דנקנר מסתגר מאז הרשעתו ולא מתראיין, בקרוב יתכונן לערעור

דנקנר עדיין מעכל את פסק הדין החמור של השופט חאלד כבוב, אך בקרוב יתכונן לטיעונים לעונש ולערעור ■ הפרקליטות צפויה לבקש לפחות 2-4 שנות מאסר

נוחי דנקנר / צילום: שלומי יוסף
נוחי דנקנר / צילום: שלומי יוסף

את המצב שבו שרוי נוחי דנקנר מאז ששופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, חאלד כבוב, הודיע אתמול (ב') על הרשעתו הגורפת בהרצת מניות חברת אי.די.בי אחזקות ניתן להגדיר כמצב של הלם. דנקנר, כמו גם הנאשם המורשע השני, איתי שטרום, וסנגוריהם, נכנסו אתמול לבית המשפט בציפייה שהשופט יודיע כי החליט לזכות אותם, ולו מחמת הספק. אבל מרגע שכבוב החל להקריא, בהתרגשות וכמעט ברעד, את החלטתו, התברר לשני הנאשמים ולקרוביהם שבאו לתמוך בהם כי מצפה להם מפח-נפש גדול.

גם מי שצפה שכבוב ירשיע את דנקנר ושטרום, לא ציפה שהכרעת הדין תהיה כל-כך נוקבת, ביקורתית וחד-משמעית. דנקנר - שנהג לשוחח עם עיתונאים כמעט מדי יום, וגם במהלך משפטו ניסה לתדרך את הכתבים והפרשנים שסיקרו את המשפט ולהשפיע עליהם כי יכתבו לטובתו - נאלם היום דום. הוא מסרב לדבר, והסתגר בביתו, שבעוד כחודש ייאלץ לפנותו לאור הסדר החובות עם הבנקים.

גם עורכי דינו של דנקנר, גיורא אדרת ויפעת מנור-נהר, מסרבים עדיין להגיב להחלטתו של כבוב.

דנקנר ספג באשמתו מכות רבות לאורך השנים האחרונות, אבל המכה שהנחית עליו השופט כבוב אתמול היא כנראה הקשה מכולן עבורו. דנקנר הוא יקה באופיו, משפטן בהשכלתו, עורך דין במקצועו, ובמהלך המשפט אמר על עצמו: "אני אדם ישר, מוסרי ושומר חוק. גם במישור האישי וגם במישור המקצועי-עסקי". אתמול נקבע שהוא עבריין.

בין היתר כתב השופט כבוב על דנקנר בהכרעת הדין כך: "התרשמתי כי הינו אדם בעל אישיות עוצמתית, רהוט, שיטתי, דייקן וקפדן באופן כמעט בלתי שגרתי. מעבר לכך מדובר באדם מקצועי ושאפתן, אשר לעתים אף אינו רואה את המציאות כפי שהיא, בהיותו שקוע בהשגת מטרותיו".

כבוב ציין כי דווקא תכונות אלה של דנקנר, קפדנותו ומקצועיותו, הדגישו את הקושי הגדול שבקבלת גרסת ההגנה שלו, שבמסגרתה ניסה דנקנר להרחיק את עצמו ממעשי שטרום ולשכנע כי ההנפקה של מניות אי.די.בי לא הייתה כה קריטית עבורו.

"בגרסה היו שלובים ניסיונות להרחיק את עצמו מהפעילות, לצמצם את מקומו, גרסה המשתנה לאורך חקירתו ולאור הראיות שהוצגו בפניו, כזו שכוללת אף סתירות לפרקים... דנקנר התקשה להתמודד בעדותו עם הדברים שמסר בחקירתו ברשות ניירות ערך באופן קוהרנטי שמניח את הדעת", פסק השופט.

יתבססו על גזר דין מחמיר

השלב הבא במשפט דנקנר-שטרום הוא שלב הטיעונים לעונשיהם של שני הנאשמים שהורשעו. לפי ההערכות, התובעים, עורכי הדין חנה קורין, עמית בכר, ומאור ברדיצ'בסקי מפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), צפויים לבקש מהשופט לשלוח את דנקנר ושטרום למאסר של בין 2 ל-4 שנים ואפילו יותר, וכן להטיל עליהם קנסות כספיים משמעותיים של מאות אלפי שקלים בגין הרשעתם.

הטיעונים לעונש של הפרקליטות לא ייטענו בחלל ריק, הם יתבססו על ההלכות המשפטיות שקבעו בתי המשפט בגזרי הדין האחרונים שניתנו בגין הרשעות בעבירות של השפעה בדרכי תרמית על תנודות שערי ניירות ערך, עבירות המכונות בעגה העממית, "הרצת מניות".

בעיקר צפויה הפרקליטות להתבסס בשלב הטיעונים לעונש על גזר הדין האחרון שניתן בתחום, שהוא מחמיר במיוחד. בחודש נובמבר האחרון גזר השופט דוד רוזן מבית המשפט המחוזי בתל-אביב, אותו רוזן שמוכר לציבור הרחב בעיקר מפסק דינו במשפט פרשת הולילנד, 3 שנות מאסר על ג'קי בן-זקן ואיתן אלדר. זאת, לאחר שרוזן הרשיע בספטמבר האחרון את בן-זקן ואלדר בהרצת מניות חברת מנופים פיננסים (מפל) שהייתה בבעלות בן-זקן ובקבלת דבר במירמה.

