גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כתבי רשת ב' לקובלנץ: "לא ייתכן שיתייחסו אלינו כאל סוג ז'"

אגודת העיתונאים פנתה למבקר בטענה ל"התנהלות המבזה את עובדי רשות השידור המבקשים להתקבל לתאגיד השידור" ■ עיתונאי: "קובלנץ בנה לו תאגיד של חברים מגל"צ והחינוכית"

אלדד קובלנץ/ צילום:: איה אפרים
אלדד קובלנץ/ צילום:: איה אפרים

המתיחות ואי-הבהירות סביב ההליכים לסגירת רשות השידור ופתיחת תאגיד השידור הציבורי נמשכים. היום (ג') פנתה אגודת העיתונאים בירושלים, המייצגת חלק מעובדי רשות השידור, למבקר המדינה יוסף שפירא, לנוכח מה שהם מכנים "התנהלות המבזה את עובדי רשות השידור המבקשים להתקבל לתאגיד, מכשילה את החזון של שידור ציבורי אמיץ והגון ושמה ללעג ממש את הוראות חוק השידור הציבורי, שמכוחו היא קמה". במקביל התקיים היום בוועדת הכלכלה של הכנסת דיון בנושא.

עיקר הזעם של העובדים נוגע לדרך שבה מתנהלים הליכי הקבלה והמיון לתאגיד. בחוק נקבע כי התאגיד יקלוט לפחות 450 עובדים ותיקים מרשות השידור מתוך למעלה מ-1,000 העובדים, אולם לטענת האגודה, מיונם של העובדים המבקשים להיקלט בתאגיד נעשה בצורה לא ראויה.

"האגודה קיבלה עשרות פניות נדהמות של עיתונאים, חלקם מאבני הבניין ממש של רשות השידור, על יחס מבזה, מזלזל ואפילו משפיל", נכתב בפניית האגודה למבקר המדינה. "התחושה המתקבלת משיחות עם עשרות עובדים שהתראיינו בתאגיד היא זלזול בהם, בעבודתם ובשידור הציבורי".

בהמשך הפנייה מובאות דוגמאות לטענות, ללא ציון שם העובדים: "עובדים מוכרים, המופיעים מדי יום על מסך הטלוויזיה הישראלית, חלקם זה שנים רבות, נדהמו לגלות כי המראיינים בתאגיד אינם מכירים אותם, ולמעשה - הם כלל לא טרחו לצפות בשידורי הטלוויזיה הישראלית".

עוד נטען כי "עובדי טלוויזיה זומנו לראיון, והתברר כי להם כי מי שמראיין אותם לא עסק בטלוויזיה מעולם, אלא אך ורק בתחום הרדיו".

מנכ"ל תאגיד השידור, אלדד קובלנץ, התייחס היום בכנסת לחלק מטענות העובדים ואמר כי "כרגע אנו עומדים על 162 עובדים - מתוכם 63 מרשות השידור. בנוסף, 75 חוזים נשלחו לעובדי רשות השידור. אם כולם יחתמו, נגיע ל-55% עובדי תאגיד שמגיעים מהרשות, נכון לעכשיו. התחלנו בגיוס השדרה הניהולית - אנשי רשות השידור הם חלק מרכזי שם".

קובלנץ גם אישר כי השכר בתאגיד יהיה נמוך מזה שהיה נהוג ברשות השידור: "בחלק מהמקרים השכר נמוך באופן משמעותי ממה שהשתכרו אנשי הרשות. כן יהיה מודל בונוסים לעובדים שיצטיינו - כי אנו רוצים להיות גוף תחרותי שמתגמל את עובדיו הטובים. הגדרנו את הכללים השקופים לגיוס העובדים עם הממונה על השכר. אני לא מקבל את ההגדרה שנשמעת של ועדות משפילות".

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל, אמר כי הוא מוטרד ממה שהוא שומע בכל הקשור להתייחסות לעיתונאי רשות השידור: "אני אלחם בכם בכל הכוח כדי שהכול יהיה שקוף, כדי שנהיה בטוחים שאמות-המידה שבהן לוקחים אנשים הן מקצועיות ומכובדות". עם זאת, הוא הוסיף כי "אחת הסיבות שאנחנו כאן היא שאדם (ברשות השידור, י"כ) היה מגיע לשעתיים עבודה והולך הביתה. זה לא יקרה".

