עוד עובדים זרים לענף הבנייה: ישראל ואוקראינה חתמו על הסכם

הסכמים דומים נחתמו כבר עם בולגריה, רומניה ומולדובה, לאור מצוקת העובדים הזרים בבנייה, ולאור העובדה שאשרות השהייה של הפועלים הסינים תמו ונכון לעכשיו לא ניתן לאפשר לעובדים סינים נוספים להגיע לישראל

פועלים באתר בנייה / צילום: תמר מצפי
פועלים באתר בנייה / צילום: תמר מצפי

ממשלת ישראל וממשלת אוקראינה חתמו בשבוע שעבר על הסכם בילטראלי בין המדינות שיאפשר את הגעתם של פועלי בניין אוקראינים לעבודה בישראל. ההסכם, שנחתם בקייב על ידי שר החוץ האוקראיני פאבלו קלימקין ושגריר ישראל באוקראינה, אלי בלוצרקובסקי, הוא תוצאה של משא ומתן שנוהל באופן אינטנסיבי במהלך השבועות האחרונים בו לקחו חלק גם משרד הפנים, רשות האוכלוסין וההגירה ומשרדי ממשלה נוספים. ההסכם, שמגיע לאחר הסכמים דומים שנחתמו עם בולגריה, רומניה ומולדובה, נעשה לאור מצוקת העובדים הזרים בבנייה, ולאור העובדה שאשרות השהייה של הפועלים הסינים תמו ונכון לעכשיו לא ניתן לאפשר לעובדים סינים נוספים להגיע לישראל.

נציין כי עד כה הגיעו ממדינות אירופה , איתן נחתם ההסכם הבילטראלי, כ-4,000 עובדים סך הכל, כ-2600 עובדים מתוכם השנה, וכעת מקווים בענף שההסכם החדש יכפיל את מספר העובדים. על פי גורמים המעורים בפרטי ההסכם שנחתם כעת עם אוקראינה, הסכם זה עשוי להוביל להגעתם של עוד כ-15 אלף עובדים מקצועיים לענף בישראל עד סוף השנה הבאה, זאת במידה והליכי המיון בארץ המוצא יבוצעו כמתוכנן. נציין שהאטרקטיביות של העובדים האוקראינים להגיע לעבוד בישראל נובעת בין היתר למצב התעסוקה הרעוע במדינת המוצא כאשר שיעור האבטלה במדינה המונה 45 מיליון איש עומד על כ-13% בעוד שיעור האבטלה בענף הבנייה במדינה נסק בשנים האחרונות והגיע אף לכ-40%.

 

"התאחדות בוני הארץ מברכת את ממשלת ישראל על ההגעה להסכמות וחתימת הסכם בילטרלי עם ממשלת אוקראינה, שיאפשר הבאתם של עובדים מקצועיים לענף הבנייה מאוקראינה לישראל", כך אמר היום רוני בריק, נשיא התאחדות בוני הארץ, "כפי שעשתה ההתאחדות בשנים האחרונות, במדינות שאיתן כבר נחתם הסכם בילטראלי, נתגייס מיידית לסייע במיון מקצועי של העובדים בארץ המוצא לצד צוותי ממשלת ישראל. ההתאחדות קוראת כבר מספר שנים לממשלה להרחיב את מעגל ההסכמים הבילטראליים בתחום זה, בשל המחסור החמור בכוח אדם מקצועי בענף הבנייה הישראלי, בדגש על עובדים בעבודות הרטובות האחראיים על בניית השלד, הטיח והריצוף".

במקביל לברכות, הוסיף בריק ואמר כי ההסכם עם אוקראינה שעתיד לאפשר הבאתם של אלפי עובדים, יכול לייתר את מאמצי הממשלה להבאת חברות בנייה זרות, מהלך שכזכור הקבלנים הישראליים מתנגדים לו נחרצות: "היות וממשלת ישראל מעריכה את פוטנציאל העובדים בתחום הבנייה שאותם ניתן יהיה להביא רק מאוקראינה בלבד לישראל בעשרות אלפי עובדים מקצועיים, הרי שהסכם זה ייתר לחלוטין את התוכנית שבוחנת הממשלה, להביא לישראל חברות בנייה זרות. חברות שהבאתן ארצה היתה פוגעת באופן קשה מאוד בענף הבניה המקומי, שמספק כיום עבודה לכרבע מיליון עובדים ישראלים".