"בעבירות שביצעו הנאשמים יש כדי לפגוע באמון שוק ההון, שהוא בנשמת אפו של שוק ההון. יש בהתנהלותם כדי למוטט את השוק המושתת על פעילות הוגנת", כתב השופט רוזן על בן-זקן ואלדר, והדגיש כי "יש לשמור את שוק ההון מהתנהגות מירמתית כזו ולאפשר לו לפעול בצורה שקופה. ראוי להעלות את רמת הענישה בעבירות מסוג זה בצורה משמעותית".

בן-זקן ואלדר הגישו לעליון ערעור על העונש וגם על ההרשעה, אך החלטת העליון בערעורם צפויה להינתן רק לאחר שכבוב יגזור את דינם של דנקנר ושטרום, ולכן היא לא תשפיע עליה.

ניסיון העבר מלמד כי כבוב הוא שופט מחמיר. כבוב סבר למשל כי יש להעלות משמעותית את רף הענישה בגין הרשעה בעבירות של שימוש במידע פנים, כששלח את היחצ"ן צבי רבין לעונש חסר תקדים של 30 חודשי מאסר בפועל. ביוני 2015 "צינן" מעט בית המשפט העליון את ההתלהבות של כבוב והפחית את עונשו של רבין ב-8 חודשי מאסר.

היום דנקנר עדיין שרוי בהלם, אבל ההלם הזה לא יימשך זמן רב. הרשעה בפלילים היא מבחינת דנקנר כתם בלתי נסבל שיש לעשות הכול כדי למחות אותו, ולכן אין כמעט ספק שדנקנר וגם איתי שטרום יגישו לבית המשפט העליון ערעור על הרשעתם ועל גזר הדין שייתן כבוב בעוד כמה שבועות וצפוי, כאמור, לכלול מאסר משמעותי מאחורי סורג ובריח.

את שטרום ימשיכו כנראה לייצג ולהוביל את הערעור שיגיש לעליון עורכות הדין איריס ניב-סבאג ונוית נגב, למרות הכישלון התוצאתי של ההליך במחוזי.

דנקנר, מנגד, עשוי להחליף בשלב הערעור את עורכי דינו, גיורא אדרת ויפעת מנור-הררי, בעורכי חדשים. החלפת עורכי דין בהליך ערעור על הרשעה בערכאה הדיונית היא דבר מקובל שנועד לרענן את החשיבה ואת קו ההגנה.

לשנות בערעור את רוע הגזירה

דנקנר ושטרום מאמינים שבכוחם לשנות את רוע הגזירה בערעור. מטבע הדברים, עורכי דינם עוד לא התחילו לעבוד על כתבי הערעור, והם יתמקדו בשבועות הקרובים בטיעונים שיעלו להגנת שני המורשעים בשלב הטיעונים לעונש.

עם זאת, ברור שהערעורים יתמקדו, בין היתר, באופן שבו התייחס כבוב לעדותו של עד המדינה, עדי שלג. דנקנר ובעיקר שטרום בססו את תקוותם לזיכוי במחוזי על המחשבה שהם הצליחו לנתץ את עדותו של שלג במחוזי. זאת, בין היתר, באמצעות איכונים לשיחות הטלפון של שטרום שהוכיחו לשיטת ההגנה כי בסיס עדותו של שלג כי קיבל במפגש של פנים אל פנים הנחיה משטרום להריץ את המנייה, הופרך.

כבוב אמנם לא ביטל באופן מוחלט את הטענות סביב האיכונים, בכותבו כי "אינני מקל ראש במשמעות של ממצא זה לעניין עצם קיומה של הנחיה מפורשת מצדו של שטרום", אך מיד הוסיף כי אין בכך כדי לאיין את גרסתו הכללית של שלג כעד מדינה או את הגרסה שהציג שלג בחקירתו ברשות ניירות ערך.

"מצאתי לקבוע כי אין זה המקרה שבו היבט מסוים בגרסתו של עד המדינה יש בה כדי למוטט את שאר ההיבטים של הודעתו ועדותו או לקעקע את מהימנותו באופן מוחלט", כתב כבוב. "בעוד שהנאשמים מבקשים לצייר את עצם מתן ההנחיה כחולייה המקשרת לכאורה את מכלול הגרסה שמסר שלג, לא אלה פני הדברים שעה שחלקים נרחבים בעדותו של שלג אינם ומכחשים על-ידי הנאשמים ואף אושרו על-ידם".

יתרה מזאת, כבוב כתב כי שלג הותיר עליו רושם של אדם מתון ושקול, וגרסתו, למרות הבעייתיות שבה, נותרה עקבית וברורה. "דבריו לפי מיטב התרשמותי היו כנים, זאת, מבלי להמעיט ערך בסתירה שנתגלתה בדבר מועד מיקום או עצם קיומה של הפגישה הראשונה בינו לבין שטרום".

בהגנה מקווים שבית המשפט העליון יראה את הדברים אחרת ומאמינים שיצליחו לשכנע שכבוב טעה בשיקול-הדעת וצייר בהכרעת דינו תמונה שהיא שונה ממה שהתרחש במציאות בעיקר בכל הנוגע לכוונה הפלילית של דנקנר ושטרום. לפי ההערכות, הסיכוי לכך הוא נמוך, שלא לומר קלוש.