הערה זאת - שבאה בעקבות דבריו של יו"ר תאגיד השידור, גיל עומר, על עובד שבא לשעתיים ומרוויח 40 אלף שקל בחודש - עוררה סערה. שמעון אלקבץ, סמנכ"ל הרדיו בתאגיד, המשמש גם העורך הראשי של רשות השידור, יצא נגד הדברים וטען כי אין מקרה כזה ברשות.

אחת הסוגיות המרכזיות שעלו בדיון בכנסת נגעה ללוח הזמנים הצפוף שבו מתנהל התאגיד, שאמור להתחיל לשדר כבר באוקטובר. קובלנץ אמר בהקשר זה כי מדובר ב"סד זמנים שגם לגוף פרטי הוא בלתי אפשרי. אמרתי זאת כבר כמה פעמים, אך לצערי הכנסת החליטה אחרת. השידורים ייפתחו - אין לי תשובה לגבי תוכן, כי זה משהו שאף אחד אף פעם לא עשה בסד זמנים כזה. יהיה משהו חלקי".

כתבי רשת ב': "מתייחסים אלינו כסוג ז'"

בתוך כך, אתמול (ב') פנו גם עיתונאי רשת ב' למנכ"ל תאגיד השידור, אלדד קובלנץ. בפנייה - שעליה חתומים עיתונאים בכירים ומוכרים כמו אריה גולן, קרן נויבך, כרמלה מנשה וצ'יקו מנשה - נכתב: "ההליכים שאתם מנהלים מבזים את העיתונאים ברשת ב'. בתאגיד עושים הכול כדי לגרום לנו להרגיש שאנחנו לא רצויים, ושבעצם היו מעדיפים להביא עיתונאים אחרים מבחוץ".

עוד כותבים עיתונאי הרדיו: "אנו מוחים על הליכי מיון מעליבים, שבהם מעמידים עיתונאי עם ותק של 25 שנה למבחן, כאילו היה זה ראיון הקבלה הראשון עבורו. הצעות השכר שלנו בלתי הולמות, ובחלק מן המקרים הפחיתו את שכרנו הנוכחי (שאינו נחשב גבוה ברשות השידור! - ההערה בסוגריים במקור, י"כ) בכ-30% ואף יותר. לא ייתכן שיתייחסו אלינו כאל סוג ז', בעוד אתם ממהרים לקלוט 'טאלנטים' צעירים מבחוץ בשכר של 25 אלף שקל ואף יותר. לחלק מהעיתונאים אתם אפילו לא טורחים להחזיר תשובה - שלילית או חיובית".

גורם בכיר מקרב העיתונאים אמר היום: "התנהלות התאגיד החדש ביזיונית ומחפירה, ומישהו צריך להתעורר. קובלנץ בנה לו תאגיד של חברים מגלי צה"ל ומהחינוכית, ובפועל בונה כאן גלגלצ 2 לפייסבוק ולטוויטר. זו לא מערכת החדשות הראויה והמקצועית שמכרו לכולנו".

לדברי העיתונאים, לא רק ששכרם מצומצם, אלא שכעת הם נדרשים "לעבוד גם לרדיו, גם לטלוויזיה וגם לזרוע האינטרנט החדשה. כלומר, כל אחד יידרש ל-3 משרות, ב-3 מדיומים".

הם גם טוענים כי התאגיד סובל מהיעדר השקיפות בכל הקשור לסולמות השכר. "אתם מביאים כוכבים מכלי תקשורת מתחרים, ומדובר בכסף ציבורי, לא ייתכן שהכול ייעשה במחשכים, בלי שנחתם הסכם קיבוצי, עם אפס שקיפות".

מהתאגיד נמסר בתגובה כי "הליך קליטת עובדי רשות השידור נעשה באופן מכובד וראוי, מתוך כוונה לקלוט את העיתונאים והעובדים המתאימים ביותר במסגרת הזמן הקצר שקבע המחוקק. בתאגיד מתקיימים מאות ראיונות בחודש, ובסופו של תהליך יציג התאגיד נבחרת מובילה ומקצועית שתכלול עיתונאים רבים ומוערכים מרשות השידור. כל המינויים בתאגיד נעשים באופן שקוף ועל בסיס מקצועי בלבד". 

