בשבוע האחרון אין יום בו לא מתפרסמים נתונים או ידיעות על פוקימון גו, האפליקציה שמשגעת את העולם. מדובר במשחק המשלב דמויות דיגיטליות עם העולם האמיתי. השחקנים צריכים להסתובב עם הסמארטפון תוך שימוש במצלמת המכשיר, ולאסוף דמויות פוקימון שממוקמות בכל מיני אתרים. המטרה היא "לתפוס" את הפוקימונים ולטפחם, ולאחר מכן לשלוח אותם להילחם בפוקימונים של מאמנים אחרים. המשחק מאפשר מימוש הפוטנציאל של "מציאות רבודה", תוך שימוש במכשיר הסלולר שיש לכולנו ובהתקנה פשוטה.

נראה כי פוקימון גו עומדת להפוך לאחת האפליקציות המצליחות בהיסטוריה. ימים ספורים לאחר השקתו במספר מדינות מצומצם, לפוקימון גו יש עשרות מיליוני הורדות ומעל 20 מיליון משתמשים יומיים, מה שהופך אותו לפופולרי יותר בארה"ב מטוויטר למשל. הנטייה בשוק היא לייחס את ההצלחה לנינטנדו, שמנייתה זינקה תוך מספר ימים מכ-18 דולר לכ-37 דולר, מה שהוסיף לשוויה קרוב ל-18 מיליארד דולר. עם זאת, קיימת אי בהירות לגבי חלקה של החברה בהכנסות וברווח שמייצר המשחק.

את המשחק פיתחה ומשווקת חברת Niantic, שמוחזקת בחלקים לא ידועים על-ידי נינטנדו, גוגל וחברת הפוקימון (המחזיקה בזכויות על דמויות הפוקימון ובה מחזיקה נינטנדו 32.5%).

 

שליש מקוקה קולה?

גוגל ואפל נהנות אף הן מהכנסות המשחק באמצעות החנויות שלהן (אפ-סטור וגוגל פלייי). ההערכות הן כי מתוך כל 100 דולר שמכניס המשחק, כשליש מגיע לגוגל ואפל, שליש נוסף הולך ל-Niantic ושליש לחברת הפוקימון. כך שנראה כי חלקה של נינטנדו מהכנסות המשחק יסתכם ב-25%-30%. נזכיר כי מההכנסות יש להוריד הוצאות שיווק, מכירה ופיתוח.

לפיכך, תוספת שווי של 18 מיליארד דולר לנינטנדו, משקפת לפוקימון גו שווי פנומנלי של 70-80 מיליארד דולר, המשקף להערכתי אופטימיות רבה. לצורך הפרופורציה, שווי זה מהווה כשליש משווי קוקה קולה, חברה ותיקה בעלת מגוון מותגים חזקים, או כרבע מהשווי המיוחס לאייפון, אחד ממוצרי הצריכה המצליחים אי פעם.

בנוסף, אורך החיים של משחקים הינו קצר יחסית. לרוב, במשך תקופה קצרה יש היסטריה סביב המשחק המלווה במכירות גבוהות מאוד ובהמשך ההכנסות יורדות, כאשר השחקנים ממצים את המשחק, או מגיע משחק מלהיב חדש. להערכתי, כדי להצדיק את השווי העצום לעיל, על פוקימון גו להכניס סדר גודל של 10-15 מיליארד דולר בשנה בכל אחת מהשנתיים-שלוש הקרובות. אלו סכומים לא טריוויאליים כשסך ההכנסות השנתי של משחקים במובייל הוערך ב- 2015 בכ-35 מיליארד דולר, וההכנסה השנתית של חברות כמו קינג (יצרנית הלהיטים "קנדי קראש" ו"פארם וויל") ו-Supercell ("קלאש אוף קלאנס" ו"קלאש רויאל") היא 2-2.5 מיליארד דולר, כל אחת.

נראה כי גם בשוק עיכלו חלק מהמידע והמניה ירדה במשך מספר ימים אל מתחת ל-30 דולר. פוקימון גו הוא משחק חינמי להורדה, אבל פריטים נוספים ניתן לרכוש בתוך המשחק (In App). ההערכות הן כי המשחק מכניס בשלב מוקדם זה כ-2 מיליון דולר ביום, כלומר קצב הכנסות שנתי נמוך ממיליארד דולר. עם זאת, נתון זה אינו מייצג, מאחר שהאפליקציה זמינה במספר מדינות מצומצם ועדיין אינה זמינה ביפן, אחד משוקי המשחקים החכמים הגדול ביותר במונחי הכנסות, וארץ המקור של הפוקימון.

בנוסף, ההערכות הן כי ניתן יהיה לייצר הכנסות באמצעות גביית תשלום על מיקום הפוקימונים ליד חנויות וכיוב', מכירות מכשיר Pokemon Go Plus, שמאפשר לשחק מבלי להסתכל בצג הטלפון וכן שיווק מוצרים נושאי דמויות הפוקימון כמו ביגוד וצעצועים. נינטנדו כנראה גם תוכל לייצר הכנסות מקידום משחקי מובייל אחרים שלה ושיתופי פעולה עם יצרני מוצרים בתחום המציאות המדומה.

סביר שפוקימון גו ייצר ערך לבעליו, אם כי קשה בשלב זה להעריך את היקפו. כך או כך, נראה כי ההצלחה ההיסטרית של פוקימון גו מחדדת שוב את עוצמתן של גוגל ואפל בהיותן נגישות למיליארדי משתמשים ובעלות מידע על המיקום והרגלי הצריכה שלהם. עוצמה זו מתרגמת ליכולת לייצר מזומנים, כאשר בכל פעם אנו מגלים מקורות הכנסה חדשים לחברות אלה, שלא יכולנו להעריך את קיומם.

הכותב הוא מנהל מחלקת המחקר באנליסט אי.אמ.אס שרותי ניהול השקעות בע"מ, המנהל את קרן הנאמנות אנליסט מניות ממוקדת. חברות הקבוצה מחזיקות בניירות שהונפקו על ידי חברות המוזכרות במאמר. לכותב אין עניין אישי באמור לעיל. אין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ אישי המתחשב בצרכיו ונתוניו של כל אדם