הערכות: משקיעים זרים מקטינים את חשיפתם לשקל

התגברות ההסתברות להורדת ריבית וצעדי הרחבה מוניטרית אחרים של בנק ישראל גורמים לזרים למכור שקלים ■ הזרים פעילים במסחר בזירות המט"ח באמצעות שוק הנגזרים ■ מדריך אופציות

200 שקל / צילום: שאטרסטוק
200 שקל / צילום: שאטרסטוק

משקיעים זרים מקטינים את החשיפה שלהם לשקל על רקע ההרעה בנתוני המקרו של המשק והתגברות ההסתברות להורדת ריבית וצעדי הרחבה מוניטרית אחרים של בנק ישראל, כך מעריכים פעילים מרכזיים בשוק המט"ח. לדברי אותם פעילים, הולכים מתרבים הסימנים לכך שהקטנת החשיפה היא שינוי במגמה שאפיינה את פעילותם של המשקיעים הזרים מתחילת השנה.

המשקיעים הזרים פעילים במסחר בזירות המט"ח באמצעות שוק הנגזרים, פעילות שאינה מחייבת תיעוד מלא במאזנים החשבונאיים. על פי הערכות, מחודש נובמבר 2015 עד לסוף אפריל הגדילו משקיעים זרים את החשיפה השקלית שלהם בסכום מצטבר של 10 מיליארד דולר. ואולם, החל מה-30 באפריל מורגשת הקטנה הדרגתית של פוזיציית הלונג על השקל. המגמות בשוק המט"ח מושפעות בעיקר מהמסחר במטבעות העיקריים הדולר והאירו, אולם במקרה הזה ישנו גם הסבר מקומי להתנהגות המשקיעים: נתוני הצמיחה המאכזבים של המשק ברבעון הראשון של השנה שפורסמו על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה באמצע מאי. למרות הנתונים, החליט בנק ישראל להותיר את הריבית בגובה 0.1%, למעשה ללא שינוי מאז מארס 2015.

אמנם צמצום פוזיציית הלונג החל כמה ימים לפני הודעת הלמ"ס, אך ייתכן שלמשקיעים הזרים היו אינדיקציות מקדימות להתפתחויות הצפויות או שהירידות נבעו מגורמים אחרים.

השקל רשם בשבועיים האחרונים מהלך של התחזקות מול הדולר, לאחר שבמהלך חודש מאי נחלש השקל מול הדולר ב-3%, ובמונחי שער החליפין הנומינלי האפקטיבי הוא נחלש ב-1.6%. ב-12 החודשים האחרונים נרשם ייסוף של 3.3% בשער החליפין הנומינלי האפקטיבי.

שער הדולר בחצי השנה האחרונה
 שער הדולר בחצי השנה האחרונה