אלונה ברקת: "קבוצת כדורגל יכולה להגיע לאיזון אם תצליח באירופה"

ימים ספורים לפני גמר היורו קיימו "גלובס" וקסם מדדים מפגש שני בסדרת "שער היורו", במהלכו צפו הנוכחים בחצי הגמר ■ אורחת המפגש הייתה אלונה ברקת, בעלי הפועל ב"ש

אבנר חדד, אלונה ברקת, בועז נגר, יו"ר קסם מדדים, לירן צביה / צילום: תמר מצפי
אבנר חדד, אלונה ברקת, בועז נגר, יו"ר קסם מדדים, לירן צביה / צילום: תמר מצפי

"כל מה שאגיד לא יהיה טוב... אולי עדיף שלא אענה על השאלה הזו" - כך אמרה אלונה ברקת, הבעלים של אלופת המדינה בכדורגל הפועל באר-שבע, בתשובה לשאלה איך הרגישה ברגע בו שמעה לראשונה על עזיבתו של ערן זהבי לסין.

ברקת שוחחה ביום חמישי האחרון עם חגי גולן, העורך הראשי "גלובס", במפגש השני בסדרת אירועי "שער היורו" של "גלובס" וקסם מדדים מבית ההשקעות אקסלנס, מפגשים שכללו הקרנת משחקים מיורו 2016 לבכירי שוק ההון. הפעם ציפו הנוכחים למשחק חצי הגמר בין נבחרות צרפת וגרמניה.

אבל קודם לצפייה במשחק, בו ניצחה נבחרת צרפת שעלתה לגמר, פתח את הערב אבנר חדד, מנכ"ל קסם מדדים. חדד התייחס בדבריו לנושא חם אחר - סביבת ההשקעות בעולם שאחרי הברקזיט.

"לפני עשרה ימים נפגשנו כאן, שלושה ימים אחרי משאל העם בבריטניה ששלח את המדדים המובילים באירופה לירידות של 10%", הזכיר חדד, "דיברנו על הפרופורציות שבהן צריך להסתכל על אירועים מסוג זה ועל הסבלנות. ומה קרה מאז? 4 ימים לאחר מכן המדדים המובילים תיקנו ב-6% ואחר כך שוב ירדו ב-4%. זוכרים את אי-הוודאות שהייתה אחרי נפילת ליהמן ברדרס? מאז ועד היום המדדים המובילים בארה"ב עלו בכ-98%".

לדברי חדד, "גם כיום אנחנו בתקופת אי-וודאות, חווים תנודתיות רבה בשווקים וככל הנראה זה לא ייפסק בקרוב. כל עוד סביבת הריבית אפסית - ותאמינו לי היא תהיה אף נמוכה יותר - העצבנות והתנודתיות בשווקים רק תגבר כי זה המקום היחידי שכולם יכולים לבוא אליו כדי לחפש תשואה תמורת סיכון".

חדד הסביר כי "לא נוכל להילחם בזה, אבל כן נוכל למנף זאת כך שנשתמש בתנודתיות כדי ליצור תיק השקעות מאוזן ומבוסס לטווח ארוך. ככל שתיק ההשקעות יתבסס על המדדים המובילים, כך תגבר היכולת שלו להתגבר על 'באמפרים' בדרך. נכון, הברקזיט זה 'חתיכת באמפר', אבל המדדים הם כמו רכב שטח - מרגישים אי-נוחות קלה וממשיכים הלאה. ההיסטוריה מראה לנו שהשקעה במדדים לטווח הארוך פיצתה על כל סיכוני הזמן שבדרך ו אין סיבה שזה לא יחזור על עצמו". מיד אחרי דברים אלה, עלתה ברקת לבמה לסדרה של שאלות ותשובות עם חגי גולן.

- גולן: אלונה שלום, התרגלת כבר להיות אלופה?

ברקת: "זה מאוד נעים. מאוד רצינו את האליפות ובמשך הרבה זמן, ואנחנו שמחים שהצלחנו לעשות את זה."

- לא כולם יודעים או זוכרים, אבל כמעט נכנסת לבעלות במכבי תל-אביב בתקופת לוני הרציקוביץ. מה גרם לך לרכוש את הפועל באר-שבע? ולמה בכלל קבוצת כדורגל?

"נכון, נוצרה סיטואציה שבה יכולתי להצטרף לבעלות במכבי, לוני הוא איש יקר ושכן שלי. תמיד האמנתי שהכדורגל הוא פלטפורמה לשינוי חברתי. הפועל באר-שבע היא הרבה מעבר לכדורגל, אני רואה יומיום את הדברים שהצלחנו להשיג בעיר הזו בזכות הכדורגל".

- איך נוצר החיבור דווקא לבאר-שבע?

"אני בת הדרום, גדלתי באשקלון, אבל החיבור להפועל באר-שבע נוצר דרך אלי אללוף שחיבר אותי לעיר. אללוף, המכהן כיום כיו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות, כיהן בעבר כמנכ"ל קרן הפילנתרופיה רש"י וכחבר במועצת העיר באר-שבע".

- ומה, פשוט הודעת למשפחה?

"הודעתי למשפחה ואלי אמר: מה? את בטוחה? אולי זה לא רעיון כזה טוב. יכתבו עלינו, ידברו עלינו. והילדים אמרו לי: אמא, יקללו אותך! ואז הם התחילו להדגים לי, קיללו אותי איזה רבע שעה עד שאלי אמר להם: מספיק, רואים? היא בסדר עם זה".