עוד נמסר כי "תאגיד השידור הישראלי ישדר מירושלים, ועד שמתחם הקבע יהיה מוכן לשידורים, קבע היועץ המשפטי לממשלה כי ניתן לקיים שידורים ממתחם זמני, והשידורים ייפתחו מתשתית מוכנה וקיימת במודיעין". 

יו"ר וועדת האיתור, השופט בדימוס עזרא קמא, המלווה ומפקח על פעולות ועדות המיון של התאגיד, פרסם היום חוות-דעת, שבה נכתב כי "הליך המיון נעשה, אחרי הדיווח הראשון שמסרתי, באופן משביע-רצון אף מעבר לכך. הוועדות הציגו בפני המועמדים את מטרות הראיון ואת התהליך של הבחירה, והוצגו בפניהם חברי ועדת המיון. נשאלו שאלות רלוונטיות למשרה או לתפקיד המיועד, ניתנה למועמדים הזדמנות נאותה לתאר את עבודתם, וגם ניתנה להם בסוף הראיון הזדמנות לשאול שאלות ולהוסיף דברים מעבר לאלה שנכללו בראיון, והוסבר להם המשך ההליך, והכול באופן שוויוני.

"לגבי מועמדים שבאו מקרב עובדי הרשות בעיקר, השאלות נגעו למעמדם העתידי ולגורלם בהמשך הליכי המיון והבחירה, וכן שאלת התנאים אם וכאשר יתקבלו להמשך עבודה בתאגיד. הוסבר למועמדים כי ועדות המיון אינן יכולות, מטבע הדברים, למסור גם מחוסר אפשרות לדעת בשלב הזה את תנאי ההעסקה העתידיים".

עוד כתבות

אתר בנייה. ''יותר מ־90% מכוח האדם במקצועות 'הרטובים' היו בידי עובדים פלסטינים'' / צילום: Shutterstock

חומרים תוצרת הארץ ושימוש בטכנולוגיה: איך להוציא את ענף הבנייה לעצמאות

אירועי מלחמת "חרבות ברזל" הבהירו היטב עד כמה היה ענף הבנייה תלוי שנים בגורמים לא יציבים ● האתגר העצום שאיתו הוא מתמודד עשוי לסייע בשינוי החשיבה: "המדינה צריכה להיות עצמאית גם בבנייה"

טורטליני מלוחייה. מנה מזיכרונות הליקוט של הילדות / צילום: חיים יוסף

המסעדה התל אביבית שמציגה אלגנטיות אירופאית עם טוויסט מקומי

חברי הילדות שגדלו בעמק יזרעאל עומדים מאחורי המטבח הקלאסי המשודרג של אלנה, ומציעים מנות שהן בול מה שצריך למפלט מושלם

ד''ר קלאוס בוגסו / צילום: מהאלבום הפרטי

המדען שהמציא את הציפרלקס מודה: "היה רגע שבו התרופה נגד דיכאון כמעט נגנזה"

ד"ר קלאוס בוגסו, כימאי רפואי שנחשב "בעל ידי הזהב" בפיתוח תרופות נוגדות דיכאון, הוא בין האחראים הבולטים למהפכה בטיפול במחלה שלוותה בבושה ובסטיגמות ● רק במלחמה הנוכחית זינק מספר המטופלים בתרופות נוגדות דיכאון ב־10%־20% ● בראיון לגלובס, הוא מספר למה לקח כל כך הרבה זמן להוציא את התרופה לשוק ומדוע קשה לפתח מוצר שיעזור לכולם

דיון בבג''ץ על גיוס תלמידי ישיבות, פברואר 2024 / צילום: דוברות הרשות השופטת

הממשלה לבג"ץ: נשלים את חקיקת חוק הגיוס עד סוף יולי

הממשלה הודיעה לבג"ץ כי חקיקת חוק הגיוס תושלם עד לסוף מושב הקיץ של הכנסת, כלומר עד לסוף יולי ● לפי תגובת הממשלה לבג"ץ, אחרי ה-7 באוקטובר נוצרה שעת כושר ייחודית לקידום הסדרים שקודם לא היה להם סיכוי 

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך / אילוסטרציה: Shutterstock

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך

האם יש לשלם דמי תיווך אף שפעולות התיווך הופסקו ביוזמת המוכרים ולאחר זמן התנהל מו"מ ישיר בין המוכרים לקונים?

