רשמית: השליטה ברשת מגה הועברה ליינות ביתן

נחום ביתן: "מאחל לעובדי מגה שנמשיך לשתף פעולה" ■ ניסנקורן: "מגה תהיה חברה מצליחה - זו התחייבות אישית שלי" ■ הנאמנים: "מעבירים את המושכות של מגה לידיים מצוינות"

יינות ביתן רכשה את רשת מגה / צילום: אביב חופי
יינות ביתן רכשה את רשת מגה / צילום: אביב חופי

אחרי סאגה של כחצי שנה הושלמה עסקת מגה, ומפתחות הרשת הועברו לבעליה החדש, נחום ביתן, בעלי רשת יינות ביתן. הטקס התקיים היום (ה') במשרדי מגה בראש-העין.

ביתן, ששמר על שתיקה לכל הליך הרכישה, לא הרבה במילים גם במעמד הטקס. ביתן השמיע שורה של תודות "לבורא עולם שמימן לנו את כל העסקה", לרעייתו, לבני משפחתו, לצוות המלווה אותו, לנאמנים ש"דחפו את העסקה" ולעובדי מגה. ביתן גם איחל לעובדי מגה "שנמשיך לשתף פעולה".

ביתן לא ענה לשאלות האם ישמור על מחירים נמוכים והאם ירכוש סחורה מחברת ביכורי השדה, בהמשך למה שקבעה רשות ההגבלים העסקיים. עוד נודע כי בינתיים ביתן שומר על סניפי הרשת בשם מגה, ולא מאחד בינם לבין סניפי יינות ביתן. 

ניסנקורן: מחויב להצלחת מגה

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, שהיה שותף מלא לעסקה, בירך עליה והביע התחייבות אישית "שמגה תהיה חברה מצליחה. העובדים, הוועד וההסתדרות מחויבים לכך, ונעשה הכול שזה יקרה. זו התחייבות אישית שלי", אמר.

לדבריו, "מגה היא חברה מפוארת עם עובדים מסורים, שנקלעה - שלא באשמת העובדים - למערבולת שהיה קשה להוציא אותה ממנה. הנאמנים עשו פה עבודה מדהימה להצלת החברה, דאגו לשכר ראוי לעובדים, ותחת מעטה לחצים ודיסאינפורמציה - הובילו את מגה למיקסום תנאי הרכישה".

ניסנקורן עקץ בעקיפין את רמי לוי, שעל אף הצעה כספית גבוהה מזו של יינות ביתן, לא קיבל גיבוי לביצוע העסקה - הן מההסתדרות, הן מהנאמנים והן מהממונה על ההגבלים העסקיים. לדברי ניסנקורן, "אנחנו חשבנו והאמנו בקבוצת ביתן מתחילת הדרך, כי שמו של אדם הולך לפניו, ושמו של נחום הולך לפניו כמעסיק הגון". בכך הוא שלח אולי עקיצה ללוי, שבשנה האחרונה התמודד עם טענות קשות מצד עובדיו על תנאי העבודה ברשת.

"כשמגיעים להסכם, צריך לדעת ששני הצדדים מקיימים את הדברים, ונדרשת הרבה הגינות", אמר ניסנקורן. "צריך שיהיה בעלים שיראה את הרצון להצליח ולהרוויח, אבל יידע שצריך לדאוג לעובדים. העובדים חיו תקופה ארוכה בחוסר ודאות, ויתרו על שכר בכל תקופת ההבראה והסכימו לתהליכי התייעלות להצלת החברה. הם אלה שהיו אחראים לפדיון, ועמדו בזה הצלחה. הרשת עברה לרווח תפעולי, והעובדים הם לא נטל אלא נכס אדיר לחברה, והם ימשיכו להיות. זה יום של חג שבו אנחנו מצילים את מגה". 

הנאמנים: שמחים שהצלחנו למכור כמקשה אחת

עו"ד אמיר ברטוב, שדיבר בשם הנאמנים, אמר כי "מגה נכנסת למשפחה חמה חדשה אחרי תקופת מוגדרת ומאתגרת שהצריכה החלטות אמיצות, עמידה איתנה על עקרונות הנאמנים ושיתוף-פעולה מצד כל הגורמים המנהלים, העובדים והספקים - ואלה נשאו פרי, והצלחנו".

לדברי עו"ד ברטוב, "היום הזה מלווה בתחושה אמביוולנטית. מצד אחד, אנחנו שמחים שהגענו לרגע ומעבירים את המושכות של מגה לידיים טובות ומצוינות של נחום ביתן והצוות. נהנינו לנהל משא-ומתן ולבצע את העסקה איתו, ראינו נחישות וענייניות ורצון ואמונה לכך שהוא יכול להצעיד את מגה עתיד טוב ומשותף עם יינות ביתן. ההסכם טוב לעובדים וללקוחות וליתר הגורמים.

"מצד שני, אנחנו נפרדים מחברה שהיינו בה יום ולילה במשך חצי שנה אינטנסיבית, ראינו כמה זה מורכב שהמלפפון יגיע לסניף וישכב במקום הנכון, שהוא לא מקומט לצד העגבנייה, עם המחיר הנכון במבצע נכון ובלי תקלות בדרך עם כמות נכונה - מה שנראה טריוויאלי לכל צרכן הוא מורכב ומסובך ולא יכול לקרות בלי עובדים טובים ומסורים כמו שיש במגה.

"אנו שמחים שהצלחנו, יחד עם העובדים, להשאיר את מגה על רגליה ולהימכר כמקשה אחת עם הסכם קיבוצי ותנאים טובים. אני בטוח שיהיה שיתוף-פעולה טוב בין העובדים והבעלים החדש, ובטוח שהחברה תצליח בענף התחרותי שהיא צריכה להילחם בו".

