גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לא מתאים לכם לשלם את ההשתתפות העצמית? פנו לביהמ"ש

מה המטרה של ההשתתפות העצמית בפוליסת הביטוח, מתי ניתן להימנע מלשלם כספים אלה, ואילו דרכים נוקטות חברות הביטוח כדי להגדיל את הסכום? ■ מדריכים בתחום

אינסטלציה/ צילום: צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
אינסטלציה/ צילום: צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

"השתתפות עצמית" (מוכר גם בשמו הלועזי "אקסס") הוא מונח המופיע ברוב פוליסות הביטוח כסכום מסוים שאותו צריך המבוטח לשלם כאשר חברת הביטוח משלמת לו תגמולי ביטוח. יוצא שדמי ההשתתפות העצמית מקוזזים מראש מסכום תגמולי הביטוח אשר משולם למבוטח. תכלית ההשתתפות העצמית היא לא לעודד תביעות מרובות, ולמנוע תשלום תביעות של מבוטחים שהן בעלות היקף נזק נמוך, ואשר מגיעות עד תקרת ההשתתפות העצמית הנקובה בפוליסה. האם בכל מקרה ישלם המבוטח דמי השתתפות עצמית? בתי המשפט דנו במקרים שבהם ניסו מבוטחים להתנער מתשלום זה.

באחד הימים הוגשה תביעת צד שלישי נגד ב', בגין נזקי תאונת דרכים שבה היה מעורב. חברת הביטוח אשר ביטחה אותו במועד התאונה העמידה לטובתו ייצוג משפטי וטיפלה בתביעה שהוגשה כנגדו וכנגדה. בית המשפט דחה את התביעה נגד ב', והצדדים האחרים לתיק חוייבו לשלם ל-ב' ולחברת הביטוח הוצאות משפט.

בפוליסת הביטוח שהייתה ל-ב' במועד התאונה, בפרק "אחריות כלפי צד שלישי", צוין כי סכום ההשתתפות העצמית יחול גם על תשלום הוצאות שהוצאו על-ידי המבטחת בגין טיפול בתביעה, לרבות שכר-טרחת עורכי דין והוצאות אחרות, אף אם לא שולמו פיצויים כלשהם למבוטח. לכן טענה חברת הביטוח כי היא זכאית להשתתפות המבקש בהוצאות שנשאה בהן בעבורו, כגון העסקת עורכי דין על-מנת להגן עליו במשפט, מינוי שמאים והשגת תחשיבי נזק. הואיל ו-ב' לא נענה לבקשתה, הגישה חברת הביטוח תביעה לבית המשפט לתשלום סכום ההשתתפות העצמית. חברת הביטוח טענה כי חובתו של ב' לשלם את דמי ההשתתפות העצמית אינה פוקעת רק משום כך שהתביעה שהוגשה כנגדו על-ידי הצד השלישי נדחתה בסופו של דבר.

בעקבות כך הגיש ב' התנגדות לדרישה של חברת הביטוח. ב' הודה כי אכן הוגש בשמו כתב הגנה, התנהל דיון ואף הושגה התוצאה שביקש (דחיית תביעתו של הצד השלישי), אך עם זאת טען כי הוא אינו חייב בתשלום סכום השתתפות העצמית לחברת הביטוח. לחלופין, דרש ב' לקזז את הסכום שנפסק לטובת חברת הביטוח בתביעת הצד השלישי מדמי ההשתתפות העצמית.

עוד הוא טען כי לפי חוק החוזים (חלק כללי), תשל"ג-1973 ("חוק החוזים"), וחוק חוזה הביטוח, תשמ"א-1981 ("חוק חוזה הביטוח"), הפרשנות המילולית של הגדרת ההשתתפות העצמית תומכת בכך שיש צורך שישולמו תגמולי ביטוח בתביעה. כלומר לגירסתו, כאשר נדחית התביעה ולא שולמו תגמולי ביטוח למבוטח - אין למבוטח חובת תשלום השתתפות עצמית כלפי המבטחת. נוסף על כך טען ב' כי המשיבה נהגה בחוסר תום-לב ובחוסר הגינות כלפיו, כדי לגבות ממנו סכום לא סביר שהיה ניתן להקטין את גובהו, ולא פעלה לצמצם את הנזק. האם המבוטח חב בתשלום דמי השתתפות עצמית למבטחת?

בית המשפט ציין כי סעיף 66 לחוק חוזה הביטוח קובע כי "ביטוח אחריות (צד שלישי) מכסה גם הוצאות משפט סבירות שעל המבוטח לשאת בשל חבותו, והוא אף מעל לסכום הביטוח". חוק חוזה ביטוח נועד להרחיב את הכיסוי הביטוחי ולכלול בו גם "הוצאות דין וטורח", אך עם זאת, על המבוטח לפעול להקטנת נזקו ונזקה של המבטחת. בית המשפט ציין פסקי דין קודמים שבהם נקבע כי החובה מצד המבוטח להקטין את הנזק כוללת בתוכה גם נשיאה בהוצאות משפט. ההוצאות שהוציאה חברת הביטוח בתביעת הצד השלישי לצורך הגנה על ב' הן הוצאות שהיה על ב' להוציא, אך המבטחת שיפתה אותו בגינן.

נקבע כי הואיל וחברת הביטוח קיימה את חובתה בכך שנשאה ב"הוצאות הדין והטורח" שנגרמו, (גם אם שולמו על-ידה ישירות לעורכי הדין שנשכרו על-ידה להגן על ב'), יש לראותה כמי ששיפתה את ב', ועל כן הוא מחויב לשלם לה את דמי ההשתתפות העצמית לפי הפוליסה אשר הייתה ברשותו במועד התאונה.

