גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מי הגיעו לתערוכת "אמנות סודית 8" של בנק לאומי?

וגם: מה עשו 400 עובדי פירמת עורכי הדין הרצוג-פוקס-נאמן בסיציליה?

דוד ברודט, דוד טרטקובר, רקפת רוסק עמינח / צילום: כפיר סיון
דוד ברודט, דוד טרטקובר, רקפת רוסק עמינח / צילום: כפיר סיון

הסוד של ברודט ורוסק-עמינח

מי הגיעו לתערוכת "אמנות סודית 8" בתל-אביב?

זה כנראה כבר לא סוד גדול, אבל בשבוע שעבר נפתחה בבבית מאני בתל-אביב תערוכת "אמנות סודית 8", אותה מקיים בנק לאומי זו השנה השמינית.

המטרה: מתן הזדמנות לאמנים בתחילת דרכם, זאת כאשר עבודותיהם מוצגות לצד אמנים מוכרים ומוערכים בהם דוד טרטקובר, דודו גרשטיין, רענן חרל"פ, מאיה אטון.

ואיפה הקטץ'? אלה מופיעים ללא שם האמן. כך המבקרים והקונים הפוטנציאליים יוכלו להתרשם, בתקווה, מהיצירה עצמה - ולא להיות מושפעים מהשם וההילה.

לפתיחה החגיגית הגיעו: דוד ברודט, יו"ר בנק לאומי, רקפת רוסק-עמינח, מנכ"לית הבנק; אמיר איל, יו"ר אינפיניטי; יעל רבהון, מנכ"לית אבוט; איתי בן-זאב, ראש חטיבת לאומי שוקי הון; דוד טרקטקובר; דודו גרשטיין; שוני רבנאי; ואחרים.

המכירה בתערוכה מתקיימת בשיטת מכרז פתוח, בו כל אחד מוזמן להגיש הצעה לרכישה באתר האינטרנט. מחירי המינימום לרכישת היצירות נעים בין 2,000-8,000 שקל. נמסר כי כל ההכנסות יעברו ישירות לאמנים.

נכון לכתיבת שורות אלה לא ידוע מי מבכירי הבנק הגיש הצעה ומה נרכש.

דוד ברודט, דוד טרטקובר, רקפת רוסק עמינח / צילום: כפיר סיון

הרצפה שתוביל את ההיי-טק

מי שואפים להפוך את ישראל למעצמת פינטק?

בבורסה בתל-אביב נערך בשבוע שעבר אירוע חגיגי לרגל פתיחתה הרשמית של חממת הפינטק The Floor. באורחים המכובדים נצפו בין היתר גם נציגים מחממת הפינטק Level39 הפועלת בלונדון. אולם בזמן שאלה נהנו באחרונה מביקור של ראש הממשלה הפורש (אך המפרגן) דיוויד קמרון, שר האוצר משה כחלון,  שהיה אמור להגיע לאירוע, נבצר מאחר שהתעכב בביקור בדרום.

החממה הוקמה בשיתוף כמה בנקים עולמיים, בהם Santander ,HSBC Intesa Sanpaolo ו-RBS, ובשיתוף-פעולה עם אינטל, KPMG וחברת היעוץ הבינ"ל אקסנצ'ר. כל זאת בשאיפה להפוך את ישראל למעצמת פינטק.

במברכים: אמנון נויבך, יו"ר הבורסה בתל-אביב; חדוה בר, המפקחת על הבנקים; ואבי כהן, משה כהן וגיל דבורה, המייסדים.

במתמנגלים: פרנצ'סקו מריה טלו, שגריר איטליה; אלכסנדר דל רוסה, שגריר הרפובליקה הדומיניקנית; אבי זאבי, שותף מנהל בכרמל ונצ'רס; יהל זילכה, שותף בקרן מגמה וונצ'רס; ואחרים.

אבי כהן, גיל דבורה, חדווה בר ומשה כהן / צילום: דן ליאור

 

משפט נוסח סיציליה

מי שחיפש בסוף השבוע את אחד מעובדי פירמת עורכי הדין הרצוג-פוקס-נאמן, בוודאי התקשה לעשות זאת. 400 עובדי הפירמה נסעו להשתלמות משרדית בסיציליה, שכללה תוכן מגוון למדי.

ללא כל קשר למאפיה, העובדים נהנו מהרצאות מקצועיות אך גם מבילוי, טעימות יין וסיורים באיזור. יש לשער ששיא הבילוי היה בהופעות של להקת משינה ושל נדב גדג' ואף במסיבת פול מון בחוף הים.

עוה``ד: אורלי ג`רבי, דודו זיילר, קובי שרביט, מאיר לינזן ומשה ברנט / צילום: דן לוי

סוואנה היא עניין של גיאוגרפיה

מה חיפשה בישראל משלחת בנקאים מדרום אפריקה?

משלחת לקוחות של בנק אינווסטק מדרום אפריקה הגיעה בשבוע שעבר לביקור בארצנו. במשלחת 14 אנשי עסקים מתחומי הבנקאות, הביוטק, האנרגיה, הפינטק, הכרייה והמסחר המקוון.

עו"ד שירין הרצוג, שאירחה אותם במשרד רון גזית, רוטנברג, קיבלה את פניהם בהרצאתה ואמרה: "ברוכים הבאים לסוואנה הישראלית".

הרצוג ערכה להם סיור מקרוב בשבילי חוק הריכוזיות ודרכם של משקיעים זרים לרכישת חברות ישראליות. היא גם הציגה את דילמת המכירה הכפויה של איש העסקים צדיק בינו במסגרת חוק הריכוזיות, שמאלצת אותו לבחור בין פז לבנק הבינלאומי (בחירה בין ריאלי לפיננסי). בינו, נזכיר, הוא בעל השליטה בעקיפין ביובנק - השלוחה הישראלית של בנק אינווסטק, המארח.

