איך לשלם פחות על תעודות סל, ומתי כדאי "לערוק" למתחרים

התחרות מביאה את חברות ניהול הקרנות להוזיל את עלויות ניהול ההשקעות ■ מה צריך לדעת לפני שמקבלים החלטות ■ תעודות סל – יתרונות וחסרונות

בורסות אירופה/ צילום: רויטרס
בורסות אירופה/ צילום: רויטרס

יש אנשים שהפסיקו להתכופף ולהרים מטבעות של סנט וניקל שהם מוצאים ברחוב. הם מתאמצים רק כשהמטבע בערך גבוה יותר. תיקי השקעות הם אותו הדבר, והמשקיעים קיבלו לאחרונה תזכורת לכך שהם יכולים להרים חופן של מטבעות, בזכות התחרות המתגברת בין חברות ניהול הקרנות.

ב-1 ביולי חתכה פידליטי אינווסטמנטס את יחס העלויות (דמי הניהול ועוד) על 27 מניות, קרנות של מדדי אג"ח ותעודות סל, והמהלך הזה צפוי לחסוך לכל המשקיעים כ-20 מיליון דולר בשנה.

נכון, זה אפילו לא כמה מטבעות, כשחושבים על זה שפידליטי - אחת הגורילות של עולם ההשקעות - משרתת עשרות מיליוני לקוחות. יחס העלויות הופחת בשיעור של החל מ-0.005% (חצי סנט לכל 100 דולר מושקעים) לקרן מדד 500 של פידליטי (FUSEX) ועד 0.05% (ניקל, חמישה סנט ל-100 דולר) לקרן מדד האג"ח האמריקאיות של פידליטי (FBIDX).

אבל החיסכון הממוצע ללקוח לא חשוב. מה שחשוב הוא אם יש בשבילכם עוד כספים לחסוך אם אתם "עורקים" מהמתחרים אל פידליטי, ואם שווה לשנות את התיקים שלכם. התשובה כאן לא פשוטה כמו להרים מטבע ברחוב, אבל היא די פשוטה בכל זאת.

זהו גם תרגיל שהמשקיעים כבר אמורים להכיר, מפני שעלויות של קרנות מדדיות יורדות זה שנים, כאשר פידליטי, קבוצת ונגארד וצ'רלס שוואב מתמודדות על משבצת השקעות המדד הזולות ביותר. כאשר קרנות המדד ותעודות הסל הפכו לקומודיטי - שקונים כמו שמפו או אורז, ולא כמו מוצרי השקעה מסורתיים - משקיעים שרוצים לחסוך סנט אחרי סנט יכולים לעשות את זה.

האבולוציה של הקרנות שינתה את חוקי המשחק, כפי שהתפתחות עסקי המשכנתאות שינתה את עולם המימון מחדש שלהן (ההחלפה במשכנתה בריבית נמוכה יותר). בשנות ה-80 הדעה המקובלת היתה שבעלי משכנתאות לא צריכים להחליף אותן, אלא אם כן הם יכולים "לגלח" לפחות 2 נקודות אחוז מהריבית שלהן.

במרוצת הזמן, כאשר תמחור המשכנתאות השתנה יחד עם העלויות שלהן, והתחרות התחממה ויצרה אופציות חדשות, הכלל הזה השתנה, והיום ממליצים רוב המומחים להחליף את המשכנתה גם עם הנחה של חצי נקודת אחוז מהריבית.

כמו התירוץ למה לא להחליף משכנתא

גרג מקברייד, האנליסט הפיננסי הראשי של BankRate.com, מציין שאותם התירוצים שלא להחליף משכנתא כשזה הגיוני - שהסכומים הנחסכים הם פעוטים וכאב הראש הוא גדול - משמשים גם היום בתעשיית תעודות הסל וקרנות הנאמנות. הוא אומר ש"לאנשים שטוענים שהחיסכון מהחלפת קרן קטן מכדי להצדיק את המעבר, אני אומר שהכסף שלהם כולו קטן מדי, כי אם היה להם כסף גדול, זה היה עושה הבדל".

אז מה זה "כסף גדול", שמצדיק מעבר מתעודת סל או קרן מדדית אחת לשנייה?

יחס העלות למשקיע של 0.09% בקרן פידליטי 500 מתמודד ביחס עלות של 0.16% בקרן (תעודת סל) ונגארד 500 של מניות בדירוג השקעה (VFINX). ההבדל דק יותר כשמשווים את יחס העלות של פידליטי טוטאל אינטרנשיונל (FTIGX), שהוא 0.18% אחרי ההפחתה החודש, ל-0.19% שגובה תעודת ונגארד טוטאל אינטרנשיונל (VGTSX).

המשקיעים לא צריכים להניח שהעלויות ימשיכו לרדת בהרבה מהרמה הנוכחית. חברות הניהול כבר הגיעו במידה רבה לסוף דרך ההוזלות. לכן, אם הסנטים שאתם חוסכים חשובים לכם, אין סיבה לחכות למשהו עוד יותר טוב.

"עלויות צריכות להיות חלק מתהליך קבלת ההחלטות, אבל לא הדבר היחיד שצריך לשקול", אומר טוד רוזנבלוט, מנהל מחקר קרנות הנאמנות ותעודות הסל בחברת S&P גלובל מרקט אינטליג'נס.

למי שמחליט להחליף, המומחים ממליצים לוודא שהקרן או התעודה החדשה שאתם רוצים זהה בהרכבה לקרן/תעודה שאתם רוצים למכור בגלל העלות הגבוהה יותר. אחר כך כדאי לחשב את סך העלויות של המעבר, כמו דמי ביצוע עסקה (בייחוד בתעודות סל), וגם את חשבון המס החזוי.

אם יש לתעודה רווחי הון קצרי מועד - ששיעור המס עליהם גבוה יותר מהחזקות לטווח ארוך יותר - רוב המומחים היו מוותרים על מעבר, לפחות עד שמחזיקים את תעודת הסל הנוכחית מספיק זמן כדי שמיסוי הרווחים ממנה יהיה בשיעור הנמוך יותר.

כשמדובר על רווחי הון ארוכי-טווח, החלפת תעודה כדאית אם העלות הנמוכה יותר תחזיר לכם את תשלום המס בתוך 18 חודשים.

"אם ההפרש ביחס העלות הוא רק 0.05% עד 0.1%, התנאים שלי למעבר לתעודת סל אחרת הם שאין דמי מעבר, אין השלכות מס למעבר, וההשקעה צריכה להיות גדולה וארוכה מספיק כדי שהחיסכון יהיה כמה מאות דולר בשנה", אומר ג'ייסון בראון, מנהל ההשקעות הראשי של קבוצת FundX Investment.

כל הזכויות שמורות ל-MarketWatch.com 2016