הישראלים לא מוכנים לשטוף כלים

ראוי לבחון האם הושגו המטרות של חוק היטל העובדים הזרים והאם הוא רלוונטי

חקלאות, עובדים זרים פועלים תאילנדים / צלם: רפי קוץ
חקלאות, עובדים זרים פועלים תאילנדים / צלם: רפי קוץ

לפני כ-13 שנים נחקק חוק היטל עובדים זרים. באותן שנים האבטלה בארץ היתה גבוהה, והמדינה חיפשה דרך לייקר את עלות העסקתם של העובדים הזרים על מנת שהמעסיקים יעדיפו להכניס לעבודה באותם תחומים עובדים ישראלים. באותן שנים לא התמודדה המדינה עם סוגית מבקשי המקלט או הפליטים, פשוט כי לא היו כאלה בארץ.

עם חקיקת החוק נקבע היטל קבוע של 8% לעובד זר בכל הענפים, למעט ענף הסיעוד שהוצא מההיטל מתוך הנחה שבתחום זה לא ימצא תחליף של עובדים ישראליים. לאחר מספר שנים הוחלט על מס דיפרנציאלי, במסגרתו נקבע כי ההיטל בענף החקלאות יהיה 10% לכל עובד, בבניין 15% ועל תחום המסעדות, החליטו להטיל את המס הגבוה ביותר- 20%. בינואר השנה בעקבות לחץ שהופעל מצד הלובי החקלאי על קובעי המדיניות, בוטל ההיטל על החקלאים ולאחרונה אף טופל ענף הבנייה.

בשנים מאוחרות יותר נעשה שימוש בחוק זה כדי לייקר את עלות העסקתם של מבקשי המקלט וזאת כאשר שיעורי האבטלה בארץ הם מהנמוכים ומטרת החוק המקורית אינה קיימת עוד.

בעקבות שינוי הנתונים הכלכליים בארץ הפכה מטרת החוק ללא רלוונטית, ורשויות המדינה מנצלות זאת כדי לייקר את העסקתם של מבקשי המקלט ובפועל מכבידות את הנטל על ענף המסעדות. מי שנותר בודד במערכה הם בעלי העסקים הקטנים, אשר אין להם דלת פתוחה אצל מקבלי ההחלטות במדינה, אבל גם אין להם פתרון אחר היות שהישראלים אינם מוכנים לבוא לעבוד כמנקים ושוטפי כלים.

מוקד המחלוקת המשפטית הוא בשאלה האם מבקשי המקלט נחשבים תושבי ישראל לצורך חוק ההיטל. שאלה שהכרעתה תקבע את החיוב, שהרי מי שהם תושבי ישראל אינם חבים בהיטל. ההבחנה היא בין עובדים זרים שבאו לארץ באופן זמני והם עצמם רואים את שהותם בארץ כשהות זמנית, לבין מבקשי המקלט שבאו לארץ כדי להישאר אפילו אם נכנסו לארץ בדרכים לא חוקיות.

בעוד המחלוקת המשפטית עומדת בעינה, בחודשים האחרונים רשות המסים הוציאה מאות שומות למעסיקים בענף המסעדות עם גבייה רטרואקטיבית של עד ארבע שנים אחורה. הסכומים מגיעים למאות אלפי שקלים למסעדה ולעתים אפילו יותר, וההערכות הן כי סך כל הגבייה מהמסעדות בשלוש שנים האחרונות מגיעה ל-80-100 מיליון שקל.

מעבר לסוגייה המשפטית, ראוי כי קובעי המדיניות יבחנו האם הושגו המטרות לשמן חוקק חוק היטל העובדים הזרים והאם הוא רלוונטי. ולאור המצב בשנים האחרונות עם הגעתם של מבקשי המקלט, והעובדה שהם כאן ולא הולכים לשום מקום אחר, האם לא מוטב יהיה שיאפשרו להם להתפרנס בכבוד במקום לשוטט ברחובות חסרי מעש? אולי הגיע העת לחשיבה מחדש בזמן שהאבטלה כל כך נמוכה, ובניסיון להוריד את יוקר המחיה בארץ יוחלט לבטל היטל זה בכלל.

הכותבת היא נציבת מס הכנסה לשעבר