דעה: כחלון, אל תפנה מבטך מגבעת אולגה לקיסריה

אחרי שהממשלה השקיעה מיליארדים בתשתיות פיזיות: כבישים, מחלפים, גשרים מסילות ברזל, ואח"כ השקיעה בהעלאת שכר המורים - הגיע הזמן להשקעות גדולות בתחום הבריאות

משה כחלון/ צילום: לע"מ
משה כחלון/ צילום: לע"מ

גילוי נאות: אני מחבב את שר האוצר משה כחלון ושמחתי מאוד שהוא התמנה לשר האוצר. חשבתי שהשילוב של תפיסה לאומית מתונה עם חשיבה כלכלית חברתית הוא שילוב מנצח ומעניין. כאשר כחלון התראיין בחדשות ערוץ 2 ונשאל על משפחות ברוכות ילדים והוא נזף במראיינת והשיב לה באופן ברור ומהיר שילדים זה שמחה וברכה ולא רק הוצאות, הרגשתי שהבחירה שלו לשר אוצר היתה נכונה ומוצלחת.

היום, כאשר אני שומע שמשרד האוצר והשר העומד בראשו רוצים להפנות עודף גבייה של מסים שנגבו מעל התחזית ההכנסות בגלל הצריכה הפרטית המוגברת בסך של 4 מיליארד שקל להורדת מס על חברות ויחידים, אני חושב שהכיוון הוא לא רצוי, כי כמובן שהורדת מס על חברות מ-25% ל-23% לא תשרת את המטרות שהשר הציב לעצמו. התיאוריה הכלכלית שסבורה שכשמורידים מס חברות, הפירמות נוטות יותר להשקיע ולהצמיח את המשק, היא תיאוריה כלכלית שלא הוכחה. לעתים הורדת מסים מגדילה את הצמיחה - אך ברוב המקרים זה לא עובד. ה"אגדה" שהצמיחה היא חזות הכל היא שגויה. בתצפיות הכלכליות המגובות בנתונים, לפחות ב-20 השנים האחרונות רואים שהצמיחה משרתת בעיקר את העשירון העליון ואולי את המאיון העליון ורוב רובו של הציבור לא נהנה מהצמיחה.

כבעל חברה, אני מוכן לוותר על הפחתה במס חברות ורצוי להשקיע את הכסף במקומות הדרושים יותר שיתרמו יותר לצמצום בפער החברתי.

על פי הנתונים, הבעיות המרכזיות של הכלכלה הישראלית היא הפריון הנמוך והפערים החברתיים, ולכן הנושא המרכזי במדיניות הכלכלית צריכה להיות העלאת הפריון, לדוגמה, בנושא החינוך, במבחנים הבינלאומיים התלמידים בישראל מגיעים לתוצאות לא מחמיאות ומה שמדאיג בעיקר הוא שהפערים בין שיעור התלמידים ממעמד סוציואקונומי גבוה לבין הבאים משכבות סוציואקונומי נמוך הוא הגבוה במדינות OECD (למעט סינגפור). ולכן חייבים להשקיע בחינוך בפרפריה כדאי לצמצם את הפערים.

גם בתחום הבריאות יש הרבה מה לעשות. אחרי שממשלת ישראל השקיעה מיליארדים בתשתיות פיזיות: כבישים, מחלפים, גשרים מסילות ברזל, ואח"כ השקיעה המדינה בסדר עדיפויות בהעלאת שכר המורים, כעת הגיע הזמן להשקעות גדולות בתחום הבריאות. מספר המיטות ל-1,000 נפש הוא הנמוך ביותר במדינות OECD (למעט טורקיה ומקסיקו), יש מחסור חמור ברופאים ובאחיות, וצפי לכך שהמחסור רק יחמיר. לפי נתוני ה-OECD, מספר מסיימי בתי הספר לרפואה בארץ מכל 100 אלף איש הוא נמוך במיוחד - 5% - בעוד הממוצע במדינות ה-OECD הוא 12%, ושיעור הרופאים מעל גיל 55 הוא כ-50%. משום כך, חייבים להגדיל את מספר המיטות בבתי חולים בארץ וכן לפתוח עוד בתי ספר לרפואה בנוסף לזה שנפתח לפני ארבע שנים בצפת.

הפער בפריון בינינו לבין ממוצע המדינות המפותחות הוא גבוה, והתרחב יותר מאז המשבר הכללי בשנים 2008-2009, אילו היו מצמצמים את הפער בפריון, רמת החיים של כל האוכלוסייה היתה עולה בצורה ניכרת. זה נכון למשל בתחום השיכון. אם יכניסו לענף, טכנולוגיות מתקדמות, הן על ידי חברות וקבלנים מקומיים הן ע"י חברות זרות. הבנייה הייתה מוזלת וכן לוח הזמנים של בניית דירות חדשות היה מתקצר וכמובן מוזיל את מחיר הדירות.

כחלון, כאמור בספר משלי פרק ו', "נצור בני מצוות אביך ואל תיטוש תורת אמך". חזור לאמת שלך. צריך להגדיל תקציבים חברתיים באופן ישיר ולא על ידי תנועה סיבובית של הורדת מסים.

*** הכותב הוא איש עסקים, לשעבר מנכ"ל משרד האוצר