דירקטוריון אסותא צפוי לבחור מחר בפרופ' ארי שמיס למנכ"ל

אחד האתגרים של שמיס, מנהל ביה"ח הכללי בתל השומר, יהיה לנהל את רשת בתי החולים על רקע צעדי הרגולטור לריסון הרפואה הפרטית ולהתמודד במכרז להקמת בי"ח ציבורי בב"ש

אדי שמיס / צלם: אוריה תדמור
אדי שמיס / צלם: אוריה תדמור

דירקטוריון אסותא צפוי לבחור מחר (ג') בפרופ' ארי שמיס לתפקיד מנכ"ל הרשת - זאת בדומה להערכות שפרסמנו לראשונה ב-10 באפריל. מול שמיס מתמודדים שני מנהלים נוספים עם רקורד פחות עשיר.

שמיס משמש כיום כמנהל ביה"ח הכללי בתל השומר (שיבא) והוא פרש לאחרונה מההתמודדות על תפקיד מנכ"ל המרכז הרפואי המשולב (שכולל גם את ביה"ח השיקומי), לאחר שהגיע למסקנה כי המכרז נתפר מראש למי שאכן זכה בסופו של דבר כמתמודד יחיד, פרופ' יצחק קרייס.

האתגר המיידי שעומד בפני שמיס הוא היערכות אסותא לפתיחתו באמצע 2017 של ביה"ח הציבורי הראשון של הרשת, שיפעל בעיר אשדוד בהתאם לחוק משנת 2002. מדובר בהיערכות מורכבת מאוד שנועדה לאפשר ביום אחד, במה שמכונה "שעת השין", להפעיל מערך שלם של מחלקות פנימיות, חדרי לידה, חדר מיון ועוד שורה ארוכה של מחלקות ויחידות רפואיות - כל זאת בפעם הראשונה. שמיס צפוי ללוות בין היתר את הליך גיוס הצוותים הרפואיים שכבר החל, בדגש על רופאים ומנהלים בכירים.

ממש במקביל לפתיחה של אסותא באשדוד, הרשת צפויה להתמודד במכרז להקמת בית חולים ציבורי נוסף, בבאר-שבע. החלטת ממשלה התקבלה בעניין כבר לפני שנתיים והמכרז אמור להתפרסם לקראת סוף השנה. גורמים במשרד הבריאות כבר הביעו הסתייגות מהאפשרות ששירותי בריאות כללית תזכה במכרז הזה לאור העובדה שהיא מחזיקה בבית החולים סורוקה בעיר, דבר המגדיל את סיכוייה של אסותא.

בצד ההקמה של בתי חולים חדשים, אסותא תתמודד בשנים הקרובות עם השלכות הרפורמה בשוק ביטוחי הבריאות, שתכליתה ריסון ההוצאה הפרטית והסטת פעילות מבתי החולים הפרטיים אל בתי החולים הציבוריים. כך למשל, משרדי הבריאות והאוצר יעבירו לקופות החולים 600 מיליון שקל עבור קיצור התורים בבתי החולים הציבוריים, אולם זאת רק בתנאי שיביאו להפחתת סכום דומה בהוצאה על ניתוחים פרטיים במסגרת הביטוחים המשלימים. אם הדברים יתממשו בהתאם ליומרות של הרגולציה, המשמעות היא ירידה בהכנסות של בתי החולים הפרטיים ואסותא בראשם.

לשמיס, שיחליף את רו"ח פנחס (פינו) צרויה, מנכ"ל רשת אסותא המכהן, יהיה בתפקיד גם אתגר אישי לא קטן: להסתדר עם פרופ' שוקי שמר, היו"ר הפעיל והדומיננטי של אסותא. שמר, לשעבר מנכ"ל קופ"ח מכבי (בעלת השליטה באסותא) ומנכ"ל משרד הבריאות, נחשב למנהל תובעני עם טמפרמנט. כבר היום שמר מוביל את ניהול ההיערכות להפעלת אסותא באשדוד, שהפך לפרויקט חייו. לשמיס הייתה מערכת יחסים עכורה עם מנכ"ל שיבא לשעבר, פרופ' זאב רוטשטיין, שתחתיו עבד, וספק אם הוא יסכים לעוד אחת כזאת. על פי הערכות, הוא קיבל על עצמו את התפקיד לאחר שהובטחה לו עצמאות ניהולית.