גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אנחנו שואפים לייצר 'תאום דיגיטלי' לכל אחד"

סמנכ"ל הטכנולוגיה ב-GE Healthcare מספר על תוכנה שתקבל עדכונים על תאונות מרשתות חברתיות, אלגוריתם שיעזור לחסוך בחומרי הרדמה וחישובים שיעזרו להשתלת איברים

"אנחנו רוצים להיות התנור שאופה עוגה אחת, עבור אדם אחד", כך אומר כריס לרקין, סמנכ"ל הטכנולוגיה בחברת GE Healthcare, בהתייחס לעתיד הרפואה. החברה, שמזוהה עם מכשירי הדמיה וציוד מעבדה, התרחבה בשנים האחרונות לתחומים של ביג דאטה רפואי, שירותי ניהול בתי החולים ושירותי ענן (בדומה לחברת פיליפס, שאת משנתה בעניין הבאנו כאן לפני כשבועיים). לרקין מאמין כי ההתפתחות הזו תאפשר לחברה להציע שירותי רפואה מותאמים אישית, ברמה שלא נראתה עד כה.

"אנחנו יכולים לבנות היום 'תאום דיגיטלי' של כל אדם על-ידי חיבור גנומיקה עם מידע מהקליניקה, עם מידע על התרופות שאתם נוטלים, מידע מחיישנים רפואיים וכן צילומי הדמיה", הוא אומר, "באמצעות מערכות הביג דאטה אנחנו יכולים למצוא בכל העולם אנשים שלא נראים דומים, אבל הם דומים אחד לשני מבחינת הגנטיקה ומצבם הרפואי המדויק. כאשר מוצאים עשרת אלפים אנשים כאלה, אפשר ללמוד האחד מהשני לגבי טיפולים רפואיים שבאמת עוזרים, מינונים מדויקים, תזונה מתאימה וממה כדאי להימנע".

התאמה אישית היא רק אחד התחומים שבהם הביג דאטה משנה את עולם הרפואה. לדברי לרקין, "בתחום הנוירולוגיה אנחנו יכולים להתחיל למפות את ההיסטוריה של חולי אלצהיימר. מרגע שאנחנו רואים בהדמיה את המוח מתחיל להשתנות באופן שמזוהה עם מחלת האלצהיימר, אנחנו יכולים לרוץ אחורה על כל המידע הקליני של החולים מהעשור הקודם, ולראות איך המחלה התחילה להתפתח. אם נסרוק מספיק חולים כאלה, אפשר יהיה לזהות בעתיד, מי מהחולים סובל מ'סתם' ירידה קלה ותלוית-גיל בקוגניציה ומי באמת עומד על סף המחלה, ומתאים לטיפול מוקדם יותר. כנראה, ככל שמטפלים באלצהיימר מוקדם יותר, יש יותר סיכוי להאט את המחלה.

"בקרדיולוגיה אפשר להתאים בין מושתלים פוטנציאליים לבין האיבר הכי מתאים למושתל או להיפך, המושתל המתאים ביותר לאיבר. למשימה הזו יש זמן מוגבל, אז חייבים יכולות חישוב גבוהות. בזכות טכנולוגיית הענן אנחנו יכולים היום לשמור מידע ולחשב. מה שלקח בעבר שבוע לעבד, דורש היום ארבע שעות.

"עוד תחום הוא הרדמה. היום מרדימים משתמשים במינון גבוה יחסית של חומרי הרדמה, ליתר ביטחון, ויש לזה השלכות לא חיוביות גם על החולה, וגם עבור בית החולים משום שחומרי ההרדמה הם יקרים. אנחנו משתמשים במערכת כדי לחשב בדיוק כמה חומר הרדמה אדם מסוים צריך לפי המאפיינים האישיים שלו, ואפילו אם לכך מוסיפים רכיב של 'ביטחון יתר', עדיין ניתן להוריד את הכמות ולחסוך כ-100 אלף דולר בשנה לכל חדר ניתוח".

היישום המיידי ביותר של הענן של GE, קשור כנראה לתחום הניהול הלוגיסטי של בתי החולים. "אנחנו יודעים לומר מה התפוסה של המיטות בבית החולים ומי נמצא בתורים ולפי זה לנבא מה יהיה מצב בית החולים ברמת תפוסת המיטה הספציפית, בעוד 6 שעות, 12 שעות ו-18 שעות. זה נתון שקשה לנבא. אנחנו מקבלים 18 זרמי מידע שונים, למשל: ממנקי המיטות, ממנהלי המחלקות, מחדר המיון, מהאחראים על המסוקים שמטיסים פצועים וכן מהחדשות והרשתות החברתיות לגבי תאונות או אירועים רבי נפגעים. מול זה אנחנו עובדים עם תקנות לגבי איך ניתן לנצל כל מיטה: לא ישימו בשום אופן חולה לאחר ניתוח ליד חולה עם מחלה זיהומית, ואם אפשר יעדיפו לא לשים אדם צעיר במחלקה מלאה קשישים עם מחלות סופניות.

