צ'רלטון תובעת דיבה מ-ONE בגין "שורת פרסומים כוזבים בזדון"

זאת בעקבות פרסומים סביב כוונת צ'רלטון להעלות שני ערוצי ספורט חדשים בתשלום ■ ONE: "ניסיון למנוע את סיקור עלייתם הצפויה של מחירי חבילות הספורט"

אליניב ברדה מול טל בן חיים וקרלוס גארסיה, מכבי ת"א מול הפועל ב"ש, ליגת העל בכדורגל / צלם: שלומי יוסף
אליניב ברדה מול טל בן חיים וקרלוס גארסיה, מכבי ת"א מול הפועל ב"ש, ליגת העל בכדורגל / צלם: שלומי יוסף

חברת צ'רלטון, המפעילה את ערוצי הספורט בתשלום "ספורט 1" ו"ספורט 2", הגישה היום (א') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב תביעת דיבה בסך 8 מיליון שקל נגד גיל מנקין, מנכ"ל מבעלי אתר ONE.

ברקע לתביעה עומדת כוונתה של צ'רלטון להעלות שני ערוצי ספורט חדשים בתשלום. ב-ONE, שהבעלים העיקריים שלו הם קבוצת "ידיעות אחרונות", ואשר גם הוא בעל ערוץ שמשדר שידורי ספורט, מנהלים מזה זמן מאבק בכוונת צ'רלטון להעלות ערוצים חדשים. כעת טוענים בצ'רלטון כי הפרסומים באתר בנושא זה הם "פרסומים כוזבים וחסרי שחר, שנעשו בזדון ממש", רק על-מנת להזיק להם.

למעשה, בצ'רלטון טוענים כי שני פרטי מידע שחזרו שוב ושוב בכתבות ב-ONE - ואף הפכו למעין קמפיין באתר, שכלל גם ניסיון להפעיל לחץ על ראש הממשלה ושר התקשורת בנימין נתניהו - אינם נכונים: הראשון הוא כי עם עלייתם לאוויר של שני הערוצים החדשים, "ספורט 3" ו"ספורט 4", המחיר הכולל שייגבה מהצרכן עבור כל ארבעת הערוצים יעמוד על 100-120 שקל (כיום עלותם של שני הערוצים הקיימים היא 66 שקל בחודש); והשני הוא הטענה כי תתרחש "זליגת תכנים" מהערוצים הקיימים אל הערוצים החדשים, כך שחובבי הכדורגל ייאלצו לקנות גם אותם.

מ-ONE נמסר בתגובה כי "כל הפרסומים נכונים: בנימין נתניהו, בניגוד להבטחותיו כשר התקשורת, אישר לחברת צ'רלטון להעלות שני ערוצי ספורט חדשים בתשלום. החשש הגדול שחלק מהתכנים אטרקטיביים כדוגמת ליגת העל והליגה האנגלית יעברו לחבילה החדשה".

עוד נמסר כי "התביעה של צ'רלטון היא ניסיון-שווא למנוע מאיתנו סיקור נושא שחשוב מאוד לכל חובבי הספורט בישראל, עלייתם הצפויה של מחירי חבילות הספורט". 

עוד אומרים ב-ONE כי "במועצת הכבלים והלוויין, וכך גם מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר, טוענים בתוקף כי צ'רלטון תוכל לשבץ בערוצים החדשים רק תכנים שלא שודרו עד כה ב'ספורט 1' וב'ספורט 2', ומשחקים מהליגה הישראלית והליגה האנגלית לא ישודרו בערוצים החדשים, אך באופן מוזר וללא שימוע ציבורי, בנייר החלטה של מועצת הכבלים והלוויין, בראשות ד"ר יפעת בן-חי-שגב, נעלמו המגבלות על התכנים אשר ישדרו בערוצים החדשים". 

המחיר לא יעלה במשך שנה

יצוין כי בשבוע שעבר הודיעה מועצת הכבלים והלוויין כי הגיעה לסיכום עם צ'רלטון, לפיו מחירם של שני הערוצים הנוכחיים לא יעלה במשך שנה, ובתמורה היא תקבל אישור להעלות את שני הערוצים החדשים שלה (במחיר שעדיין אינו ידוע), ובתנאי שלא תהיה זליגת תכנים מהערוצים הישנים אל החדשים.

יחד עם זאת, בשוק יש מי שחוששים כי יהיה קשה למנוע את אותה זליגה מדוברת בין הערוצים הישנים לחדשים, מכיוון שזאת תהיה תלויה בין היתר בזמני השידור של המשחקים השונים ובהגדרות שעשויות להיות נזילות יחסית, כמו מהו המשחק המרכזי בליגות השונות.

צ'רלטון, שבשליטת אלי עזור ופיני זהבי, זכתה לפני כחצי שנה במכרז לשידור משחקי ליגת העל הישראלית בכדורגל, לאחר שהציעה לשלם סכום עתק של כ-126 מיליון שקל לשנה למשך 4 שנים (עד עונת 2019/2020). מדובר במחיר הגבוה כמעט פי שלושה מהמחיר ששולם עד כה תמורת שידור עונה של הליגה הישראלית, כשעל-פי הערכות המחיר הגבוה נועד לחסום את חברת הסלולר פרטנר, שהביעה אף היא התעניינות ברכישת הזכויות.

אחד החששות שהועלו בעקבות הסכום הגבוה ששילמה צ'רלטון הוא שהעלויות הללו יגולגלו בסופו של דבר אל הצופה, שכבר כיום נדרש לשלם סכומים לא קטנים כדי לצפות בכל שידורי הספורט.