שת"פ ייחודי: מורי ארקין והפניקס ישקיעו 60 מ' ד' בביומד

המיזם ישקיע בעיקר בחברות ישראליות, אך אינו מוגבל לכך  ■רוב ההשקעות יהיו בחברות בשלבים מוקדמים

מורי ארקין / צילום: תמר מצפי
מורי ארקין / צילום: תמר מצפי

קבוצת ביטוח הפניקס וארקין אחזקות, חברת ההשקעות בפארמה וביוטק של מורי ארקין, מקימות יחד קרן של 60 מיליון דולר להשקעה בחברות פארמה וביוטק. מדובר בשותפות פיננסית כמעט שווה (49% לפניקס ו-51% לארקין אחזקות), שבה ארקין אחזקות תהיה הגורם המקצועי. ההסכם כולל אופציה להרחבת הסכום בעתיד.

זהו מודל ייחודי של השקעה של גורם מוסדי ישראלי בתחום הביומד יחד עם חברה מומחית בתחום. גורמים מוסדיים בישראל מעוניינים היום להיחשף לתעשיית הביומד שהניבה תשואות מרשימות ביותר האחרונות, אך הם חשים לעתים קרובות כי אין להם את המומחיות הדרושה כדי לברור את החברות הנכונות בתחום, בעיקר כאשר מדובר בחברות בשלבים מוקדמים. המוסדיים משקיעים לרוב באמצעות קרנות הון סיכון.

המודל הנוכחי מאפשר לפניקס לתפוס עמדה ייחודית בסקטור עם השקעה בחברות מוקדמות (זהו השלב שבו נצבר רוב הערך בחברות המצליחות), אך מבלי להצטרך לבנות בתוך הבית את המומחיות בתחום.

מהפניקס נמסר כי: "המודל הנוכחי מאפשר שותפות בהתאמת אינטרסים גבוהה. ברוב ההשקעות של גורמים כמונו בקרנות הון סיכון, המוסדיים הם המשקיע ואילו הקרן היא רק המנהלת. במודל הנוכחי, שני הצדדים מושקעים גם כספית כמעט באותה המידה".

ההשקעה היא גבוהה יחסית לסכומים שהקצתה עד כה הפניקס לחברות פרטיות בתחום הפארמה. רועי יקיר, מנכ"ל הפניקס השקעות ופיננסים, אמר כי: "אנו מאמינים שהניסיון והמוניטין הרב שהצטברו בארקין אחזקות בשנים האחרונות כמשקיע מתמחה בתחום הפארמה יסייעו לנו להגדיל את חשיפתנו לתחום בפרופיל תשואה-סיכון אטרקטיבי". מטעם הפניקס הוביל את ההשקעה אלעד גבעוני, מנהל מחלקת קרנות השקעה.

ארקין אחזקות, המנוהלת על ידי ניר ארקין, הינה גוף מוביל בישראל בהשקעות במדעי החיים. הקבוצה, אותה ייסד מורי ארקין, לשעבר מנכ"ל וממשפחת מייסדי חברת אגיס שנמכרה לפריגו במעל 800 מיליון דולר, מבצעת בשנים האחרונות השקעות אסטרטגיות בחברות פרטיות בתחום הפארמה. בין היתר השקיעה בחברת הטיפול בסרטן סיקאם (cCAM), אשר נמכרה ביולי 2015 לחברת מרק העולמית בעסקה בהיקף של עד כ-600 מיליון דולר. השקעות נוספות הן למשל מטבומד, Urogen ו-Quiet Therapeutics, ביוסייט ואחרות.

ד"ר פיני אורבך, המנהל את השקעות הפארמה עבור קבוצת ארקין וינהל את ההשקעות גם עבור המיזם הנוכחי, מסביר כי השותפות מהווה הזדמנות למנף את הידע והמומחיות של החברה להשקעות גדולות יותר, המאפשרות לתפוס עמדת שליטה טובה יותר בחברות ולתמוך בהשקעה בחברות הצעירות עד שלבים מתקדמים יותר.

"היו גורמים נוספים שהתעניינו בהשקעה איתנו, אך אנחנו חושבים ששותפות עם גוף כמו הפניקס נותנת לנו את כל היכולות ועונה על כל הצרכים שלנו, ומעורבות של יותר גורמים הייתה יכולה להפוך את זה לגוף מידי מורכב", אמר אורבך.

על פי ההסכם, מעתה כל ההשקעות של ארקין אחזקות בתחום הביופארמה יבוצעו דרך השותפות הזו. השותפות לא תשקיע בחברות שארקין אחזקות כבר השקיעה בהן בעבר, אולם ארקין תוכל להמשיך לתמוך בחברות הללו בעצמה.

המודל הנוכחי מזכיר את הפעילות בתחום המכשור הרפואי של מגדל עם קרן אקסלמד שמנוהלת על ידי ד"ר אורי גייגר, וגם בה מורי ארקין הוא שותף מוביל.

המיזם הנוכחי ישקיע בעיקר בחברות ישראליות, אך אינו מוגבל לכך. רוב ההשקעות יהיו בחברות בשלבים מוקדמים.

מורי ארקין, יו"ר ומייסד ארקין אחזקות, מסר: "אנו שמחים מאוד על שיתוף הפעולה עם הפניקס, בין הגופים המוסדיים הגדולים בישראל, ורואים בה שותף פיננסי ואסטרטגי מן המעלה הראשונה. הפלטפורמה המשותפת שיצרנו מהווה אבן דרך חשובה בהרחבת פעילות הפארמה של קבוצת ארקין".