"היום לבתי חולים גדולים יש 23-24 אנשים בצוות שמנהל את הקצאת המיטות, ואולי יש שם מישהו נהדר בזה אבל הוא אולי עייף ומישהו אחר עדיין חדש. האלגוריתם לא מתעייף, והוא מעלה את ניצולת המיטות מ-93% ל-97%. זה שינוי אדיר עבור בית החולים".

ההתפתחויות הללו מולידות איש מקצוע חדש, ה-Data Scientist. היום אמנם אלגוריתמים "לומדים" לבד, אולם המדען אחראי להנחות את המכונה כיצד ללמוד. "כדי ללמד מחשב, למשל מהו תא חריג החשוד כסרטני, קודם כל צריך ללמד אותו מהו בכלל תא, להסביר לו שלתא יש גבולות ורק אחר כך להסביר לו שיש תא חריג, ואיך נראה תא חריג. רק אז המחשב יכול לרוץ על דגימות קיימות וללמוד לבד שתא חריג כזה הוא סרטן ואילו תא חריג אחר איננו סרטן. ה-Data Scientist הוא כמו מורה, אבל של תלמיד מסוג מאוד בעייתי - המחשב".

גם מפתח האפליקציות על גבי הענן הוא איש מקצוע שמחפשים ב-GE. "הכוונה היא להיות האחראים על הענן ולפתח 20% מהיישומים על גבי הענן, כאשר מפתחים חיצוניים יהיו אחראיים על ה-80% הנותרים", אומר לרקין.

- אתם פועלים גם בתחום החיישנים הלבישים?

לרקין: "הינו שם לפני כולם. GE יצרה את ההולטר (מכשיר נייד לניטור פעילות לב) הראשון. כרגע אנחנו לא פעילים בשוק מכשירי הניטור הלבישים החדשים, ולהערכתי נעדיף גם הלאה לפתח תוכנה לצמיד ניטור ולא את הצמיד עצמו. עד כמה הצמידים הללו ימשיכו להיות פופולריים? תלוי באיכות התוכנה שתהיה על גבי הצמיד והאם חברות הביטוח ידרשו מהצרכנים לענוד אותם".

- צרכנים יסכימו שחברת ביטוח תחייב אותם לענוד צמיד ותעקוב אחריהם דרכו?

"זאת שאלה טובה, אבל לעומת זאת אם רופא אומר לך לענות צמיד, היחס הוא אחר. חברת הביטוח יכולה להציע לצרכן לענוד את הצמיד או לשלם פרמיה יותר גבוהה, כפי שהיא מציעה כבר היום לנהגים הנחה בעבור הכללת תוכנות ניטור בתוך המכונית הפרטית שלהם".

- המון חברות מתחומים שונים מתחרות על הבעלות העתידית ועל הניהול העתידי של המידע הרפואי שלנו. מי ינצח?

"מי שיהיה לו את המוצר האמין ביותר, שסומכים עליו. יש מותגים שסומכים עליהם במדינות מסוימות ולא באחרות, אז אולי לא תהיה מנצחת גלובלית אחת".

"נשתדל לא להפחיד חברות צעירות"

קונצרן GE וספציפית GE Healthcare פעילים מאוד בישראל. לחברה השקעות בחמישה סטארט-אפים ישראלים בתחום הרפואי: אינסייטק, המפתחת מערכות לצריבה של רקמות לא רצויות באמצעים לא פולשניים כתחליף לניתוח; צ'ק קאפ שמפתחת גלולה לצילום רנטגן של המעי הגס; Medaware - מערכת למניעת טעויות במתן תרופות בבתי חולים; Headsense, המפתחת מכשיר למדידת לחץ דם תוך מוחי באופן לא פולשני וחברת אורנים, המפתחת מכשיר למדידת רוויון חמצן בדם ברקמות המוח באופן לא פולשני. כמו כן יש ל-GE שיתוף פעולה עם חברת ארינטה, המפתחת מכשיר CT ייעודי ללב, ו-GE צפויה להיות המפיצה של המכשיר אם וכאשר יגיע לשוק.