בחברי המשלחת: ביאוון דוכס, משקיע היי-טק; דן ברוטמן, מייסד אנ-נובט; ויקטור דוס רייס מבנק אינווסטק; קלי-אן שטרק דאו, מנכ"לית קרן קנסני; ד"ר לורנס גובץ ממרכז ויטלב; ואחרים.

שטרק דאו, דוס רייס, גובץ והרצוג / צילום: שני שטיין

הסיכון של אלקלעי

על איזה מניות ממליצה יו"רית IBI ניהול תיקים דווקא לנשים?

האם בעולם האקדמיה יש צורך בפורום נוסף ונפרד לבוגרות? במרכז הבינתחומי בהרצליה סבורים שכן. ביום רביעי שעבר נערך מפגש של פורום הבוגרות, בו לקחו חלק כ-100 משתתפות.

את הערב פתח פרופ' אוריאל רייכמן, נשיא ומייסד המרכז, שאמר למשתתפות כי "בשנים בהן למדתן ספגתן את רוח היזמות ואת הנכונות ללכת קדימה ולממש את עצמכן. אל לכן להסכים עם עיוותים או אפליות. העולם הוא שלכן".

עוד באותו מפגש עלו לבמה שתיים מהבוגרות והעניקו הרצאות קצרות בנוסח TED. רוני צדר, מנהלת פעילות WeWork בישראל, וניצב משנה מירב לפידות, ראשת מערך ההסברה הטרייה יחסית של משטרת ישראל, נידבו טיפים מניסיונן האישי.

בהמשך נערך פאנל בשם "לוקחות אחריות על הביטחון הפיננסי שלנו", בו השתתפו אסתר ברק-לנדס, מנכ"לית ומייסדת Fund Innovate Nielsen; אלה אלקלעי, יו"רית IBI ניהול תיקים; והילה אוביל-ברנר, מנכ"לית גלינג ומייסדת ארגון יזמיות וקמפוס תל-אביב לאמהות.

בנושאים שעלו שם היה ניהול משא-ומתן במקומות העבודה, פערי שכר והאתגר שבשילוב קריירה ומשפחה. לדברי אלקלעי, "סיכון שווה כסף. אופציות, מניות הטרייד-אוף בין להגדיל את השכר היום לבין משהו גדול בעתיד - קיים; הסיכון לפעמיים שווה את זה".

ברק-לנדס הודתה ואף הלינה: "נשים פחות מנהלות משא-ומתן, הן פחות נלחמות על השכר שלהן, ואם הן כן עושות את זה, אומרים שהן אגרסיביות".

פורום הבוגרות הוקם רשמית בינואר האחרון על-ידי שי ברונשטיין-רגב, נוי אלראי ורוני סנדיק, והוא פועל תחת תחת ארגון הבוגרים שבניהולה של ד"ר עדי קול, דיקנית הסטודנטים והבוגרים; ויאיר יצהר-בלחובסקי, בוגר הבינתחומי ויו"ר הארגון. 

אוריאל רייכמן, מירב לפידות / צילום: אורן שלו

משפט, כלכלה וחופשה גדולה

שנה חדשה, שם חדש

כנס קולומביה העשירי במספר התקיים ביום חמישי האחרון בקריה האקדמית אונו. הכנס, שהוא פרויקט משותף של הקריה האקדמית אונו ואוניברסיטת קולומביה, נערך בהובלתם של השופטים רות רונן, פרופ' זוהר גושן וחאלד כבוב, יחד עם אנשי אקדמיה, משפטנים ובכירים מחו"ל.

באחת ההפסקות שיבח פרופ' גושן את בית המשפט הכלכלי וציין בפני השופטים רונן וכבוב כי "הכנס ממחיש שהקמת בית המשפט הכלכלי הביא להתפתחות במשפט הישראלי. אני בטוח שנראה מגמה של התקדמות, והמשך התהליך יעמיד את מערכת המשפט הישראלית בתחום דיני החברות בחזית העולמית".

במקום נצפה גם עו"ד פיני רובין, שיש להניח כי רבים מהתיקים המגיעים לבית המשפט הכלכלי מוכרים לו.

בתוך כך, התברר כי לא רק ענייני משפט מטרידים את אנשי הצדק, והם עסוקים בימים אלה באתגר נוסף של חירות. פרופ' אסף חמדני נעל את הכנס, תוך שהוא מבטיח לקהל להמשיך ולדבר לפחות עד חזרת הילדים לבתי הספר.

רות רונן, זוהר גושן, חאלד כבוב /  צילום: הקריה האקדמית אונו

עוד כתבות

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משוויה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל"ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

בורסת תל אביב. הנבואה ניתנה לשוטים, לתינוקות ולאינטרסנטיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הירידות בבורסה נחלשות; מדד הטכנולוגיה עולה ב-1%

ת"א 35 נסחר ללא שינוי ●  הדולר מזנק מול השקל, 3.74 שקלים ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין, המניה מזנקת ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% ● באופנהיימר ממליצים על הבנקים בארה"ב, "נסחרים בחסר עמוק"

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות באירופה; וולוו: זינוק חד במכירות המכוניות החשמליות

הדאקס עולה ב-0.5%, בלונדון לא מתקיים היום מסחר ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר לב-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

דיווח: איראן מאמנת לוחמי חיזבאללה בבסיס מל"טים סודי

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"