צפו במספרים: כמה זה עולה להיות אמא במשרה מלאה?

מהן "שעות העבודה" של האמהות, וכמה הן "מרוויחות"?

מזונות אישה/ צילום:Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
מזונות אישה/ צילום:Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

החופש הגדול והלחץ להעסיק את הילדים 24/7 הוביל אותנו שוב לשאלת השווי הכלכלי של אם במשרה מלאה. כפי שכתבנו במדור זה לפני כשנה, אפשר ואפילו צריך להצמיד למקצוע "אמא" שווי כלכלי. הרי חלק ניכר מעבודות הבית הן עבודות שקיימות בשוק התעסוקה, כלומר ניתן בגינן שכר.

האתר Salary.com בודק כבר 16 שנה (!) כמה שווה המקצוע "אמא", כלומר מהו השכר השנתי שניתן להצמיד לו, על בסיס סקר בקרב יותר מ-15 אלף אימהות בארה"ב. המשתתפות נשאלות מהן עבודות הבית שדורשות מהן הכי הרבה זמן ועל בסיס מאגרי השכר של האתר מוצמד לכל עבודה שצוינה השכר השעתי המקובל במשק האמריקאי. האתר גם משווה בין אימהות שכלל אינן עובדות מחוץ לבית לאימהות שכן עובדות.

באחרונה פרסם האתר את ממצאיו ל-2016, והם מראים שאימהות צעירות, שחיות את העידן הדיגיטלי, שוות הרבה יותר: נכון ל-2016 אם במשרה מלאה עובדת 92 שעות בשבוע, השוות שכר שנתי של 143,102 דולר (11,925 ד' בחודש, כ-47 אלף שקל).

זאת לעומת 77 שעות שבועיות ושכר שנתי של 112,035 דולר ב-2015. זהו שכר שיא של כמעט עשור. מדוע חלה עלייה משמעותית כל כך - 20% במספר השעות ו-28% בשכר השנתי? לטענת האתר זה משום שאימהות מבצעות הרבה יותר משימות טכנולוגיות. "יש להן יותר מומחיות של טכנולוגיות מידע (IT), ולכן ערכן עולה", מסביר קנט פלונקט, מנכ"ל Salary.com.

"בעידן הדיגיטלי, אימהות צריכות לשמש כמנהלות רשת כדי לדאוג שכל המחשבים הנייחים, הלפטופים, הטאבלטים והסמארטפונים של בני המשפחה יעבדו, ואפילו לשמש כמנהלות שיווק של רשת חברתית כדי לדאוג לתקשורת בין בני המשפחה", נכתב באתר. נשמע מצחיק? נסו להיזכר מי מנהל את קבוצת ה-Whatsapp המשפחתית ומי דואג למצוא מישהו שטס לניו יורק כדי שיקפוץ לחנות של אפל בשדרה החמישית ויקנה לתיכוניסטית את האייפון 6s פלוס, צבע ורוד-זהב וגודל זיכרון של 64 ג'יגה בייט. "ככל שאימהות יקבלו על עצמן משימות רבות יותר הדורשות כישורים טכנולוגיים, השווי הכלכלי שלהן יעלה", אומר פלונקט. "נתוני 2016 שאספנו מוכיחים עד כמה הן עובדות קשה וכיצד הן צריכות להיות מתוגמלות על כך".

בקרב אימהות עובדות, המגמה הייתה מעורבת: 59 שעות שבועיות לעומת 58 אשתקד (כלומר, יציבות) אך ירידה של 5% בשכר השנתי ל-90,223 דולר (7,519 ד' בחודש, כ-29 אלף שקל). האתר אינו מספק הסבר לממצא זה. כך או אחרת, למקצוע "אמא" יש ערך כלכלי ולא רק רגשי, חברתי וכדומה. על השאלה איך צריך לתמחר אותו אפשר להתווכח, כפי שאפשר להתווכח על כל שכר בכל מקצוע.

 

כמה שווה המקצוע אמא
 כמה שווה המקצוע אמא