לדברי ינון דולב, מנהל הפיתוח העסקי של המרכז הטכנולוגי של GE בהרצליה. "כעת אנחנו מחפשים בפעם הראשונה בהיסטוריה של GE, שיתופי פעולה בשלבים מוקדמים הרבה יותר, וספציפית חברות תוכנה. אנחנו עוזרים לחברות הללו להסיר חסמים בדרך לשוק. גם אם מדובר בחברות תוכנה שממוקדות לא רק בבריאות, באמצעות שיתוף הפעולה איתנו הן יכולות להשתמש בסקטור הבריאות כדלת הכניסה שלהן לכלל השוק. עבור חברות שכבר יש להן מוצר אנחנו יכולים לעזור להגיש לשוק ול-10 הלקוחות הראשונים. נשתדל לא להפחיד חברות צעירות: אנחנו לא ממתגים אותם בשם GE, לא נדרוש מהן בלעדיות וכן ניתן להם מהקשרים שלנו והניסיון. אנחנו מאמינים שזה יחזור אלינו בצורת שיפור המוצרים שלנו, הפלטפורמה שלנו ויצירת אקו-סיסטם של בריאות דיגיטלית ומכשור רפואי.

"אנחנו מחפשים שיתופי פעולה עם חברות בתחום של ניהול בתי חולים, אדמיניסטרציה, ניהול תנועת הפציינט דרך שרשרת הטיפול בבית החולים, וכן ניתוח אוטומטי של תמונות הדמיה באמצעות תוכנה. כמו כן אנחנו מחפשים חברות ביג דאטה טובות גם אם כרגע הן לא ממוקדות בעולם הרפואי, וגם חברות סייבר".

לרקין: "וגם חברות אבטחת מידע. בכל פעם שאנחנו מדברים על ביג דאטה, חולים וענן, אנחנו חייבים לדבר גם על סייבר. הדבר שלא היינו רוצים לעשות הוא להקים ענן בטוח ולפתוח אותו עם אפליקציה לא טובה".

ביג דאטה בבית החולים

עוד כתבות

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל / צילום: כדיה לוי

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל: "המלחמה הציבה את ההייטק הישראלי בפני דברים שלא ראו קודם"

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל, אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כלי הבינה המלאכותית מנוצלים היטב על ידי יזמים ישראלים ● בהתייחסו למלחמה בישראל סיפר: "במהלך המלחמה ציפינו לראות האטה, אבל נהפוך הוא - ראינו עלייה בקצב הבקשות לתכנית"

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ''לית מרכז המו''פ של AT&T בישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

סגנית נשיא AT&T העולמית: שלושה אנשים יושבים בחדר וממציאים מוצר שנוגע במיליוני אנשים - זה התבלין הסודי שלנו בישראל

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ"לית מרכז המו"פ של AT&T בישראל, אמרה בכנס TECH IL של גלובס כי מה שייחודי בדנ"א של ההייטק הישראלי הוא "הפיוז'ן שקיים פה בין סטארט-אפים לחברות גדולות, החינוך לטכנולוגיה, המיקס של חוש הישרדות ומנהיגות שמפתחים בצבא"

מטוס של EasyJet / צילום: Shutterstock

איזיג'ט מבטלת טיסות עד סוף אוקטובר: איזה קווים יושפעו במיוחד?

ענקית הלואו קוסט רק החזירה פעילות לישראל, ותוך שבועיים ביטלה את כל הטיסות לארץ עד סוף אוקטובר ● המהלך צפוי להשפיע על כ־100 אלף נוסעים, שלדברי החברה יקבלו החזר כספי ● בשוק מעריכים כי הנפגעים העיקריים יהיו הקווים למערב אירופה

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

האם הממשלה הנוכחית בלמה את הכניסה של פועלים מעזה?

השר מירי רגב טענה כי הממשלה הקודמת הכניסה פועלים מעזה. אך כך גם ממשלתה שלה ● המשרוקית של גלובס

שר המשפטים יריב לוין, יו''ר הוועדה לבחירת שופטים / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

המערכת קורסת תחת העומס, אבל הוועדה לבחירת שופטים לא מינתה שופטים

למרות שהייתה אמורה למנות שופטים לבתי המשפט המחוזיים בתל אביב, מרכז ולבית משפט השלום בירושלים, הוועדה לבחירת שופטים התכנסה אך לא בחרה שופטים חדשים ● השופטים בישראל דנים בעשרות ומאות תיקים בו זמנית, ובינתיים בתי המשפט נותרים במחסור גדול של שופטים וקורסים תחת העומס, כך שהציבור נפגע

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

הבורסה ננעלה בירידות; מדד הבנקים ירד ב-1.2%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

סימנים ראשונים מעידים - תרחיש הבלהות של המשק עשוי להתממש

האינפלציה בפברואר הגיעה לקצב של 2.7% - מעל מהציפיות המוקדמות ● החשש המרכזי הוא ממגמה שלילית שתביא לחריגה מהיעד של בנק ישראל, כפי שצופים יותר ויותר גופים בשוק ● וכשזה המצב, קשה לראות את הריבית יורדת בקרוב

מפגינה באיסטנבול מניפה דגלי פלסטין בהפגנה למען עזה. בציבור הטורקי גוברות הקריאות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל / צילום: ap, Khalil Hamra

"מרמרה 2" ודיונים על הרחבת החרם: בטורקיה מחריפים את הטון נגד ישראל

ההחלטה של טורקיה לפגוע קשות בסחר עם ישראל נובעת גם מהאיסור הישראלי להצניח סיוע בעזה, אבל בעיקר מהדרתה מדיוני השיקום של עזה, שעשויים להכניס הרבה כסף למקורביו של ארדואן ● מהלומה נוספת לסחר עלולה להיגרם ממשט מתוכנן לרצועת עזה, שטורקיה תיטול בו חלק

דני בן עטר, מנכ''ל משותף אינטל ישראל, אורי פרנק, סגן נשיא להנדסה, Google Cloud, עמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח של אנבידיה בשיחה עם אסף גלעד / צילום: תמר מצפי

העתיד, השכר והאם מדובר בבועה? מנהלי חברות השבבים הגדולות מדברים על התחום הלוהט

דני בן עטר מאינטל ישראל, אורי פרנק מגוגל קלאוד ועמית קריג מאנבידיה, שוחחו בכנס TECH IL של גלובס על תפקידה של ישראל במפת תעשיית השבבים העולמית ובתחום ה-AI ● איך הם מתווכים את המלחמה להנהלות הגלובליות, איך מטפחים טאלנטים מקומיים ואיך מצמצמים את הדומיננטיות של המזרח הרחוק, כדי להימנע ממשבר כמו זה שפרץ בקורונה?

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

איזי ג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את הטיסות לישראל עד סוף אוקטובר

אתמול הודיעה איזי ג'ט על השהיה זמנית של הפעילות לתל אביב וממנה עד 21 באפריל, אולם כבר אמש באתר החברה לא היה ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר. כעת הגיע האישור הרשמי ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

חן חיים, סמנכ''לית התפעול של חברת הרחפנים XTEND ליאור סגל, מנכ''ל חברת גילוי הרחפנים, העין השלישית, חגי בלשאי, מנכ''ל חברת הרובוטיקה הצבאית רובוטיכאן בשיחה עם אסף גלעד / צילום: כדיה לוי

"פרדוקס": מנהלי חברות הרחפנים חשפו – זו הסיבה שסין מנצחת אותנו

חן חיים, סמנכ"לית התפעול של XTEND, ליאור סגל, מנכ"ל עין שלישית, וחגי בלשאי, מנכ"ל חברת רובוטיכאן, השתתפו בפאנל בכנס TECH IL של גלובס ● הם שוחחו עם אסף גלעד על הלקחים מהמלחמה, ולאן מתקדמת טכנולוגיית הרחפנים

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo & Scitex, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל HP Indigo, נועם זילברשטיין: "החוסן שלנו, במיוחד בעיתות משבר, הוא ששומר עלינו כמובילים עולמיים"

עם מפעל בקריית גת, תוך כדי פינוי עובדים וגיוס מילואים מסיבי, בחברת HP Indigo & Scitex, אחת המעסיקות הגדולות בהייטק הישראלי, התמודדו עם אתגרי המלחמה ● "לא מדובר בתקופה חד־פעמית, אלא במרתון שנצטרך להתמודד איתו", אמר נועם זילברשטיין, מנכ"ל החברה, במהלך כנס TECH IL של גלובס

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

גבול לבנון / צילום: ap, Hassan Ammar

צה"ל חיסל את מפקד גזרת החוף של חיזבאללה

שלושה נפצעו מפיצוץ שני כטב"מי נפץ בבית הלל, בלבנון דיווחו על הרוגים בתקיפת רכבים בדרום המדינה ● באיראן נערכים לתקיפה ישראלית, ומזהירים: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" ● פיקוד צפון תרגל מעבר משגרה לחירום "במתכונת פתע" ● איזיג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את כל הטיסות לישראל עד אוקטובר ● עדכונים שוטפים

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"

ד''ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

זיו קציר: "בעולם מעריכים מאוד את הערך המוסף שאנו מביאים לתחום ה-AI"

ד"ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, הזהיר בכנס TECH IL של גלובס כי המרוץ העולמי לבינה מלאכותית מחריף: "כל מדינה מנסה לקחת את החלק הארי מהענף הצומח, ומי שלא רץ קדימה, משתרך מאחור"

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

המתקפה האיראנית יצרה "פקק" בנתב"ג: זה הפתרון של משרד התחבורה

בימי שגרה אין המראות מנתב"ג בשעות הלילה המאוחרות ● בליל המתקפה האיראנית המרחב האווירי של ישראל נסגר, ולמרות ביטולי הטיסות הרבים, עם חידוש הטיסות לישראל וממנה נוצר פקק ● במשרד התחבורה הנחו על פתרון ליומיים הקרובים