בריטניה לאיחוד: להחליט כעת על זכויות האירופים שבממלכה

גורמים רשמיים באיחוד האירופי מתעקשים שלא לקיים דיונים רשמיים עם בריטניה עד שתפעיל את סעיף 50 לאמנת האיחוד, שבו היא מצהירה על רצונה להיפרד ממנו

בריטניה ברקזיט / צילום: רויטרס
בריטניה ברקזיט / צילום: רויטרס

בריטניה פועלת להשגת הסכם בתוך שבועות על זכויותיהם של אירופים החיים בבריטניה ושל בריטים החיים באירופה, למרות התנגדות קשה בבריסל. גורמים רשמיים באיחוד האירופי מתעקשים על כך שלא יהיו דיונים רשמיים עם בריטניה על ההיפרדות מהאיחוד עד להפעלת סעיף 50 לאמנת האיחוד.

"אנחנו מוכנים לדון בנושא הזה מפני שאנחנו מבינים שהוא נוגע ישירות לחייהם של הרבה בני אדם", אמר שר החוץ הבריטי פיליפ המונד בשולי ועידת נאט"ו בוורשה בסוף השבוע. "אם העמיתים שלנו בבריסל מוכנים לדבר על זה בנפרד מהנושאים האחרים, אני חושב שנהיה מוכנים לפתוח במו"מ", הוא אמר. המונד הוסיף שהממשלה מקווה לעסקה בתחום זה "בקרוב מאוד", למרות שחלון הזמן לכך קטן.

"אנחנו במרחק שמונה שבועות בלבד מראש ממשלה חדש, ובריסל תהיה מושבתת באוגוסט, ולכן השעון מתקתק", הוא אמר.

הנציבות האירופית דוחה את האפשרות של כל צורה של דיונים לא-פורמליים על תנאי הברקזיט לפני שממשלת בריטניה תאשר את סעיף 50 באמנת ליסבון, שעוסק בעזיבה של האיחוד האירופי. הפעלת הסעיף הזה תכניס לפעולה מסגרת זמן של שנתיים להשלמת כל המו"מ על תנאי העזיבה.

נשיא הנציבות האירופית, ז'אן-קלוד יונקר, כפה "איסור נשיאותי" על אנשי האיחוד האירופי לקיים דיונים עם בריטניה לפני הפעלת סעיף 50. "לא יכולים להיות דיונים מוקדמים", אמר יונקר לפרלמנט האירופי בסוף יוני. "ללא הודעה רשמית (סעיף 50), אין דיונים".

ממשלת בריטניה טוענת שהיא זקוקה לזמן כדי לעבור את השינויים הפוליטיים הפנימיים שלה, ולגבש עמדה במו"מ, לפני שהיא תוכל לשקול להפעיל את הליך הפרישה הרשמי.

המונד אמר שלמרות עמדת הנציבות, דיונים מוקדמים לא רשמיים "מתנהלים כל הזמן" בין בריטניה לבין מדינות אירופיות אחרות על תהליך הברקזיט. "כמובן שיש לנו דיונים בשוליים כדי להרגיע ולנסות להבין את האפשרויות הקיימות", אמר שר החוץ הבריטי.

הוא הוסיף ש"אני כנראה לא מגזים כשאני אומר שאין כמעט נושא אחר שעולה לדיון כשאני יושב עם עמיתיי. אנחנו בכנס של נאט"ו, אבל רוב הדיונים כאן לא היו על נושאים של נאט"ו, אלא על תוצאות משאל העם וההשלכות שלהן".

המונד הוציא עוד בשבוע שעבר מכלל אפשרות דיון נפרד על זכויותיהם של אזרחים בריטים ואירופים שמתגוררים באירופה ובבריטניה, וטען שנחוץ "מו"מ מקיף" על כל הנושאים שקשורים בברקזיט.

תרזה מיי, המועמדת המובילה במפלגה השמרנית לראשות הממשלה בבחירות בקרב 160,000 חברי המפלגה בעוד כחודשיים, דחתה גם היא את האפשרות של מו"מ נפרד על זכויות התושבים הזרים, ועוררה בכך ביקורת עליה בפרלמנט.