הלפרין לארגוני הרופאים: לא לנהל מו"מ מול קופות חולים

הלפרין דחתה את בקשת ארגון רופאי המדינה לקבל פטור מהסדר כובל מחשש לפגיעה ברפורמת הניתוחים הפרטיים ■ הפנייה של הרופאים לרשות ההגבלים נתפסת כגול עצמי

מיכל הלפרין / צילום: איל יצהר
מיכל הלפרין / צילום: איל יצהר

גם מיכל הלפרין מתערבת ברפורמת הניתוחים הפרטיים: הניסיון של ארגון רופאי המדינה (אר"מ) לטרפד את הרפורמה החדשה בניתוחים הפרטיים שנכנסה בשבוע שעבר לתוקף, מתחיל להיראות כמו גול עצמי: הממונה על ההגבלים העסקיים הודיעה היום (ד') כי היא דוחה את הבקשה של הארגון לקבלת פטור מהסדר כובל - פטור שאמור היה לאפשר לרופאים בבתי החולים הממשלתיים לנהל מו"מ קיבוצי על תנאי ההתקשרות איתם במסגרת הביטוחים המשלימים והמסחריים מול קופות החולים ומול חברות הביטוח, ולא בצורה של הסכמים אישיים. למעשה, ההחלטה של הלפרין צפויה להשפיע גם על הרופאים בבתי החולים שאינם בבעלות המדינה ועל רופאי קופות החולים.

"בנקודת המוצא ההסדר המוצע מעורר חששות תחרותיים ממשיים", כותבת הלפרין בהחלטתה. ראשית, מתעורר חשש ליצירת חזית אחידה של אר"מ, אשר תפגע בחופש הפעולה של המבטחים (קופות החולים וחברות הביטוח - ש.נ) ובפרט תביא לכפיית האחדת תנאי ההתקשרות עם הרופאים המנתחים. שנית, מתעורר חשש לתיאום מפורש או משתמע של תנאי ההתקשרות הפרטניים שיחולו בין המבטחים לבין חברי אר"מ. בנסיבות אלה נדרשים טעמים כבדי משקל בכדי להתיר את ההסדר - טעמים אשר לא מצאתי כי מתקיימים במקרה זה", אמרה. על פי רשות ההגבלים, יש בדרישה של אר"מ כדי לפגוע ברפורמה צרכנית שנועדה להיטיב עם הציבור.

ארגון רופאי המדינה הדגיש אמנם כי הוא אינו דורש לנהל מו"מ קיבוצי על שכר המנתחים הפרטיים, אלא רק על תנאים נלווים כמו ביטוח לרשלנות מקצועית, גיבוש קריטריונים וסטנדרטים אחידים, אופן העברת התשלומים, פרסום שקוף של התעריפים ועוד - אולם הלפרין סברה כי עובר קו דק מאוד בין אותם "סטנדרטים אחידים" לבין מו"מ על השכר עצמו. סטנדרטיזציה שכזו, לפי החלטתה, תביא ממילא למניעת תחרות על המחיר ואף עלולה בסופו של דבר להביא גם לייקור הפרמיות שמשלמים המבוטחים.

נזכיר כי במסגרת הרפורמה החדשה, פוליסות הבריאות החדשות של חברות הביטוח והביטוחים המשלימים לא יעניקו החזר עבור ניתוח פרטי או חוות דעת שנייה מטעם רופא פרטי שבו בחר המטופל. במקום זאת, הם יאפשרו למבוטח לבחור את הרופא מתוך רשימה סגורה של מומחים, בתמורה להשתתפות עצמית שנקבעה מראש. המהלך הזה חייב למעשה את מרבית הרופאים שמבצעים פרקטיקה פרטית להצטרף אל אותן רשימות סגורות (הסדר), ולנהל מו"מ על שכרם מול גופים גדולים וחזקים כמו חברות ביטוח וקופות חולים - ולא מול המטופלים. כפועל יוצא, כבר היום מדווחות קופות החולים על ירידה בשכר המנתחים והיועצים.

בדיוק כמו מוסכים

במה שונה ניהול מו"מ קיבוצי בעניין הביטוחים המשלימים והפרטיים לבין המו"מ שמנהלים ארגוני הרופאים מול המדינה וקופות החולים אחת לכמה שנים? ברשות ההגבלים העסקיים הסבירו ל"גלובס" כי במקרה של ביטוחי הבריאות, הרופאים אינם בבחינת עובדים שעומדים מול מעסיקיהם. עומדת להם הזכות על פי דין להתארגן ולנהל מו"מ קיבוצי, אולם הם "ספקי שירותים" של חברות הביטוח ושל הקופות - ממש כפי שהמוסכים הם ספקי שירות של חברות הביטוח.

בעניין זה, ברשות להגבלים עסקיים לא ידעו להסביר כיצד הדבר שונה מהרופאים העצמאיים של קופת חולים מכבי, שמנהלים דרך קבע מו"מ קיבוצי על שכרם באמצעות ארגון רופאי מכבי, אף שהם אינם שכירים.

ככלל, ארגוני עובדים נזהרים ומתרחקים ככל הניתן מהזירה של ההגבלים העסקיים, ועל כן במקרים של מחלוקת הם פונים לבתי הדין לעבודה ובמקרים מיוחדים לבג"ץ. גם במקרה של הרפורמה המדוברת, ההסתדרות הרפואית פנתה לבג"ץ (בהליך שעדיין מתנהל) וטענה בין היתר לפגיעה בחופש העיסוק של הרופאים.

עוד טענה ההסתדרות הרפואית, כי הפרקטיקה הפרטית של הרופאים הוסדרה כחלק בלתי נפרד מההסכמים הקיבוציים בין הארגון למדינה, ועל כן לא ניתן לטעון כי מדובר ב"עולמות נפרדים". מסיבה זו ממש, אפשר לנחש כי בהסתדרות הרפואית מאוד לא אוהבים את הפנייה של ארגון רופאי המדינה לרשות להגבלים עסקיים, וקל וחומר את ההחלטה של הרשות - החלטה שיש בה כדי להשפיע לשלילה גם בהליכים עתידיים.

תגובת ארגון רופאי המדינה: "השינויים שיצר חוק ההסדרים הובילו לשורה של בעיות קשות העלולות לפגוע באיכות הטיפול ברפואה הפרטית. לצערנו, הממונה על ההגבלים ראתה את הנושא בהיבטו המסחרי הצר בלבד ולכן פסקה כפי שפסקה. כרופאים, אנו נמשיך להסביר למטופלינו איך החוק האומלל פוגע בבריאותם, ונקווה שלחץ הציבור והשכל הישר יתקנו את מה ששר האוצר קילקל".