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה מעורבת בוול סטריט; נאסד"ק ו-S&P 500 סגרו שבוע רביעי רצוף בעליות

נאסד"ק ירד ב-0.1% ● הדאו ב-40,000 ובוול סטריט ג'ורנל מסבירים למה המדד הזה הוא "דינוזאור", או לפחות "פגום" ● יו"ר הפד, ג'רום פאוול חולה בקורונה ●  מניות השבבים עלו השבוע ב-5% ● מיקרוסופט תציע את מעבדי AMD ללקוחות הענן שלה, במקום אלה של אנבידיה ● בבנק אוף אמריקה ממליצים על רובין הוד ● גיימסטופ פרסמה אזהרת רווח והודיעה על גיוס הון, צללה ב-20% ● רדיט ו-OpenAI הכריזו על שיתוף פעולה, רדיט זינקה ב-10% 

צומת גלילות / צילום: שלומי יוסף

המוסד רוצה תחנת רכבת, ומשרד התחבורה שוכח את השיקולים המקצועיים

אתמול נחשף בגלובס כי במשרד התחבורה בוחנים לשנות את תוכניות המטרו כך שיעמדו בבקשת המוסד לתחנת רכבת צמודה למטה הארגון ● מדובר בעוד הוכחה לבעיה הקשר ביותר בתכנון התחבורה בישראל: העדפת לחצים מגוונים ושיקולים פוליטיים על שיקולים מקצועיים

עו''ד ד''ר גיל-עד נועם במהלך הדיון / צילום: Reuters, Yves Herman

ישראל לבית הדין בהאג: משמעות עצירת המלחמה - 132 חטופים ירקבו במנהרות חמאס

אחרי שבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג קיים דיון בבקשה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה, המשלחת הישראלית השיבה על טענותיה ● המשנה ליועמ"שית למשפט בינלאומי, עו"ד ד"ר גיל-עד נועם, העומד בראש המשלחת: "לקרוא למשהו 'רצח עם' שוב ושוב, לא הופך את זה לרצח עם" ● במהלך הדיון נקראו קריאות ביניים והדיון הופסק למספר שניות

רון בנימין ז''ל / צילום: דוברות מטה החטופים

החטוף רון בנימין נרצח על ידי חמאס, וגופתו הושבה לישראל

תוך שעות ספורות הופעלו ארבע אזעקות מחשש לחדירת כלי טיס עוין בגליל העליון ובאצבע הגליל • צה"ל: הלחימה בג'באליה, במזרח רפיח ובמרכז הרצועה נמשכת - יותר מ-70 מטרות הותקפו • הלילה: תקיפה אווירית חריגה בג'נין, חוסל המחבל שביצע את הפיגוע בחרמש • עשרות אלפים מפגינים ברחבי הארץ להשבת החטופים ונגד הממשלה ● עדכונים שוטפים

כוחות איחוד והצלה בזירת תאונה. ''לרענן את מערך הבטיחות בתאגידים'' / צילום: חילוץ והצלה

כך תשפיע הרפורמה בתקנות הבנייה על האחריות לתאונות בענף

הרפורמה מבקשת לשנות את מדרג בעלי התפקידים באתרי הבנייה, כך שתוטל לראשונה אחריות ישירה בדין לבטיחות באתרים על שורת בעלי תפקידים נוספים

הביטלס / צילום: ap

על אחיזה קטנה נוספת באגדת הביטלס, באיחור של 50 שנה


הסרט Let It Be, שצולם בזמן ההקלטות האחרונות והדרמטיות של הביטלס כלהקה, עלה לאחרונה בדיסני פלוס ● הסרט צולם כבר בשנות ה-70 אך כעת הוא חוזר למסך באיכות צפייה וסאונד נדירות

נמל קרטחנה, ספרד / צילום: Shutterstock, Aleksei Kazachok

ספרד מנעה מאונייה שהובילה חומר נפץ לישראל לעגון אצלה

ספינת המטען הכללי מריאן דניקה, ששטה עם דגל דנמרק, יצאה מהודו ב־8 באפריל, תוך שלפי עיתון "אל פאיס" הספרדי - היא נשאה 27 טונות חומר נפץ ● לפי שר התחבורה הספרדי, האוניה פנתה בבקשה לעגינה בקרטאחנה ב־21 במאי וסורבה