"פרשנות מאולצת ובעייתית"

א' הוא בעלים של עסק למכירת טבק אשר מבוטח בביטוח מבנה ותכולה וכולל, בין היתר, כיסוי ביטוחי מפני נזקי מים. באחד הבקרים, כאשר הגיע א' לבית העסק, גילה כי הרצפה מוצפת במים אשר נזלו מצינור גמיש שנותק ממיכל ההדחה בשירותים. בעקבות כך נגרמו ל-א' נזקים למבנה, למלאי ולציוד שהיה ברשותו. לאחר ש-א' הודיע לסוכן הביטוח על קרות המקרה, שלחה חברת הביטוח שמאי מטעמה על-מנת להעריך את סך הנזקים.

בהתבסס על חוות-דעת השמאי, דחתה חברת הביטוח את תביעתו של א', בטענה כי סך הנזק נמוך כך שהוא בגבולות ההשתתפות העצמית - ולכן אינה צריכה לפצותו. לטענתה, ההשתתפות העצמית בפוליסה חלה על כל פרקי הפוליסה, ולכן במקרה של נזקים נפרדים למבנה, לציוד או למלאי הנובעים מאותו אירוע ביטוחי, ישולמו דמי השתתפות עצמית בגין כל אחד מהנזקים. האם צדקה חברת הביטוח, כאשר דחתה את תביעתו של א'? האם חברת הביטוח יכולה לחייב את המבוטח לשלם דמי השתתפות עצמית יותר מפעם אחת בגין אותו אירוע תאונתי?

בעקבות הודעת הדחייה הגיש א' תביעה לבית המשפט. הוא ציין כי הפרשנות שאותה מבקשת חברת הביטוח ליישם בסעיף ההשתתפות העצמית בפוליסה היא פרשנות מאולצת ובעייתית, שלפיה במקרה של נזקים נפרדים למבנה, לציוד או למלאי הנובעים מאותו אירוע ביטוחי, ישולמו דמי השתתפות עצמית בגין כל אחד מהנזקים בנפרד.

בית המשפט הדגיש כי מעיון בפוליסה נראה כי הכיסויים הביטוחיים למבנה, לציוד או למלאי, נכללים באותו פרק - ולא כל נזק בפרק נפרד, כפי שטענה חברת הביטוח. נוסף על כך ציין בית המשפט כי חובתה של חברת הביטוח לציין באופן מפורש וברור את אופן חיוב המבוטח בדמי השתתפות עצמית, ואת דרך החישוב של דמי ההשתתפות העצמית אשר ישולמו לחברת הביטוח במקרה של נזקים נפרדים הנובעים מאותו אירוע ביטוחי.

גם אם היו מכירים בפרשנות המוצעת על-ידי חברת הביטוח, אשר מאפשרת לכאורה גביית דמי השתתפות עצמית יותר מפעם אחת בגין אותו אירוע ביטוחי, עדיין אין זו הפרשנות היחידה האפשרית מלשון הסעיף. בית המשפט ציין את כלל ה"פרשנות נגד המנסח", וקבע כי בנסיבות העניין, הפרשנות הסבירה של הוראת הסעיף היא זו שקובעת כי במקרה שבו נגרמו נזקים במסגרת אירוע אחד הנוגעים לכיסויים המצוינים באותו פרק בפוליסה, יופחתו דמי ההשתתפות העצמית מתגמולי הביטוח פעם אחת בלבד.

במקרים שבהם תנאי מסוים בפוליסה מנוסח באופן הניתן לשני פירושים סבירים, יש לפרשו נגד חברת הביטוח שהיא המנסחת של החוזה ולטובת המבוטח. בית המשפט יוצא מנקודת הנחה כי לחברת הביטוח יש את כל הכלים לנסח את הניסוח הנוח והטוב ביותר בעבורה, לעומת המבוטח, שלא זו בלבד שלא היה מעורב בניסוח הפוליסה, אלא שבדרך-כלל אין לו גם מיומנות מקצועית לכך.

לסיכום, לצד ההיבטים החיוביים העומדים בבסיס חובת תשלום ההשתתפות העצמית (מניעת ריבוי תביעות בסכומים נמוכים, קבלת אחריות על אירוע הביטוח ומניעת התחושה כי "ממילא חברת הביטוח תשלם הכול"), מתעוררות שאלות בדבר חבות התשלום, כגון מספר אירועי ביטוח הנובעים מאותו אירוע, או פשרה שהושגה בין הצדדים או דחיית התביעה כנגד המבוטח.

נציין כי בתקנות הפוליסה לרכב פרטי ומסחרי עד 3.5 טון נקבע במפורש כי במקרה של אובדן גמור לרכב ("טוטאל לוס") פטור המבוטח מתשלום דמי השתתפות עצמית (למעט חריג בדבר פגיעה בצד שלישי, ובמקרה כזה משולמים דמי השתתפות עצמית אך ורק בגין הנזק לצד השלישי). מומלץ לפיכך להיוועץ בגורם מקצועי אשר בקי ברזי התחום, כבר בשלב המקדמי לפני רכישת הפוליסה, וכמובן בעת קרות מקרה הביטוח וקבלת הדרישה לתשלום דמי ההשתתפות העצמית.

■ הכותב הוא מומחה בביטוח ונזיקין, הבעלים של משרד עורכי דין ג'ון גבע ומשמש, בין היתר, כיועץ המשפטי לחברי לשכת סוכני הביטוח. 

עוד כתבות

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

פעם הוא היה סגן שר ההגנה של איראן, עכשיו הוא מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים יוסי ושלומי אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק לבעלי המניות מהציבור בסכום הנע בין 146-232 מיליון שקל

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס