ניסוי מוצלח לסטארט-אפ Valcare Medical שפעיל בתחום הלב

החברה מטפלת במסתם הלב המיטראלי ללא צורך בניתוח לב - אחד התחומים הבולטים בשוק המכשור הרפואי

חברת ואלקר (Valcare Medical), בשליטת קרן אקסלמד, השלימה בהצלחה מספר פרוצדורות לתיקון מסתם הלב המיטראלי באופן זעיר-פולשני, ללא צורך בניתוח לב.

שוק התיקון או ההחלפה של המסתם המיטראלי ללא ניתוח, נחשב לאחד התחומים החמים ביותר בסקטור המכשור הרפואי. השוק מוערך בכ-5 מיליארד דולר, וכל החברות המובילות בתחום המכשור הרפואי לקרדיולוגיה הגדירו אותו כתחום יעד משמעותי. ב-2015 כמעט נרכשה חברה ישראלית אחרת בתחום, Valtech, ב-857 מיליון דולר (מהם 360 מיליון דולר מיידית ובמניות). בסופו של דבר העסקה בוטלה, אך ההיקף המיועד שלה יכול לרמוז על האטרקטיביות של התחום.

טבעת נוקשה

המוצר של Valcare הוא טבעת נוקשה בצורת D, שמחקה באופן מלא את צורת המסתם, ומערכת ייחודית המאפשרת להחליף בין המסתם לבין הטבעת בצנתור. במסגרת סדרת הפרוצדורות, נרשמה הצלחה בהחדרת הטבעת באמצעות צנתר למקום הנכון וחיבורה לרקמה, במערכת ייעודית של קרסים.

פרופ' עמית שגב מנהל המערך הקרדיולוגי במרכז הרפואי שיבא ופרופ' אהוד רענני, מנהל מערך ניתוחי הלב, אשר השתתפו בביצועה של אחת מהפרוצדורות, מסרו: "הפרוצדורה בוצעה בחולה בסיכון ניתוחי גבוה, באופן זעיר-פולשני ובזמן קצר יחסית. באמצעות הטבעת הסגורה של וואלקר הצלחנו לתקן את המסתם המיטראלי של החולה ולהפחית משמעותית את הדליפה מן הלב, מרמה חמורה לרמה נמוכה". פרוצדורות נוספות בוצעו בשערי צדק ובבית החולים של אוניברסיטת פדובה באיטליה.

וואלקר הוקמה בשנת 2012 על ידי קרן אקסלמד (75%), בהובלת אורי גייגר, מורי ארקין וקבוצת מגדל. עד היום השקיעה אקסלמד כ- 16 מיליון דולר בוואלקר. החברה הוקמה במסגרת מודל ה"חדשנות מכוונת מטרה" של הקרן. במודל זה מזהה אקסלמד צורך משמעותי בשוק, מחפשת בכל העולם טכנולוגיה שיכולה לענות עליו, ולאחר מכן מקימה סביבה חברה. גישה זו היא חדשנית (אך תופסת תאוצה) בקרב חברות השקעה וקרנות הון סיכון. עד היום היו הקרנות לרוב נפגשות עם חברות קיימות הכוללות כבר את הטכנולוגיה והצוות ומתוכן בוחרות את ההשקעות.

לצד ההתקדמות הקלינית בניסוי, הודיעה ואלקר על הרחבת צוות ההנהלה ועל מינוי שוקי פורת למנכ"ל. פורת כיהן עד לאחרונה כנשיא ומנכ"ל Keystone Heart. בעבר הוא שימש כמנהל ב-Biosense Webster, חברה בת של ג'ונסון אנד ג'ונסון.

"אנו נרגשים"

אורי גייגר, שותף מנהל בקרן אקסלמד ויו"ר דירקטוריון וואלקר, מסר: "אנו נרגשים מהשלמתן המוצלחת של ההשתלות הראשונות ועל הצטרפותו של שוקי פורת כמנכ"ל החברה, אשר יוביל את המשך הפיתוח הקליני והמסחור של המוצר בשוק הקיים ולאינדיקציות חדשות. הטכנולוגיה החדשנית עשויה לשמש בסיס גם לפיתוחים נוספים, למשל לפתרון למסתם התלת-צניפי, בעיה נוספת שהינה נפוצה ביותר. בנוסף, נבחן שימוש בטבעת כעוגן לתמיכה בתותב של המסתם המיטראלי".