מנת כתף טלה של נסרין מנאסרה / צילום: נסרין מנאסרה

בחצר בית בכפר ערבי בגליל מצאנו את ארוחת הצהריים המושלמת

כנסייה צבעונית במיוחד, מסעדה שמגישה עוף לוהט מהטאבון וקובה נייה שהיא מעדן, סדנה לקליעת שרפרפים ומיזם נשי שלא יאפשר לכם לעזוב בידיים ריקות ● ביקור בכפר ריינה

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון / צילום: Associated Press, Martin Meissner

אז רוב העולם נגדנו או בעדנו? מסקנות מהמקום החמישי של עדן גולן

האירוויזיון מלמד אותנו פרק חשוב על חוכמת ההמונים מול חוכמת המומחים, ולפיו הקולקטיב יודע יותר טוב ● גם בסוגיית דירוג האשראי של ישראל, האנשים בשטח מיטיבים לתמחר את הסיכונים ● ומה לישעיהו ליבוביץ ולכל זה

פיז'ו 408 / צילום: יח''צ

פיז'ו מציגה: קרוס-אובר גדול עם מנוע קטן ומפתיע

למרות הנדסת האנוש החריגה, פיז'ו 508 תעניק תמורה מכובדת למי שמחפש קרוס-אובר מרווח, איכותי, ייצוגי ולא שגרתי

רס''ם רן יעבץ / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ם (מיל') רן יעבץ נפל בפיצוץ אמצעי לחימה בעוטף

יעבץ ז"ל, בן 39, שירת כלוחם בגדוד הסיור 6828 והניח אחריו הורים, אח ואחות, אישה ו-3 ילדים ● לוחם נפצע קשה מפגיעת כטב"ם של חיזבאללה שהתפוצץ במטולה • פיגוע בצומת יצהר: מחבל דקר איש קבע שהיה ברכבו ונמלט ● עדכונים שוטפים

יו''ר המחנה הממלכתי, בני גנץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

גנץ באולטימטום לנתניהו: "תוכנית פעולה חדשה עד ה-8.6 או שנפרוש מהממשלה"

יו"ר המחנה הממלכתי תקף את רה"מ בהצהרה ואמר: "בתקופה האחרונה דבר מה השתבש. החלטות חיוניות לא התקבלו. מעשים מנהיגותיים הנדרשים כדי להבטיח ניצחון לא נעשו" • ראש האופוזיציה לפיד: "גנץ צריך להודיע הערב שהוא פורש מהממשלה האיומה בתולדות המדינה, שהוא לא יסייע עוד לנתניהו להישאר בשלטון, ושהוא קורא לבחירות"

צבי סוכות, הציונות הדתית / צילום: יאיר דב

כמה המתיחות מול הבית הלבן תקדימית, ומה העבר מלמד על חומרת המצב כעת?

העימות עם ממשל ביידן על הכניסה לרפיח העלה את שאלת היחסים עם ידידתנו הגדולה ● ההיסטוריה מלמדת שהיו התנגשויות אינטרסים בין ישראל לארצות הברית מאז שנות החמישים - אבל האופן בו האמריקאים הגיבו לחציית קווים ישראלית השתנה בהתאם לסכנה הקיומית לישראל

נשיא מצרים א סיסי וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו / צילומים: AP, Shutterstock, מארק ישראל סלם (ג'רוזלם פוסט)

קהיר מאיימת על ירושלים, בזמן שהיא זקוקה לגז הישראלי יותר מאי פעם

בעקבות תמרון צה"ל במרחב רפיח בוחנים המצרים מחדש את היחסים עם ישראל, אלא שנראה שבפן האנרגטי, האפשרויות של מצרים מוגבלות ● ישראל אמנם צריכה את צינורות ההולכה המצריים, אבל גם השכנה ממערב זקוקה לנו, נוכח צפי למחסור חמור בגז בקיץ

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel / צילום: אלן ציפלסקי

שוקלים לרכוש מכונית חשמלית? את האזהרה הזו אתם חייבים לשמוע

שיחה עם ד"ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel ● על הסדר העולמי החדש, הבחירה בין המחנה האמריקאי לזה הסיני, מה מסוכן במכוניות החשמליות שמגיעות מסין ועתיד יחסי ישראל-ארה"ב ● האזינו