כשברקת אומרת "אלי" כוונתה כמובן לבעלה, אלי ברקת, אחיו של ניר ברקת, ראש עיריית ירושלים. האחים אלי וניר החלו לשייט אל משבצת המולטי-מיליונרים עוד בשנות העשרים לחייהם, לאחר שהשקעה בת 400 אלף דולר שביצעו ביצרנית הפיירוול הישראלית צ'ק פוינט הניבה לכל אחד מהם רווח עצום של 120 מיליון דולר.

- יש אנשים שאומרים שבעלך קנה לך קבוצת כדורגל. מה את חושבת על כך?

"עצוב לי שב-2016 עדיין מדברים בסגנון הזה, לא הייתי רוצה שידברו ככה לבת שלי. במציאות בה נשים בישראל מכהנות בעמדות מפתח ועושות עבודה מדהימה, אין מקום לאמירה כזו".

- ההשקעה בקבוצת כדורגל בישראל היא פילנתרופיה?

"לצערי, זה עדיין לא ביזנס אמיתי. אני מסתכלת על זה כהשקעה. הלכנו למקום שמאוד התחברנו אליו ודרך זה עשינו דברים נהדרים. הפועל באר-שבע היא המועדון הכי חברתי בארץ".

- לא מפריע לך שרוב הכסף, רוב ההשקעה, הולך בעצם לכיס של שחקני כדורגל כוכבים? לא עדיפה השקעה ישירה בקהילה?

"האליפות של הפועל באר-שבע היא אמצעי לתהליך. האליפות אומרת לכל ילד בבאר-שבע שכל אחד יכול לחלום ולהגשים את חלומותיו. הייתה תחושה בבאר-שבע שרק בתל-אביב אפשר להגיע לתארים. לא בכדי 100 אלף איש באו לחגוג את האליפות הזו".

שבירת תקרת הזכוכית

ברקת רכשה את הפועל באר-שבע ב-2007. השנים הראשונה שלה במועדון היו לא קלות. "הרבה יותר קשה להצליח במקום כזה, השחקן הישראלי הבכיר מתחבר למועדונים שמביאים תארים או למועדונים במרכז הארץ", היא אומרת. "במשך שנים השקענו הרבה כסף בשחקנים בינוניים".

- היה לך רגע שבירה?

"כן. ב-2010, כשמאמן הקבוצה דאז, גיא עזורי, ניגש אליי ואמר לי שרכב ניסה להוריד אותו מהכביש. הרגשתי שנחצה קו אדום ואמרתי שאני לא מוכנה להמשיך ככה, שאני עוזבת. בסוף נשארתי, כי האוהדים שלנו החליטו לחיות במקום שהם והשחקנים גאים בו. ההתנהגות של האוהדים, דווקא בשנתיים שבהן נשארנו ליגה במחזור האחרון, הוכיחה לי את השינוי".

- מה הייתה נקודת השינוי, הרגע שבו התחלתם לטפס אל ההצלחה?

"ההחתמה של אליניב ברדה, שבו אני רואה שותף אמיתי לדרך. ההחתמה הזו שברה את תקרת הזכוכית, כך שבעקבות אליניב הגיעו לבאר-שבע שחקנים כמו מאור בוזגלו ומאמנים כמו אלישע לוי".

- מה חושבת על מודל הצוות הניהולי הזר של מכבי תל-אביב?

"כל אחד עושה מה שהוא מאמין בו ומתחבר אליו. לנו יש צוות ישראלי מופלא ולא הייתי מחליפה אותו בשום אופן. אנשי המנהלה שלנו הם המשהו הנוסף לגורם למועדון הזה להצליח".

- מותר לשאול כמה כסף הבאת מהבית להפועל באר-שבע?

"מותר לשאול, אבל אני לא אענה".

- מאות מיליונים.

"זה לא רלוונטי".

- האם לקבוצת כדורגל בישראל יש סיכוי לאיזון תקציבי?

"כן, הסיכוי קיים, אבל צריך קודם כל להצליח במפעלים באירופה. מכבי תל-אביב הביאה 80 מיליון שקל מליגת האלופות. זכויות השידור והפרסום כאן בארץ - זה עדיין רחוק מאירופה, אבל עם האצטדיונים החדשים הכדורגל כאן ממותג טוב ויותר אנשים באים למגרשים".

- את בתחום שיש בו מעט מאוד נשים.

"נכון, ואני מקווה שזה ישתנה. בהתחלה זה היה נראה קצת מוזר, לא ידעו איך לאכול זה, אבל היום זה כבר נראה בסדר. צריכים לשפוט אנשים לפי היכולות שלהם, לא לפי אם הם גבר או אישה. דווקא מהקהל שלנו קיבלתי פרגון מהרגע הראשון".

- תביאי עוד אליפות?

"כולנו נעבוד קשה כדי להביא עוד תארים לבאר-שבע".

אבנר חדד, אלונה ברקת, בועז נגר, יו"ר קסם מדדים, לירן צביה / צילום: תמר מצפי
 אבנר חדד, אלונה ברקת, בועז נגר, יו"ר קסם מדדים, לירן צביה / צילום: תמר מצפי