שוטרים, היזהרו בתגובותיכם

מבחינת המשטרה כינוי עורכות דין "שרמוטות" ו"מוצצות" זה לגיטימי?

שוטרים / צילום: תמר מצפי
שוטרים / צילום: תמר מצפי

מעשה בקצין משטרה, ראש ימ"ר לכיש, סגן-ניצב יגאל קלימיאן, שהוקלט בשיחה עם נאשם בפרשת "בלוק חוסם" וכינה עורכות דין מסוימות "שרמוטות", והביטוי "מוצצות" מיהר להצטרף אל הכינויים.

זה שאנשי משטרה לא אוהבים את הסנגורים של נאשמים בפשעים, לעתים חמורים - זה בהחלט מובן. השוטרים משקיעים המון זמן ואנרגיות בגיבושו של תיק אישום, ואז באים עורכי הדין הפליליים ומשמיעים טענות, לעתים שקריות, ולעתים כאלה המיועדות לפגוע במהימנות ובאמינות החוקרים, וגם באופיים. לא נעים לשמוע השמצות כאלה מפי עורכי דין המקובלים כאנשים נכבדים (גם כשאינם כאלה), המצטטים לעתים את טענות שולחיהם כאילו היו תורה מסיני.

משחקים לידי הסניגורים

אבל... וכאן באמת יש "אבל" גדול - גם אם אפשר להבין את טינת השוטרים כלפי משמיציהם, עדיין מצופה מהם לדעת לספוג. כאשר אינם מסוגלים לכך, הם משחקים לידיהם של עורכי הדין. אלה לא יאחרו ולא יהססו לקחת כל אמירה הפוגעת במי שביטא אותה, ולעשות בה שימוש לטובת לקוחותיהם. כדי לקבל אמירות כאלה יוצרים עורכי הדין לעתים פרובוקציות - כמו במקרה זה.

לא ברור מה טעם מצא הקצין קלימיאן לדבר עם נאשם בפשעים על עורכי דין ועורכות דין? מדובר בקצין מנוסה; הוא לא ידע שייעשה שימוש בכל אמירה כזאת שלו?

התגובה המוזרה

אבל ... וזה "אבל" עוד יותר גדול מקודמו - איך מגיבה המשטרה על הפרשה? "מדובר בניסיון... לערער את מקצועיות גורמי החקירה בפרשת 'בלוק חוסם', שעניינה חשד לביצוע עבירות חמורות על ידי גורמי ארגון פשיעה", דברי דוברות המשטרה.

קצת מוזר, לא? אם יש כאן ערעור של מקצועיות החקירה - מי שגרם לכך הוא הקצין המשרמט, לא? ועוד נאמר בתגובה: "מפאת צנעת הפרט כלפי הדמויות המוזכרות בשיחה, אנו נמנעים מלהתייחס לשיחה במלואה ולאופן שבו היא הובילה לאמירה המיוחסת לקצין".

זה כבר ממש מעניין. מה אנחנו צריכים להבין מהתגובה? שמבחינת המשטרה יכולים להיווצר מצבים שבהם השימוש בביטויים "שרמוטות" ו"מוצצות" כלפי עורכות דין הוא לגיטימי? זו דוגמה נוספת לתגובה שהיא יותר גרועה מהמעשה שעליו מגיבים. לכן היא בהחלט דורשת הבהרה.

הסקר המשקר

קראתי באתר וואלה! News סקר: "43% מהציבור סבורים שאלאור אזריה לא זוכה למשפט הוגן". מה שווה סקר כזה? כלום, אפס, נאדה. אלה 43% של אנשי ימין החושבים שמחבל צריך להרוג - לא חשוב איך, מתי ואיפה. שום קשר למשפט עצמו. מי שיזם את הסקר פשוט חסר אחריות.