בלינקדאין.

לפני העסקה, חלה ירידה של 14% במיזוגים ורכישות במגזר הטכנולוגי השנה, בהשוואה לשנה שעברה. אחת הסיבות היא הקשיים של חברות לגייס חוב כדי לממן את הרכישות.

אולם בשבועות האחרונים נחתם גל של עסקאות - לרבות הרכישה של חברת Blue Coat Systems על ידי סימנטק ב-4.5 מיליארד דולר וההשתלטות של Vista Equity Partner על ענקית האוטומציה בשיווק Marketo תמורת 1.8 מיליארד דולר. הנפילה שאירעה לאחרונה במחירי המניות הטכנולוגיות תוביל להגברת הקונסולידציה במגזר זה, כך אומרים אנליסטים. טוויטר ויאהו מהוות גם הן יעדי רכישה אפשריים, והמניות של טוויטר עלו אתמול עד 9%.

תמהיל הכנסות

מיקרוסופט שואפת לגוון את תמהיל ההכנסות שלה. תוכנת החלונות המוכרת כבר איננה מחזיקה במונופול שבו התאפיינה קודם לכן, והחברה לא הצליחה לתפוס נתח משמעותי בשוק הטלפונים החכמים, הנשלט על ידי אפל וגוגל.

אולם הרכישות שביצה מיקרוסופט בעבר - אשר כללו רכישה של סקייפ תמורת יותר מ-8 מיליארד דולר בשנת 2011 ורכישת יחידת מכשירי הטלפון של נוקיה תמורת 7.3 מיליארד דולר בשנת 2013, אינן מראות הצלחה רבה. בשנה שעברה, מחקה מיקרוסופט את רוב השווי של ההשקעה בנוקיה.

במחיר של 196 דולר למניה, ההצעה של מיקרוסופט משקפת פרמיה של 50% על מחיר הסגירה של לינקדאין ביום שישי וכוללת את המזומנים שברשות הרשת החברתית. מנכ"ל לינקדאין, ג'ף ויינר, יישאר בתפקידו, והמייסד ריד הופמן יישאר בתפקיד היו"ר.

החדשות הזניקו את מחיר המניה של לינקדאין ב-47%, ואילו המניה של מיקרוסופט ירדה ב-2% לאחר ההכרזה.

בהודעת דוא"ל ששלח לעובדי לינקדאין, נאדלה הבטיח כי החברה "תשמור על המותג הנפרד ועל העצמאות שלה, כמו גם על התרבות, הדומה מאוד לזו שלנו".