דלק וסופרגז זכו יסבו בתי החולים הממשלתיים לגז טבעי

המעבר לגז טבעי צפוי לחסוך כ-60 מיליון שקל. בית החולים תל השומר למשל יחסוך כ-8 מיליון שקל בשנה, ויתר בתי החולים 2-3 מיליון שקל בשנה

בית חולים תל השומר / צילום: תמר מצפי
בית חולים תל השומר / צילום: תמר מצפי

קבוצת דלק של יצחק תשובה וחברת סופרגז של עזריאלי זכו במכרז להסבת בתי החולים הממשלתיים לגז טבעי - כך נודע ל"גלובס". מדובר במכרז להסבת 13 בתי חולים - 11 כלליים ושניים פסיכיאטריים. דלק, יחד עם חברת ברן, תסב שישה בתי חולים, וסופרגז יחד עם לודן תסב שבעה אחרים. החברות יהיו גם אחראיות לספק לבתי החולים גז טבעי לחמש שנים. הצעות החברות היו נמוכות בעשרות אחוזים מכפי שצפה משרד הבריאות.

למכרז ניגשו שתי חברות נוספות, דורגז ועושרד של עופר עיני ושרגא ברוש. צריכת האנרגיה של כל בתי החולים מסתכמת ב-150 עד 200 מיליון שקל בשנה והמעבר לגז טבעי צפוי לחסוך כ-60 מיליון שקל. בית החולים תל השומר למשל יחסוך כ-8 מיליון שקל בשנה, ויתר בתי החולים 2-3 מיליון שקל בשנה.

הגז הטבעי אמור לשמש את בתי החולים למטבחים, סניטציה וחימום.

בעוד שמשרד הבריאות העריך את עלות הסבת בתי החולים ביותר מ-60 מיליון שקל בשנה, הצעת שתי החברות עבור ההסבה הסתכמה בפחות מ-30 מיליון שקל. בכיר מאחת מהחברות המתחרות האשים את דלק וסופרגז ב"דאמפינג" וטען כי הן לא יוכלו לעמוד בהצעתן. עבור הגז הטבעי הציעו החברות גם כן מחיר נמוך יחסית של פחות מ-5.5 דולר ליחידת אנרגיה mmbtu. סך הכל שווי הגז מוערך ב-60 מיליון שקל עבור חמש שנים.

אייל חנקין, מנכ"ל סופרגז, אמר היום כי "מדובר בבשורה מצוינת למשק האנרגיה הישראלי. זהו צעד משמעותי נוסף במעבר של השוק לשימוש בגז טבעי. אנו שמחים על הזכייה ומסתכלים קדימה בציפייה לשיתוף פעולה מלא עם בתי החולים ביישום והטמעה של המעבר לגז טבעי".

ענת קליין, ראש מחלקת האנרגיה במשרד עורכי הדין GKH, שכתבה את המכרז יחד עם משרד הלווי דוויק בניהולו של ארנון רונד אמרה כי "בעיתוי זה, שיש האטה בהטמעת גז טבעי במשק לאור צניחת מחיר הנפט והסבך הרגולטורי, המכרז של משרד הבריאות הוא מבורך". היא הוסיפה, "יחד עם זאת, יש לוודא שחברות חלוקת הגז מצליחת להגיע עם הצנרת לבתי החולים בלוחות זמנים סבירים".