תשלומי ההורים לשנת הלימודים תשע"ז לא יוזלו

כך אישרה ועדת החינוך של הכנסת ■ חרף המחאה שהייתה, אין בשורה של הוזלה בנטל העלויות להורים, ולמעשה אין כל שינוי משנת הלימודים הקודמת

תלמידים / צילום: תמר מצפי
תלמידים / צילום: תמר מצפי

ועדת החינוך של הכנסת אישרה הבוקר (ג') את תשלומי ההורים לשנת הלימודים תשע"ז. חרף המחאה שהייתה, אין בשורה של הוזלה בנטל העלויות להורים, ולמעשה אין שינוי משנת הלימודים הקודמת.

כמדי שנה, נזכיר, תשלום החובה היחיד הוא עבור ביטוח תאונות אישיות - תשלום שעומד על 75 שקל לתלמיד (וברשויות מסוימות על פחות מזה לאור משא-ומתן שהן מנהלות עם חברות הביטוח - סוגיה שמנסה לפתור חבר הכנסת יעקב מרגי באמצעות הצעת חוק לאיחוד אגרת התשלומים לכל התלמידים בישראל).

יתר התשלומים שקובע משרד החינוך הם בגדר תשלומי רשות, אבל רק לכאורה. זאת, משום שהם כוללים פעילויות כמו טיולים שנתיים וסל תרבות, כך שמרבית ההורים משלמים עליהם, כיוון שהם לא רוצים למדר את ילדם מפעילויות אלה (אף שהחוק אוסר זאת).

כך או כך, הורים לתלמידים בכיתה א', למשל, ישלמו עוד 507 שקל בנוסף לביטוח; הורים לתלמידים בכיתות ז'-ח' ישלמו עוד כ-1,000 שקל; והורים לתלמידים בכיתה יב' ייפרדו מ-1,340 שקל - וכל זאת עוד לפני שיעורי תל"ן, לפני לימודים בבתי ספר מיוחדים, שעלותם מגיעה לאלפי שקלים בשנה, ולפני הוצאות נוספות.

הטבלאות שמפרסם היום משרד החינוך כוללות גם אגרת רכישת שירותים מרצון, שעליה מחליט בית הספר בשקיפות עם ההורים, ואשר היקפה מגיע ל-450 שקל לתלמיד בחטיבת הביניים או בחטיבה העליונה. עבור תל"ן, תוכנית לימודית נוספת, ישלמו ההורים עוד כ-1,000 שקל במקרה הטוב. 

ח"כ איציק שמולי אמר בדיון בוועדת החינוך על תשלומי ההורים לבתי הספר: "למרות חוק חינוך חינם, משרד החינוך הפך את ההורים לקופה קטנה שהולכת וגדלה משנה לשנה. מערכת החינוך חוטאת בפירוש לתפקידה כמכשיר לצמצום פערים, כשהיא דוחפת לכך שיותר ויותר שירותים בסיסיים בה תלויים בכסף שיש או אין להורים בחשבון הבנק. אנחנו שומעים על בתי ספר שגובים אלפי שקלים מעבר לתשלומים המאושרים בוועדת החינוך, כשהרבה תלמידים פשוט נשכחים מאחור". 

בעקבות האכזבה הקשה על כך שגם השנה ההורים ישלמו אלפי שקלים לכל תלמיד, כתשלום לבית הספר במסגרת חוק חינוך חובה "חינם", אמר יו"ר ועדת החינוך, ח"כ יעקב מרגי, כי הוא יגיש הצעת חוק שלפיה תשלומי ההורים יהפכו למס פרוגרסיבי וייגבו על-ידי המוסד לביטוח לאומי. 

"עוולה חברתית" 

בדיון היום אמר ח"כ מרגי כי "תשלומי ההורים הם עוולה חברתית שגורמת לאי-שוויון ודורשת פתרון. על המס להיות פרוגרסיבי, ועד שתתגבש טבלה חלופית על המשרד, יש להגביר את האכיפה על מוסדות חינוך שעושים בכסף כבשלהם".

ח"כ מרגי הציע מנגנון גבייה חלופי באמצעות המוסד לביטוח לאומי ולא על-ידי מנהלי בתי הספר, וכאמור הצהיר כי בתחילת מושב החורף יחל בחקיקה שתסדיר את אמצעי הגבייה דרך המוסד לביטוח לאומי ויבטל כלל את תשלומי ההורים באמצעות משרד החינוך.

לאור דבריו, מנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן, אמרה כי המשרד יתמוך בהצעה. "משרד החינוך יתמוך בהחלטה לבטל את תשלומי ההורים. מדובר בסכום גדול מאוד, העומד על 5 מיליארד שקל, שיש למצוא לו מקור תקציבי אחר", טענה.

עוד אמרה כהן כי בשנים האחרונות משרד החינוך לא מעלה את תשלומי ההורים גם בגלל ההד הציבורי הרחב. מנגד, נזכיר כי התשלומים הגבוהים ממילא לא יורדים.

סגן השר ירון מזוז קרא "לשים סוף לסיפור גביית התשלומים מההורים". חברי הכנסת מירב בן-ארי וזוהיר בהלול אמרו כי יש לבטל את תשלומי ההורים, ופרופ' יוסי יונה אמר כי הוועדה, בעצם ההצבעה בעד, משלימה עם התנערותו של משרד החינוך מקיום חוק חינוך חובה חינם ומאפשרת פגיעה קשה בעיקרון של שוויון הזדמנויות בחינוך. 

"מס גולגולת"

ח"כ דב חנין קרא להורים ללמוד מההורים בבריטניה ולא לשלם: "בואו נלמד איך נעצר מס הגולגולת של מרגרט תאצ'ר בבריטניה. הורים - סרבו לשלם את מס הגולגולת".

ח"כ ענת ברקו אמרה בדיון: "הפכו את תשלומי ההורים לתאגיד ענק בלתי אפשרי. הקריטריונים צריכים להיות ברורים במשורה וחד-משמעיים, כדי שלא יגבו 'מרצון' אבל עם אקדח לרקה".

לאור הדברים הללו אמר זאב גולדבלט, יו"ר פורום ועדי ההורים היישוביים, לחברי הכנסת כי "אם לא יהיה שינוי דרמטי, הפורום יקרא להורים שלא לשלם את מס הגולגולת הזה".

תשלומי ההורים לשנת הלימודים תשע"ז
 תשלומי ההורים לשנת הלימודים תשע"ז

תקרת התשלומים
 תקרת התשלומים