בקשה לתביעה נגזרת בסך 50 מיליון דולר נגד BGI ו-BSD

בבקשה מתואר כיצד בתחילת 2015 החלו להתגלות אי-סדרים בחברות, כשבנק זר, בו הופקד סכום ששועבד לטובת מחזיקי אגרות החוב ב-BGI, לא שחרר את הפיקדון במועד

גרגורי גורטבוי / צילום: שירי חביב ולדהורן
גרגורי גורטבוי / צילום: שירי חביב ולדהורן

עננת חוסר הוודאות סביב הפיקדונות של קבוצת BGI ו-BSD מגיעה גם להליך של בקשה לאישור תביעה נגזרת נגד החברות, נגד בעל השליטה, גרגורי גורטובוי, וכן נגד מנהלים ודירקטורים ונגד רואי החשבון קוסט פורר גבאי את קסירר (ארנסט אנד יאנג) וברייטמן אלמגור זהר (דלויט). הבקשה הוגשה אתמול לבית המשפט המחוזי בת"א-יפו על-ידי בעל מניות מיעוט ב- BGI, דן אירם, באמצעות עוה"ד רם דקל ומיכאל פטרמן. BGI מחזיקה ב-BSD, שהיא בעלת מניות השליטה בחברת המזון ויליפוד- הנכס היחיד בפירמידה כיום. הסעד המבוקש הוא כ-190 מיליון שקל - 13.6 מיליון שקל כלפי BGI, ו-46 מיליון דולר כלפי BSD.

בבקשתו מתואר כיצד בתחילת 2015 החלו להתגלות אי-סדרים בחברות כשבנק זר, בו הופקד סכום ששועבד לטובת מחזיקי אגרות החוב ב-BGI, לא שחרר את הפיקדון במועד. בתחילת 2016 הגיש אירם בקשה לגילוי מסמכים לפני הגשת תביעה נגזרת, בה טען כי ככל הנראה שיעבדו בעלי השליטה ומנהלי החברות את הכספים לטובת אינטרסים זרים. החברות טענו שמדובר בטענות חסרות שחר, אולם לפני כחודשיים פרסמו דיווח לבורסה לפיו התגלה כי הפיקדונות "משמשים כערובה להלוואות שניטלו על ידי חברות זרות".

לטענת המבקש, לא היה כל היגיון עסקי להפקדת הכספים בחו"ל, בבנקים באוסטריה ובאזרבייג'ן. לדבריו, לבעל השליטה הקודם, אלכסנדר גרנובסקי (שמכר את השליטה בפירמידה לגורטובוי תמורת סכום לא ידוע לפני שנה) היו "קשרים מיוחדים" עם הבנק האוסטרי וכי "הדבר שימש למטרות זרות, לטובת בעלי השליטה או מי מטעמם".

לדבריו, רואי החשבון הפרו את חובתם מרגע הפקדת הפיקדונות ולאורך כל הדרך, והעובדה שבדלויט המתינו עד 2015 על מנת לבקש הבהרה על הפיקדונות - "מלמדת על התרשלות רבתי". על הדירקטורים הוא כותב, כי "מדובר בהפרת אמונים בחוסר תום לב או בתום לב, ולחלופין בעצימת עיניים, אדישות, פזיזות ולמצער - רשלנות חמורה".

לטענתו, גרנובסקי וגורטובוי "אחראים לגזילת הכספים מהחברות, ולחלופין עשו עושר ולא במשפט על חשבון החברות".

נזכיר שהעניין נמצא גם בחקירת רשות ניירות ערך, ובפברואר האחרון נעצר גורטובוי לכמה ימים. הפרשה כוללת חשדות על עבירות הלבנת הון, מרמה והפרת אמונים בתאגיד, רישום כוזב ועוד.