אנגלית זה למתבדלים: "שפת האיחוד צריכה להיות צרפתית"

עם עזיבת בריטניה, תהיה האנגלית שפתן הרשמית של שתי מדינות בלבד באיחוד האירופי, עם 5 מיליון תושבים בלבד מתוך 500 מיליון תושבי האיחוד כולו ■ בצרפת מזהים הזדמנות

מגדל אייפל מואר בצבעי דגל צרפת/ צילום:רויטרס
מגדל אייפל מואר בצבעי דגל צרפת/ צילום:רויטרס

האם הברקזיט עלול לבשר את הפיכת הצרפתית לשפה העל-לאומית הדומיננטית באיחוד האירופי במקומה של האנגלית? השבוע כבר תהו פוליטיקאים צרפתים בקול רם אם פרישת בריטניה מהאיחוד האירופי עשויה ליצור סוף סוף את ההזדמנות להפוך את הצרפתית לשפה הרשמית העיקרית של האיחוד.

"האנגלית אינה יכולה עוד להיות שפת העבודה השלישית של הפרלמנט האירופי", צייץ ז'אן-לוק מלנשון, פוליטיקאי שמאלני שמכהן כחבר בפרלמנט האירופי ומשתתף במרוץ לנשיאות צרפת. רובר מנאר, ראש עיריית בזייר בדרום צרפת, הצהיר כי "לשפה האנגלית אין שום לגיטימיות בבריסל".

דיפלומטים באיחוד האירופי כבר אומרים - חצי ברצינות וחצי בהלצה - כי נשיא נציבות האיחוד האירופי ז'אן-קלוד יונקר, ישתמש מעתה רק בצרפתית ובגרמנית בנאומיו ובתדרוכים לעיתונות. הצרפתים ממורמרים זה זמן רב ששפתה של מדינה שהצטרפה באיחור לאיחוד האירופי ושתמיד התייחסה בספקנות למוסדות האיחוד, היא השפה הדומיננטית בפעילות היומיומית של מוסדות האיחוד.

רק אירלנד ומלטה

האנגלית ביססה בהדרגה את עצמה כאמצעי התקשורת העיקרי בין פקידי הביורוקרטיה האירופית שאינם חולקים שפה משותפת. תהליך זה הואץ בעקבות התרחבות האיחוד למזרח אירופה ב-2004. אזרחי המדינות החדשות שהצטרפו לאיחוד, ושהתמנו לתפקיד עובדי ציבור בבריסל, דיברו אנגלית ולא צרפתית.

ואכן, יותר מ-51% מאזרחי האיחוד האירופי ובריטניה דוברים אנגלית כשפה ראשונה או שנייה, לעומת 32% דוברי גרמנית ו-26% דוברי צרפתית.

אם הברקזיט ייצא אל הפועל, תהיה האנגלית שפתן הרשמית של שתי מדינות בלבד באיחוד האירופי - אירלנד ומלטה - ש-5 מיליון תושביהן מהווים חלקיק זעיר מ-500 מיליון תושבי האיחוד. מחנה המתנגדים לאנגלית תוהה כיצד ייתכן ששפה שבה מדבר פחות מ-1% של אוכלוסיית האיחוד יכולה להישאר השפה העל-לאומית של האיחוד.

באיחוד האירופי יש 24 שפות, ולכולן מעמד שווה בארגון. שפות העבודה "הלא-רשמיות" של האיחוד הן שפותיהן של שלוש החברות הגדולות ביותר בו: אנגלית, צרפתית וגרמנית. כל מי שמגיש מועמדות לתפקיד עובד ציבור באיחוד חייב לדבר אחת משלוש שפות אלה, ולהוכיח ידע מעמיק באחת מ-24 השפות הרשמיות של האיחוד. הצפי לפרישת בריטניה מהאיחוד עלול להגביר את הלחץ על הגוף המגייס עובדים לארגוני האיחוד האירופי, EPSO, להסיר את האנגלית מרשימת שלוש שפות החובה.