אחרי שנים של עיכובים: לבנון פותחת את הים לחיפושי גז

כך דווח בעיתונות הלבנונית ■ אחד מהרישיונות שמתכוונת המדינה לפרסם נמצא עדיין במחלוקת מול ישראל

חיפושי גז במים הכלכליים של לבנון / צילום: רויטרס
חיפושי גז במים הכלכליים של לבנון / צילום: רויטרס

לבנון פותחת את הים לרישיונות גז ונפט חדשים - כך דווח בעיתונות הלבנונית. אחד מהרישיונות שמתכוונת המדינה לפרסם נמצא עדיין במחלוקת מול ישראל.

במארס 2013 יצאה לבנון בהליך מיון מוקדם לחברות גז שיגיעו לפעול במדינה. ואכן 12 מפעילות בינלאומיות עברו את שלב ההליך המוקדם ו-34 חברות נוספות שאינן מפעילות עברו גם הן את ההליך. לבנון התכוונה לחלק עשרה רישיונות ימיים, אך חוסר יציבות רגולטורית ופוליטית במדינה הוביל לדחיית הפרסום.

גורם המקושר למשרד האנרגיה הלבנוני אמר ל"גלובס" כי מציאת מאגרי הגז במצרים בשנה האחרונה, כמו גם הסכם הפיוס שנחתם בין ישראל לטורקיה (ושאמור לקדם עסקת גז בין שתי המדינות), גרם למשרד האנרגיה הלבנוני "להעלות הילוך" בשבועיים האחרונים ולהאיץ את פרסום הרישיונות.

על פי הדיווחים, המדינה מתכוננת בשלב ראשון לפרסם ארבעה בלוקים, ביניהם 1, 4, 9 ו-10 - ובשלב שני לפרסם את היתר. בנוגע לבלוק 9 קיימת אי בהירות בנוגע לגבולותיו, והנושא נמצא עדיין במחלוקת מול ישראל. לבנון, נזכיר, פנתה לאו"ם ב-2010 בתלונה כי קו הגבול של האזור הכלכלי הבלעדי (EEZ) הישראלי פולש לתוך שטח ה-EEZ שלה. ישראל הגישה את גרסתה לאו"ם שנה אחר כך. ארה"ב ביקשה לתווך בין הצדדים בניסיון להגיע לפשרה, אך ישראל דחתה אותה.

 

גודל השטח במחלוקת הוא כ-850 קמ"ר וצורתו כשל משולש שקודקודו בראש הנקרה ובסיסו על הקו המשותף לאזורים הכלכליים של ישראל, לבנון וקפריסין. הסכם שנחתם בין ישראל לקפריסין בדצמבר 2010 תומך בגרסה הישראלית, והסכם דומה שנחתם בין קפריסין ללבנון לא אושרר על ידי הפרלמנט הלבנוני. לבנון, כפי שצוין, מתכוונת לפרסם את הבלוק בכל מקרה.

אותו גורם מקורב למשרד האנרגיה הלבנוני אמר כי להערכת המדינה יש בשטחה מאגרי גז גדולים "לפחות בגודל של תמר", לדבריו. במשרד החוץ הישראלי מסרו כי "אנו מעדיפים שלא להתייחס לנושא לאור רגישותו".

המים הכלכליים של ישראל סגורים לחיפושים כבר ארבע שנים, וכפי שפורסם ב"גלובס" בשבוע שעבר, משרד האנרגיה מתכוון לפרסם 60 רישיונות גז ונפט חדשים.

בשלב ראשון, וככל הנראה עד סוף השנה, יחולקו שליש עד מחצית מהרישיונות.

לרגל פתיחת הים עורכים בחודשים האחרונים שר האנרגיה יובל שטייניץ ומנכ"ל משרדו שאול מרידור פגישות עם חברות אנרגיה בינלאומיות במטרה לשכנע אותן לפעול בישראל. באחרונה הזמין המשרד סקר סביבתי מקיף לחיפוש ולהפקה של נפט וגז טבעי בים, שהוא למעשה הסקר הסביבתי הראשון מסוגו בישראל, והוא נועד להוות בסיס מידע לממונה על ענייני הנפט במשרד טרם מתן זכויות חדשות לחיפוש ולהפקה.