הנושים באלון רבוע כחול אישרו העברת הבעלות לידי בן משה

עדיין לא גושרו הפערים לגבי התמורה שיקבלו בעלי מניות המיעוט במסגרת הסדר החוב, אותו הם עדיין צריכים לאשר כמו גם בית המשפט

מוטי בן-משה / צילום: תמר מצפי
מוטי בן-משה / צילום: תמר מצפי

הסדר החוב הענק של חברת ההחזקות אלון רבוע כחול בדרך לאישורו הסופי, ולהעברת החברה לידיו של איש העסקים מוטי בן משה. היום בצהריים אישרו נושי החברה את הסדר החוב באסיפה מיוחדת. מדובר במהלך חשוב בדרך לאישור ההסדר אך עדיין מוקדם לברך על המוגמר. הערב (ב') יתכנסו בעלי מניות החברה לאסיפה בה יידרשו לאשר את ההסדר. לאחר מכן יגיע ההסדר לכתלי ביהמ"ש המחוזי, שיידרש לתת את אישורו.

בעוד שההצבעה בעד ההסדר של בעלי החוב הייתה צפויה, הרי שביחס להצבעה של בעלי המניות באלון רבוע כחול נותרו עדיין סימני שאלה. זאת בעיקר על רקע חוסר ההסכמה - עד כה - ביחס לתמורה שיקבלו בעלי מניות המיעוט בחברה במסגרת ההסדר. נזכיר כי בימים האחרונים קבע המומחה מטעם ביהמ"ש, פרופ' אמיר ברנע, כי שווי מניות המיעוט עומד על כ-9.1 מיליון שקל (בין 6 מיליון שקל ל-12 מיליון שקל), בעוד שהחברה הגישה עמדה לפיה שווי מניות אלה נמצא בטווח של 3.3 עד 7.2 מיליון שקל, ובן משה הציע עבורן כ-2.2 מיליון שקל.

בכל אופן, בין אם בעלי המניות יאשרו את ההסדר ובין אם לאו, בימים הקרובים תפנה החברה לביהמ"ש שיכריע סופית ביחס להסדר, כך שלקראת סוף אוגוסט אפשר יהיה להשלים את עסקת המכר של רבוע כחול לבן משה.

מיליארד שקל חוב

הסדר החוב של אלון רבוע כחול קובע כי בן משה יקבל בעלות מלאה על חברת ההחזקות, תמורת הזרמת סכום של עד 900 מיליון שקל לקופתה (לצורך תשלום לנושים), ותשלום של עוד 115 מיליון שקל לבעלת השליטה, קבוצת אלון, כנגד הלוואות הבעלים שהעניקה לאלון רבוע כחול, בסכום של 170 מיליון שקל, ותמורת מניות השליטה (72.7% מהון החברה הבת).

כפי שנכתב ב"גלובס" בשבוע שעבר, מתכנן בן משה לפרוע חלק מהחוב באמצעות הנפקת אג"ח של אלון רבוע כחול בהיקף של 550 מיליון שקל כבר בשנה הבאה. כך עולה מדוח תזרים מזומנים חזוי שפרסמה החברה לתקופה של שנתיים, החל מהמועד הצפוי להשלמת הסדר החוב (אוגוסט 2016 עד אוגוסט 2018). עוד עלה מהדוח כי בן משה מתכנן לפרוע את מלוא התחייבויותיה הפיננסיות של החברה, בהיקף של כ-1 מיליארד שקל, עד סוף 2017, וזאת באמצעות הזרמה הונית של 600 מיליון שקל לקופתה בתוספת הסכום שיתקבל מהנפקת האג"ח חדשה.

קבוצת אלון, שבשליטת שרגא בירן, דודי ויסמן והקיבוצים, החלה את הרומן שלה עם שוק ההון המקומי ב-2007, כשגייסה כ-1.8 מיליארד שקל ממשקיעים מוסדיים, בהנפקה של אג"ח פרטיות הצמודות למדד המחירים לצרכן. עד היום פרעה למלווים כ-400 מיליון שקל מהקרן ותשלומי ריבית של כ-1 מיליארד שקל, כאשר יתרת החוב למחזיקים עומדת קודם להסדר החוב על כ-1.8 מיליארד שקל .

בשבוע שעבר הפחיתה חברת הדירוג S&P מעלות את דירוג החוב של הקבוצה ל-D (כשל פירעון) לאחר שהחברה נמנעה בסוף יוני מלהעביר למחזיקי האג"ח (סדרה א') תשלום של 131 מיליון שקל בהתאם ללוח הסילוקין. ב-S&P ציינו שהחברה החליטה שלא לבצע את התשלום במועדו מחשש להעדפת נושים, על רקע החלטת מחזיקי אג"ח א' להעמיד את מלוא החוב כלפיהם לפירעון מיידי, וזאת למרות שבקופה 530 מיליון שקל.