עו"ד ברטוב הוסיף כי "מגה התחילה את דרכה לפני 84 שנים בהחלטת דוד בן-גוריון, אז יו"ר ההסתדרות, להקים קואופרציה של חנויות. זו חברה עם ידע מדהים והיסטוריה לאורך חיי המדינה ולפני הקמתה, שניכרים גם כיום באופן המחויבות של העובדים ובמותג של מגה. שילוב הרשת עם רשת חדשה שנבנתה ב-10 שנים האחרונות על-ידי משפחת ביתן יהיה שילוב מנצח לרשת מובילה בישראל.

"ראינו שההסתדרות יודעת להיות גמישה ולעמוד על תנאי העובדים במקום שצריך. הצוות ברשות גבי טרבלסי הביאו את החברה לרווחיות בניגוד לכל ההערכות, וזה נתן כוח לנהל משא-ומתן טוב, ולא להקדים מדי את הליך המכירה עד למציאת הרוכש הראוי ובמחיר הראוי לרשת מגה". 

הכנ"ר: " צריך לומר שהחיינו" 

כונס הנכסים הראשי, פרופ' דוד האן, לא הסתיר את התרגשותו ואמר: "על פניו אפשר לשאול למה שרשות מינהלית תגיע לאירוע עסקי, אבל יש כאן אירוע משמעותי. להציל חברה בקשיים זה אתגר קשה, לא דבר של מה בכך. צריך לשנס מתניים.

"בתחילת הדרך הקושי היה שכולם היו בחשדנות וחוסר אמון, ולאורך התהליך היה צריך להפיג ולייצר אמון להתגייסות למטרה משותפת, להציל עסק ומקומות עבודה, לשמור על אספקה ללקוחות וקשרי מסחר ולנושים. תפקידנו הוא לפקח מלמעלה על תקינות ההליכים, למרות שבסוף הדברים נחתכים על-ידי בית המשפט".

לדברי האן, "באתי בעיקר כדי להכיר בטוב ולהגיד תודה למי שראוי לכך - לנאמנים, להסתדרות, להנהלת מגה ולעובדים. כולם נרתמו והבינו את צו השעה. אני לא מחלק ציון של המשמעויות מבחינת השוק הקמעונאי, אבל צריך לומר שהחיינו על הצלת עסק בישראל". 

יו"ר הוועד: נטפל בכל העובדים 

אלי אייל, יו"ר ועד עובדי מגה, הביע גם הוא את תמיכתו בנחום ביתן ואמר: "בערב שבת לפני חודש וחצי הגענו להסכם. נחום הוא היחידי שנתן לנו הסכם קיבוצי והסכים 'לקנות' את העובדים בתנאים מלאים. הוא בא בידיים נקיות מההתחלה והלך איתנו יד ביד. אנחנו נתנו לו גיבוי מלא מהרגע הראשון.

"לחלק מהעובדים היה קשה, אבל אם לא היינו מקבלים החלטות כואבות לסגור סניפים ולהיפרד מעובדים, לא היינו עומדים פה היום. נדרשת סבלנות, ואנחנו נטפל בכל העובדים. נחום רוצה לקנות עוד 400-500 'עובדים', הוא אמר את זה לי. אנחנו מברכים ומאחלים לייצב את הסירה של מגה".

לבסוף סיכמו הנאמנים ואמרו: "אנחנו שמחים שהצלחנו למכור את מגה כמקשה אחת. התחייבנו להסכם הקיבוצי שנשאר במלואו, וכולם אוכלים את הכובע, כי היו גורמים אינטרסנטיים שרצו שמגה תיפול, אבל לא נתנו לזה לקרות". 

עובדי מגה שנכחו היום בטקס העברת הבעלות לא הסתירו את התרגשותם. "הצילו לי את מקום העבודה", אמרה ל"גלובס" אחת מהן, כשדמעה זולגת על לחיה. "היינו במתח. אני עובדת תחזוקה, ופחדתי שלא אוכל למצוא עבודה חדשה בגילי. עכשיו ירדה לי אבן ענקית מהלב". 

ומה עם מכתבי הפיטורים?

נחום ביתן נראה כמושיע אמיתי עבור עובדי מגה, שנשאו אליו עיניים גאות. אולם האידיליה הזו לא גורפת ולא חלה על כולם: מוקדם יותר היום שיגר עובד של מגה מכתב למערכת "גלובס", בו הוא מלין כי עובדים שלא רוצים לעבוד תחת הנהלת יינות ביתן נדרשים להתייצב לעבודה ממחר, משום שהם לא יכולים לקבל מכתב פיטורים וטופס 161.

דבריו נסמכים על מכתב שקיבלו העובדים מיו"ר ועד עובדי מגה, אלי אייל, בו נכתב כי "לאחר העברת השליטה לידי יינות ביתן יחלו הנאמנים בהכנת טופסי 161, מכתבי שחרור לקופות גמל וקרנות השתלמות ומכתבי פיטורים לעובדים. הליך זה לוקח זמן, והצפי לקבלת המסמכים כפי שכבר הודענו לכם הוא לפחות חצי שנה". 

מוועד העובדים נמסר בתגובה: "ועד עובדי מגה פועל לכך שעובדים שלא יהיו מעוניינים להמשיך את עבודתם יקבלו מכתבי פיטורים וטפסי 161 בהקדם. כידוע, רשת מגה נמצאת בהליך של העברת בעלות, ומטבע הדברים ההליך עשוי לקחת יותר זמן מהרגיל. אנו נפנה לנאמנים ולאגף משאבי אנוש על-מנת לסייע ולזרז את ההליך כמה שניתן".